Bobzu 0 Postad 16 Juli , 2013 Har en Archimedes Penta 36Hk som jag inte får bukt med ... Motorn är en 3-Cylindrig 2-Taktare, problemet är att så fort man lägger i växel så vägrar den lixom dra iväg. Torrvarvar ja den varvar den upp utan problem och låter så gött.. men så fort ja lägger i växel så blir det typ som bööööööö och låter som den går på 2 cylindrar typ. Har försökt mecka lite med luftskruven, haft isär och rengjort förgasaren också.. Gnistan verkar vara blå på alla 3 stiftena också... Nån som kan ha nån fundering på vad det kan vara ? Dem första minutrarna gick de faktiskt att köra den.. Impellern verkar funka bra eftersom den spottar ur fint med vatten bak ur hålet och sen ser jag en liten stråle från högersidan av motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 16 Juli , 2013 Är det varianten med en stump trädgårdslang ansluten till en plast tjofräs bak på förgasaren eller. Saknas den ca 40cm långa slangen blir den orkeslös ja. Annars tror jag mer på slang o blåsa. Rostflagor i tanken brukar mura igen även nyrensad förgasare. Luftskruven har bara effekt på tomgång. Den reglerar en by-pass kanal förbi gas spjället. Vid minsta gaspådrag saknar luftskruven betydelse således. Grundinställning på den är annars max in, sen 1,75 varv ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobzu 0 Postad 16 Juli , 2013 Hej och tack för snabbt svar ! Sitter nån form av plastbricka.. bifogar bild på de här.. Och vart får man tag på en sånhär slang ? Går de tillverka själv ? Vart skall den gå ? tank kör vi med en plasttank ifrån biltema så rost kan man nog utesluta.. Bilden finns länken nedan http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=123535&image=2018606 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 16 Juli , 2013 Ta en typ trädgårdslang...jag hade den gröna klipp till lagom längd..o tryck i där o dra upp den strax förbi bakom svänghjulet. Sätt en klämma i det gängade hålet uppepå så inte slangen går emot svänghjulet. Den skall bara anslutas till förgasaren...i hålet på plastmojen o sen dras iväg upp över motorn en bit och sluta tvärt...utan att vara ansluten i andra änden ngnstans. Har din gått 'bra' förut är det nog ngt annat fel också. Ser att du har den med det ngt nyare blocket(platt topp)Kanonskön motor den...sån skulle man ha igen om inte annat bara för ljudets skull. Vilken rigg har du? Jag är Pentafreak så det nästan stör nämligen.. Äldre med avgasutsläpp ovanför proppen eller senare varianten med avgasutsläpp mitt i propeller'n? Edit: Längden på slangen har jag för mej man klippte till så den sluta innan den annars skulle böjas nedåt på andra sidan igen. Kanske inte 40cm som jag skrev förut utan kanske 25-30 cm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobzu 0 Postad 16 Juli , 2013 Okej tack åter igen ! Jag är helt grön på dessa motorer.. vet iallafall att pipan kommer ut ovanför propellern och att jag har bytt växellådsolja .. Ligger en skuren 36a bredvid denna båten som också saknade slangstumpen som också betedde sig såhär. Så därför vill jag ha allt rätt denna gången Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Storisten 0 Postad 16 Juli , 2013 Lite vägledning om slanglängd: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobzu 0 Postad 16 Juli , 2013 Så Archimedes vart volvo penta tillslut ? Intressant.. Här är motorn vi håller på med iallfall.. Första starten av den.. http://www.youtube.com/watch?v=ucwflpgmTAg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 17 Juli , 2013 Ja, från början, var de relativt moderna Pentorna, Elektrolux Penta. Sen blev de Archimedes & Crescent följt av Volvo vilka lade ner utombordarna 1980. De äldre Elektrolux-maskinerna hade en förgasare per cylinder med varsin(!) bränslepump och de krångla mkt. Just ditt motorblock fanns inte som Electrolux utan är av senare o mer genomtänkt design. Tillverkad åren 1967-1974 & är eg. på 35 Hk och ligger på 499cc. När Volvo tog över konstruerades en ny kraftigare rigg & vxl-hus. Är den alltid sådär svårstartad? De skall flyga igång direkt annars. Dessa reglage funkar som så att när man trycker in nyckeln, så choke'ar den. Man kör choke'n i princip bara när man kör den på startmotorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobzu 0 Postad 17 Juli , 2013 Okej då är jag lite klokare ! Nej detta var den absolut första starten sedan den här motorn stått i 2 år. Numera när man vrider på nyckeln hoppar den igång på momangen, utan choke . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobzu 0 Postad 17 Juli , 2013 Har nu provat med slang till förgasaren.. Vägrar gå bra när växel väl lägs i ... Kliar mig bara i huvudet just nu .. Tändspolar som lämnar för klen ström ? Kondensatorer ? tändplattan ? Ingen som råkar ha några bra dokument till denna pjäsen ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 17 Juli , 2013 Jag har men....grillkväll nu....återkommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobzu 0 Postad 17 Juli , 2013 Kanon ! Njut av den och ta dokumenten vid tilfälle . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobzu 0 Postad 23 Juli , 2013 Hur hade herrn det med dokumenten ? Något tillgängligt ? Kanonväder ute och man vill ju ut och åka lite ! Sett på youtube nu på senare dagar med folk som också har en Ap360 som flyttar fint på sig.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 23 Juli , 2013 Shit, hade glömt av detta..nåja. Jag har lite sprängskisser och sånt men handfasta reparationtips vet jag inte.. Jag testar att knäppa en bild med Ipad'n o bifogar detta inlägg...men troligen blir bilden för stor, vi får se. Kom på en sak, du kör väl med 2-taktsolja i bensinen va'? Du är kanske inte född igår men jag va tvungen att fråga ty utan det blir de väldigt slöa oxå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 23 Juli , 2013 Hmm, lite väl otydligt kanske...men säg vilka delar av motorn som är intressantast så kan jag ju alltid maila över större, bättre bilder. Ngn bildscanner har jag ingen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalasgasarn 0 Postad 24 Juli , 2013 ta bort svänghjulet och putsa till brytarna lite, byt stift, blås ur förgasarn, kolla kompet i motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobzu 0 Postad 6 Augusti , 2013 Har bytt kondensatorerna nu, och ska vippbryggan ligga emot veven ? för de var ett glapp emellan veven och själva vippan, så släppte dem och tryckte till så dem låg emot veven.. eller har jag gjort fel då ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 7 Augusti , 2013 Verkstadshandboken säger: 'Brytargap cyl 2 justeras till 0,40-0,45 mm (toppen av kammen). Magnetplattan låses i ett läge som ger cyl 2. 2,25 +/- 0,10 mm förtändning. Brytargapet för cyl 1 & 3 injusteras så att brytning sker vid 2,25 +/- 0,10 mm förtändning. ' Ovanstående är ordagrant ur verkstadshandboken och ngt mer utöver det betr. brytarna står inte. Hoppas det skall vara till ngn hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser