Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
percar

Aktern gräver ner sig i vattnet vid motorgång

Rekommendera Poster

Jag har en Marieholm MS-20 och när jag var ute med den idag med inombordsmotorn igång, kändes den väldigt baktung och när jag tittade där bak såg jag att aktern sjunkit ner ca 20 cm (eller mer... )under vattenlinjen. Vattenytan var ca 1-2 cm från hålet med avgas och kylvatten utkastet. Kan inte minnas att den gjort så tidigare, eller att det ska vara normalt?







Fösta tanken var att nu är det vatten på väg in, men inget vatten hade läckt in i kölsvinet.



När jag slagit av på farten, så åker således aktern snällt upp så att vattenlinjen på båten befinner sig stadigt ovanför vattenytan.

Det bör inte vara något med stuvningen, vid kaj ligger båten fint med vattenlinjen ovan ytan.

Har försökt söka efter detta, men hittar mest trimplan och annat för motorbåtar som inte känns relevant.

Jag har inte testat än om drivning via segel ger samma effekt.

Skrovet har kanske inte den jämnaste yta som kan önskas, kan det bidra till ett sug från sjön? Propellern?



Vad tror ni?



edit: Har inte tänkt på om Hela båten sjunker ner eller bara aktern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 29 fots seglare och över 5 knop och till toppfarten 6.5 gräver aktern ner sig. Fören lyfts när vattenmotståndet ökar. Förut hade jag 8 hk, nu 14 hk men inte blir toppfarten så mycket högre... då får jag byta till en längre båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det har att göra med topphastigheten att göra? Aktern vill grävaner sig även vid låg hastighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har nog bara inte tänkt på det tidigare, men det är naturlagarnas verk. Samma effekt uppstår när du seglar, men motverkas i viss mån av kraften från riggen som utövar ett tryck framåt-nedåt.

Hela båten gräver ner sig ju fortare det går framåt, men det finns en viss lyftkraft i fören. En flatbottnad båt utan köl kan lämna det tillståndet och gå över i planing. En lätt, flatbottnad, fenkölad båt kan gå över i surf (som kanske är planing?). Djupa båtar med en skrovform som din båts gräver ner sig och mest i aktern.

När jag hade Maxi 68:an störde jag mig en hel del på det. Albin Cirrusen vi hade efter den hade en helt annan skrovform som hanterade den effekten på ett mycket bättre sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kollar farten så kommer du att se att ökat varv endast gör 0,5-max 1 knop medan akterna gräver ner sig ordentligt. Det är vågmotståndet som har med vattenlinjelängd samt bärighet i aktern att göra. Den drar nog nästan dubbelt med soppa också...

Ge akt på aktern och dra på bara så att aktern svagt börjar att dippa. Där har du mest ekonomiska farten allt ovanför det kostar i bränsleförbrukning. Helt normalt alltihop!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, kan vara så att jag inte tänkt på det tidigare. Men det verkar konstigt. Ska testa igen snart med olika farter. Först är det en helg med kajaken och gräver inte ner sig! :^)

Kanske ska förtydliga iofs, det är inte bara att båten lutar vid drivning frammåt. Vattnet suger fast vid aktern högre och högre upp på skrovet.

Tack för tips!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt normalt. Även min Marieholm 28 beter sig så. Och den har ju typ samma skrovform, allt är bara större.

 

I mitt fall är det runt 6 knop det börjar märkas och besvära. Runt 5,5 dippar aktern knappt märkbart. Fenomenet uppstår bara vid motorgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahah trodde det bara var jag som hade det probemet, min sjunker i aktern men vid ca 6knop, fick panik och började leta läcka, trodde hela kölen vid prop axeln var fylld med vatten,,

Vid segling ligger jag vid vattenlinjen,,,, (inte JAG, men båten ligger där den ska)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer säkert med Den Nya Forumplattformen.

:-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är vi iaf minst två ;o)

 

Ska dra upp lite segel och testa.

Anledningen till nojjan är att förra året så läckte det lite vatten från motorn, kylvattnet. Hade nog inte tänkt på det om inte aktern låg så djupt.

 

Så allt är således normalt och jag vågar lassa på familjen igen.

Ska hålla pejl på varvtal/knop/akterdjup framöver.

 

Tackar för alla svar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem med min möre30 (ballad) 9m

Men på min akter krypet vattnet upp till badbryggan och över som hänger normalt 40cm ovan vattenlinjen. Detta vid 7.5knop och jag får en sån häckvåg att toppen på häckvåg en går över relingen alltså sittbrunnen. När jag kollar bak ser jag bara en stor våg inprincip :) . Då har jag 27hk 72nm 3cyl 4blad fast backscrew propeller ala ubåt. Original satt en 12hk 1 cyl med 2blad fast då var det inte dom problem en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så har jag äntligen kommit ut och testat mera.

Med segel går det såklart bättre, har bara varit uppe i 3-4 knop då det knappt kom någon vind typiskt nog, sjunkerböitr även här. Vid 10' varv vid motorgång, så sjunker aktern väldigt, badstegen hamnar i vattnet och jag hissar upp den extra. Fortfarande osäker på om det verkligen ska vara så här?

Det är ju ingen fara att gå till botten men ändå. 10'varv ger ca 4-5 knop och är väl båtens önskade drivning?

 

Går det att häva grävningen iaf lite?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här forcerar jag med 6,6 knop, akterpegeln hamnar en bit under häckvågen och mycket kraft går till vågbildning. I veckan gick en längre/smalare skärgårdkryssare om mig med en 8 hk utombordare om utan att driva upp vågor, då inser man att längden/bredden påverkar framfarten i vatten....

post-4350-1394237596,4214_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...