ockelbokillen 0 Postad 16 Juli , 2013 Hej Är man helt korkad om man handlar en ny båt som ej har sötvattenkylning och har den i havet i Gävle? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 16 Juli , 2013 Njaej, helt korkad e det inte att ha båten i havet:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 17 Juli , 2013 Jag ska inte ens försöka säga något om det kan påverka livslängden för dig i Gävle. Du har ju inte heller sagt något om vilken typ eller storlek på båt vi pratar om. Men hur mycket pengar tjänar du på att välja bort sötvattenkylningen? Fundera på andrahandsvärdet - finns det en liknande båt med sötvattenkylning kommer den att säljas före din om du inte sänker priset. Och köpare i andra delar av landet skulle nog fundera minst två gånger på om det är smart att köpa din båt. Dom riskerar ju att få ett rejält tapp om dom skulle börja köra den i saltvatten, så på en vikande andrahandsmarknad riskerar du att hamna långt ner i pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ockelbokillen 0 Postad 17 Juli , 2013 Har redan reglerat köpet och båten är på väg, var handlar man bäst delar för att montera på sötvattenkylning i efterhand? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hajen1 0 Postad 17 Juli , 2013 Det du bör tänka på innan du installerar sötvattenkylning är att tempraturen på motorn blir högre. Ska du montera kylningen bör motorn inte vara äldre än max 5 år. Är det en äldre motor så skulle jag inte rekomendera att montera sötvattenkylning. Jag har själv ägt 2 båtar utan. En av båtarna satt det en VP AQ 130 från 1980 i. Sålde båten 2007. Den andra en Mercruiser 4,3 från 1992. Den båten sålde jag förra året. Ingen av motorerna var sönderrostade och jag hade inte några problem med att få dem sålda. Jag funderade på att montera sötvattenkylning på den senare, men blev avrådd. Risken är stor att det lossnar små rostflagor som täpper igen kylsystemet på grund av den högre tempraturen. Har du sjövattenkylning så är det inte något problem, flagorna hamnar i havet, men i ett slutet system kan det bli stopp. Kör på utan och se till att konservera motorn noga varje höst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 18 Juli , 2013 Jag kanske feltolkade din fråga lite i mitt tidigare svar? Trodde att du syftade på en ny, alltså fabriksny, båt utan sötvattenkylning. Om den är begagnad så är det inte helt självklart att man ska efterinstallera en sötvattenkylning. Beror som tidigare inlägg också varit inne på, även på motorns ålder, kondition och var den har körts innan. En gammal motor har ju redan tappan en hel del av sitt värde och då kommer saken i ett annat läge. Har den körts länge i sötvatten blir det kanske inte blir rosten som tar den i slutänden i alla fall, och då är det bara pengar i sjön. Men du har ju inte talat om vad det är för motor eller något om dess ålder. Om den nu inte är helt ny, förstås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rammsee 11 Postad 18 Juli , 2013 Effektiv gångvärme är ju en fördel. Kanske går att åstadkomma bra med sjövattenkylning med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ockelbokillen 0 Postad 19 Juli , 2013 är en helt ny båt och motor, kanske installerar tötvattenkylning i vinter, var finns det prisvärda kit för det? Bayliner 642 handlade jag, toppen båt bra med ytor, bra lösningar gillar skarpt den båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WinWin 2 Postad 20 Juli , 2013 www.martec.se Finns mycket matnyttig information där också :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ockelbokillen 0 Postad 20 Juli , 2013 men hittade inget till mercruiser där Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 21 Juli , 2013 Vill du slippa betala hutlöst överpris för en identisk produkt, handla direkt från US. http://www.boatbandit.com/26~marine-fresh-water-cooling-kits.aspx säljer San Juan Engineering, villket är detsamma som kallas Martec i Sverige och kostar 2 -3 ggr så mycket. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ockelbokillen 0 Postad 21 Juli , 2013 Ingen som har koll på om det finns en handlare i miamiområdet så jag ska dit över jul och nyåret? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 22 Juli , 2013 Går väl att beställa och få levererat till hotellet, US inrikes frakr brukar inte kosta mycket. Problemet blir när du ska hem, paketen väger ungefär 14 kg Men det går ju att kånka in det på ett postkontor och skicka hem det själv. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ockelbokillen 0 Postad 22 Juli , 2013 Hej OKej tack för tipset, såg även att de har stålpropellrar, den jag fick med i köpet håller inte greppet riktigt blir ett tungt bagage hem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser