Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Gaskon

Grön vs Vit diesel

Rekommendera Poster

Har alltid tankat vit diesel pga. att närmsta tappen bara har det att erbjuda.

 

Idag tankade jag fullt med grön diesel på en annan tapp, fick en känsla av att det var bättre tryck i motorn när jag skulle upp i planing. Kan det vara möjligt? eller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du med vit diesel menar blank (ren) diesel, och med grön rapsblandad, så kan det absolut inte vara möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gröna är nog en skattefri diesel för yrkesbruk. Kan vara en diesel med  högre energiinnehåll. RME-dieseln har en gulaktig färg. Så visst kan det vara möjligt. Akta dej för skattmasen.-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tankade på Styrsö i Göteborg, det fanns två olika diesel pumpar en står det gröndiesel på och kostade 13,49 kr/l grön pump typ.

Den andra var vit pump där kostade dieseln 15 kr och lite till kommer inte ihåg exakt.

Mer vet jag inte, men självklart vill man betala så lite som möjligt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är straffbart att köra på grönt om du inte har tillstånd. :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo om den gröna var den för yrkesbruk så kan det nog vara lite mer tryck kanske. Mer svavel också för den delen. Men lagligt är det som sagts inte för privatister.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagligt eller inte det är en bra fråga för sitt samvete ,tankade fullt i höstas (2012) med grön

diesel ,liter priset var ca. 1kr billigare, sparade ca.400 kr. MEN nu ångrar jag mig, det luktar diesel om avgaserna när man åker i medvind  och det ryker om motorerna (allt blir bra när man

gasar på) men behöver ej den extra kraften som grön dieseln ger,motorena varvar ut endå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att skillnaden att köra på gammal diesel eller ny inte är så stor om man har en modern commonrail-diesel, då kompenserar insprutningssystemet för ett lägre energiinnehåll i bränslet.

På ex. vis min AD 41 märks en klar skillnad.

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är inte skillnaden betydligt större mellan skattefri diesel och beskattad diesel, jag har uppfattat att det skiljde runt 8:-/liter. Får mackarna sälja skattefri diesel till vem som? Själv kör jag en bensinare så där har vi iaf inte det problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det dax att förstå att det är skillnad på grönfärgad diesel och grön miljödiesel!

Den grönfärgade kan vara vilken diesel som helst men har ett tillsatt färgämne för att göra den fysiskt grön. Den får användas av yrkesfolk med tillstånd. 

Miljödiesel kallas grön för att den skall vara bättre (mindre skadlig) för miljön på grund av sin RME eller tallolje-inblandning.

 

/B

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är exakt samma diesel. Det enda det blir tryck i är böterna om du blir påkommen med fel diesel i tanken. Grön diesel är lågbeskattad (nåja) vanlig diesel för yreksbruk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blankdiesel är bränslemässigt samma sak och ska fungera i normala dieselmotorer. Men i landmackarna blandas i 5% (osäker på mängden?) RME Raps-Metyl-Ester, en rapsolje produkt för att minska förbrukningen av fossilbaserade produkter.

Tyvärr gör RME'n att dieseln blir känsligare för fukt och lättare får bakterietillväxt. Speciellt i båtar som inte gör av med en hel tank på ganska lång tid eller låter båten stå över vintern. Landfordon gör ju av med en tank ganska fort.

Råden från oljebranschen är att tömma och rengöra tanken varje vinter och låta den stå helt tom så får man inga problem med RME. Vilket är lättare sagt en gjort med en normal båttank.

Man kan få klägg i tanken även utan RME, men varför öka risken i onödan?

Alla sjömackar jag har frågat på säljer ren diesel. Det är bara att beställa sådan från leverantören. Se upp med sjömackar som är en del av en vanlig landmack (t ex på Lidingö) där samma tank används. Där får man vanlig RME-diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...