Gaskon 17 Postad 15 Juli , 2013 Har alltid tankat vit diesel pga. att närmsta tappen bara har det att erbjuda. Idag tankade jag fullt med grön diesel på en annan tapp, fick en känsla av att det var bättre tryck i motorn när jag skulle upp i planing. Kan det vara möjligt? eller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 15 Juli , 2013 Om du med vit diesel menar blank (ren) diesel, och med grön rapsblandad, så kan det absolut inte vara möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 15 Juli , 2013 Den gröna är nog en skattefri diesel för yrkesbruk. Kan vara en diesel med högre energiinnehåll. RME-dieseln har en gulaktig färg. Så visst kan det vara möjligt. Akta dej för skattmasen.-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaskon 17 Postad 15 Juli , 2013 Tankade på Styrsö i Göteborg, det fanns två olika diesel pumpar en står det gröndiesel på och kostade 13,49 kr/l grön pump typ. Den andra var vit pump där kostade dieseln 15 kr och lite till kommer inte ihåg exakt. Mer vet jag inte, men självklart vill man betala så lite som möjligt :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 15 Juli , 2013 Det är straffbart att köra på grönt om du inte har tillstånd. :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 15 Juli , 2013 Jo om den gröna var den för yrkesbruk så kan det nog vara lite mer tryck kanske. Mer svavel också för den delen. Men lagligt är det som sagts inte för privatister. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 15 Juli , 2013 Grönt ska de va Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jsbtango 23 Postad 15 Juli , 2013 Lagligt eller inte det är en bra fråga för sitt samvete ,tankade fullt i höstas (2012) med grön diesel ,liter priset var ca. 1kr billigare, sparade ca.400 kr. MEN nu ångrar jag mig, det luktar diesel om avgaserna när man åker i medvind och det ryker om motorerna (allt blir bra när man gasar på) men behöver ej den extra kraften som grön dieseln ger,motorena varvar ut endå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 16 Juli , 2013 Skulle tro att skillnaden att köra på gammal diesel eller ny inte är så stor om man har en modern commonrail-diesel, då kompenserar insprutningssystemet för ett lägre energiinnehåll i bränslet. På ex. vis min AD 41 märks en klar skillnad. //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chha 19 Postad 17 Juli , 2013 Men är inte skillnaden betydligt större mellan skattefri diesel och beskattad diesel, jag har uppfattat att det skiljde runt 8:-/liter. Får mackarna sälja skattefri diesel till vem som? Själv kör jag en bensinare så där har vi iaf inte det problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 17 Juli , 2013 Ja,det kanske var denna det handlar om ?http://evolution.preem.se/pressmeddelande?id=2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 17 Juli , 2013 Nu är det dax att förstå att det är skillnad på grönfärgad diesel och grön miljödiesel! Den grönfärgade kan vara vilken diesel som helst men har ett tillsatt färgämne för att göra den fysiskt grön. Den får användas av yrkesfolk med tillstånd. Miljödiesel kallas grön för att den skall vara bättre (mindre skadlig) för miljön på grund av sin RME eller tallolje-inblandning. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 17 Juli , 2013 Det är exakt samma diesel. Det enda det blir tryck i är böterna om du blir påkommen med fel diesel i tanken. Grön diesel är lågbeskattad (nåja) vanlig diesel för yreksbruk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 17 Juli , 2013 Blankdiesel är bränslemässigt samma sak och ska fungera i normala dieselmotorer. Men i landmackarna blandas i 5% (osäker på mängden?) RME Raps-Metyl-Ester, en rapsolje produkt för att minska förbrukningen av fossilbaserade produkter. Tyvärr gör RME'n att dieseln blir känsligare för fukt och lättare får bakterietillväxt. Speciellt i båtar som inte gör av med en hel tank på ganska lång tid eller låter båten stå över vintern. Landfordon gör ju av med en tank ganska fort. Råden från oljebranschen är att tömma och rengöra tanken varje vinter och låta den stå helt tom så får man inga problem med RME. Vilket är lättare sagt en gjort med en normal båttank. Man kan få klägg i tanken även utan RME, men varför öka risken i onödan? Alla sjömackar jag har frågat på säljer ren diesel. Det är bara att beställa sådan från leverantören. Se upp med sjömackar som är en del av en vanlig landmack (t ex på Lidingö) där samma tank används. Där får man vanlig RME-diesel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser