rool 3 Postad 16 Juli , 2013 Jag har en V8 Bigblock där oljekylaren frusit sönder! Jag har kopplat ifrån den tillfälligt i väntan på ny, men frågan är om jag kan köra utan kylare? Har hittills bara kört ca 5-6 knop, vågar jag belasta motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 16 Juli , 2013 Kylaren sitter där av anledning att oljan blir för varm/tunn utan den så att belasta motorn utan kylare är dumt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 16 Juli , 2013 Har du oljetempmätare? Så så fall kan du ju köra och hålla koll på vad som händer där - uppåt 120 grader kan det vara dags att lugna ner sig. Motorn kommer sannolikt inte ta någon skada på kort sikt av några tiotal grader högre oljetemp än så, men den smörjer lite sämre och livslängden på oljan blir ganska drastiskt förkortad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 16 Juli , 2013 Tack för svaren, har ingen oljetempmätare så lika bra ta det lugnt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 16 Juli , 2013 .....och varför tror den finns där från början ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser