Segelnovis 7 Postad 15 Juli , 2013 Hej! Sitter en Yanmar SB8G i min Tur 80. Ser oförskämt välhållen ut på utsidan, har ingen kunskap om renoveringshistorik ed. Mekat en del bilar själv men har dålig kunskap om marinmototrer och dieselmaskiner. Det känns som om det borde gå att byta bränslefilter och olja (oljefilter?) själv, men de är svårt att hitta instruktioner för detta. Någon som vet hur man gör? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ogopogo 0 Postad 15 Juli , 2013 Hej, Har en YSM8 i min Tur 84. Har för mig att motorn är likadan, men men cylinder är monterad liggande, din är monterad vertikalt. Har servat motorn med både olja, filter, impeller i ett par år nu. Hade då ingen erfahrenhet, men känner mig ganska trygg med den nu. Tycker det är en mycket lättjobbad motor. Jag har en kopia på manualen till YSM8, men googla SB8G så borde du hitta en manual. /o Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelnovis 7 Postad 15 Juli , 2013 Hej! Efter att ha stått på knä i ruffen hela dagen lyckades jag serva den. Bytte bränlsefilter och lyckades genom att lufta både här och där få igång maskinen igen :-). Bytte olja, tog loss och rensade spaltfiltret och bytte olja i backslaget - allt lätt åtkomligt (om man har ovanligt långa armar för att vara människa). Lito orolig över vitpiskad (vattenblandad) olja i backslaget, får hålla koll på det ifall det är backslagskylningen som läcker in i backslagsoljan? Så, nästan enklare än på en gammal Volvo. Nu går den nog i år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser