Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
fredbjar

Vad täta med (runt givare för logg)?

Rekommendera Poster

Hej

Tips på tätmassa/fog att lägga runt givare och skrov under vatten mottages tacksamt!

Med vänlig hälsning,

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Proffs använder silikon, amatörerna älskar Sikaflex. Den senare limmar men silikon är åldersbeständig. Sika har man till läckande stuprör, silikon är det enda som är tillåtet i badrum.

När du är klar ska det inte synas någon tätmassa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du lägger det ovanpå blir det bara temporärt, du måste givetvis ta loss givaren och limma fast med Sika 291, 291i, 292i eller 295i. Man blir inte klok på vilken!

Problemet med silikon är väl att hitta en bra produkt och det har inte jag lyckats med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sikaflex 291!

De är det som används och rekommenderas i butiker om du skulle fråga där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör Biltemas marintätning som kostar 1/3 aå mycket som Sika.

Silikon går däremot fetbort eftersom det inte går att måla på. Vet inte vilka proffs som avses enligt ovan, men jag använder hellre en produkt avsedd för stupränkor än för badrum till båten eftersom badrummet håller +21 grader året om till skillnad från stuprör och båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går man på vinteruppställningsplatserna ser man snabbt båtägarnas förtjusning över Sika. Det har kladdats rejält runt bordsigenomföringar mm. Undantaget är där ett varv monterat. Båtägarna måste göra av med stora mängder Sika, till handlarnas stora glädje, de tjänar bra pengar på detta. Ska man montera någon slags bordsigenomföring så lägger man lite tätmassa mellan fläns och skrov samt lite upp på gängningen. Syftet är att fylla ut ojämnheter i skrovet och ta upp den lilla rörelsen som uppstår pga de olika materialens värmeutvidgning. Det ska alltså inte finnas någon tätmassa utanför flänsen. Man behöver ingen fogspruta och 300 ml patron, en tub med 50 ml silikon till ett antal  bordsigenomföringar.

Polyuretan (Sika):

+Starkt limmande effekt

+Klarar nötning

-Dåliga åldringsegenskaper, blir stelt med tiden

-Kladdigt

Silikon:

+Extremt goda åldringsegenskaper

+Klarar stora temperaturskillnader, typ -60 - +150

+Behåller sin elasticitet

-Ej övermålningsbar (finns dock undantag)

-Fäster dåligt på trä

En sak man ska komma ihåg med silikon är att det inte fäster på silikon(!) Dvs börjar en fog släppa så kan man inte lägga i lite nytt utan man måste göra om alltihop. Polyuretan däremot kan man lappa och laga, därför är det så bra till stuprör, man kan kladda på lite nytt varje år och skjuta upp ett byte flera år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sika finns på 100ml patron oxå! Menar du att silikon inte blir kladdigt eftersom du bara tog med kladdigt på Sika som ett minus?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte så att Sika är ett varumärke. Med diverse olika produkter för olika ändamål? 

Att användas för olika ändmål. 

Köp rätt produkt för rätt område. ;)  Är inte alltid så lätt i produktdjungeln. 

Silikon, jodå! 

Silcon finns i massor med utföranden och typer. Likaså med PU material eller bytul. 

http://www.watski.se/Silikon-Sikasil-CN-115jL

eller..

http://www.watski.se/Sikaflex-291-115jU

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Silikon är kladdigt men polyuretan är betydligt värre. Etta på kladdlistan är nog butylgummi, som annars är en utmärkt tätning, bästa valet till rutor. Inom byggindustrin ersätts polyuretan med MS polymer. Det är nog det vanligaste till nåtning av teakdäck idag. Fungerar troligen utmärkt till bordgenomföringar också. Men, precis som polyuretan har det en starkt limmande effekt, något man in vill ha när det gäller bordgenomföringar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska skriva ner det där i komihåg blocket.... Som sagt använd sikaflex 291i om du ska täta något! Alla här på forumet kan nog hålla med om att det funkar kanon!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan hända att en del proffs använder silikon, men min gissning är att det i så fall inte beror på omsorg om kunden utan på arbetsmiljön? Sika är ju inget vidare att få på händerna.

När jag frågade Bavaria varför man valde gummipackning framför Sika till bordgenomföringar blev svaret just det ovan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Arbetsmiljö samt att det tar för lång tid med en massa kladd. Men det funkar, eller hur?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vad vet butiksbiträdena egentligen? Det är ju rena lotteriet. I en annan tråd här på forumet hade ju en person med mörkblått skrov fått rådet av butiksbiträdet att polera hela skrovet med rubbing (rubbing är ett ganska grovt slipmedel som repar upp skrovet så det aldrig blir blankt igen).

Det är ju genom att läsa på detta eminenta forum eller diskutera saker fram och tillbaka som man lär sig (tyvärr är det ju få av oss som alltid har rätt i allt). 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har testat silikon en gång och det funkade inte, därav min skepsis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vart handlade han då? Men som sagt tror jag ingen butik där jag vart inte rekomenderat sika till limning/tätning undervattenytan! Kan någon säga något annat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uh, det var på en genomföring för diskho jag gjorde på Maxi 68:an och bör ha varit någon gång andra halvan på 90-talet. Det var en vit silikon, minns varken märke eller butik. Minns bara att silikonen blev torr och pulvrig alldeles för fort.

(Har inte gjort någon ny genomföring i någon båt sedan dess och kommer alltid försöka undvika det så långt möjligt och istället grena befintliga med backventiler. Ska göra en till vintern - allt ligger i båten men vågar inte ens tänka tanken att göra det i vattnet.) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Silikon blir aldrig torr och pulvrig, det låter som det var polyuretan!

--

Man ska tänka på silikon som packning på tub. Lägg minimalt på tex bordgenomföringen. I princip ska ingenting klämmas ut. Någon limmande effekt behövs inte, tvärtom, limmar man kan man dra sönder tätningen när man dra fast bordgenomföringen. Muttern är till för att låsa, vill man vara på den säkra sidan lägger man Loctite på gängorna. Det finns ju en viss sannolikhet att man vill ha bort bordgenomföringen i framtiden, då uppskattar man att den inte är limmad. Har man sprickor, läckande rutor mm så är Sika utmärkt eftersom det biter fast ordentligt. Nackdelen är att det åldras, ytan blir ojämn och skit fastnar. Med tiden bryter UV-ljuset ner Sikan och den smular sönder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, okej. Du menar att man inte ska limma fasten utan dra fast den med muttern och sedan lägga locktite? Det måste ju 100 gånger svårare att få bort än om du har limmat den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nix. Jag tog bort fyra bordgenomföringar i våras. De var nedkladdad med Sika, även på gängorna. Det enda sättet att få bort dem var med vinkelslip och huggmejsel. Det var synd eftersom jag hade kunnat återanvända dem om jag inte tvingats använda en förstörande metod. Samtidigt flyttade jag en genomföring som jag satt dit. Ventilen satt med lin&pasta, lite värme med varmluftpistolen så var det bara att skruva loss. Sen lite värme på genomföringen så lossade muttern så fint när Loctiten släppte. Avslutningvis, ett par slag med hammaren och genomföringen trillade ut, helt oskadd. Lite rengöring och allt gick att använda igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MS Polymer, ja det ersätter Sika inom byggindustrin och vid nåtning av teakdäck. Troligen perfekt till annan marin tätning. Modernt, miljöriktigt material.

Undrar om båthandlarna vet om detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...