Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
Minona

16.20 kr/litern, stöld eller bedrägeri?

Rekommendera Poster

Ok var och en är salig i sin tro. Se bara till att du ligger ensam när du håller på att fylla tanken. Lite skillnad att fylla 20 litet i snö skotern än 300 liter i båten. Eller??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tankar jag iofs mest diesel (till stora båten) och det gör jag uteslutande på sjömack. Jag tycker det är en liten kostnad i det stora hela. Har en kalkyl som jag har för mig säger att bränslet är 10% av totala kostnaden. Om det blir några kronor dyrare än att kånka 100-tals liter diesel i dunkar och skvätta när man fyller på så tar jag det.

Känns bra att stödja det lokala företagandet förutsatt att produkten är bra. (Tankade för länge sedan på Husarö och det var mycket vatten i den bensinen!)

Tycker däremot att det är lite konstigt att servicen på båtmotorn (Volvo inombordare) kostar 4-5 gånger mer än vad servicen kostar till bilmotorn som är nästan samma motor!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bor inte så långt ifrån Nävekvarn där har Q-star haft den goda smaken att plassera sin automat station vid små båts hamnen där man åxå monterat extra långa slangar till pumparna vilket innebär att båtar kan tanka till samma pris som bilarna som använder samma mack

Detta arangamang kanske skulle kunna vara en lösning på flera ställen där man inte kan förssörja sig på enbart sjö mack

Jag har ingen aning om vilken sorts diesel somtillhandahålls men den bensin de har fungerar iaf utmärkt till min snurra.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skulle vara intressant att veta om någon här har hört talas om att detta skulle ha hänt i verkligheten. Tycker man tankat allt möjligt från dunk genom åren och aldrig varit med om eller hört att detta skulle vara mer riskfyllt än bensinhantering i allmänhet. Enbart i båtrelaterade sammanhang har jag läst om just faran att tanka från dunk. Men det kanske är som så mycket annat i fritidsbåtvärlden? Elsystemen skall nuförtiden uppgraderas till att motsvara kärnkraftverkstandard med komponenter från Dyrermarks eftersom hela samhällen kan gå under om inte vindrutetorkaren startar pga oxid i kontakten etc etc. Fabrikantens installationer skall bytas ut mot svindyra nya kablar och kontakteringar för att säkerställa toppladdning av alla batterier, allt för att kylen ev. skall kunna köras någon minut till innan batteriet lägger av. All metall skall absolut vara rostfri trots att jättestora plåtbåtar med räcken o lejdare i bonnjärn trafikerar oceanerna hela tiden. Att allt ska vara så märkvärdigt med just dessa fritidsbåtar....

Nu blev det mycket OT här men jag blir så trötta på alla måsten och pekpinnar med dessa båtar...crying

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Bara så du vet är allt det du beskriver helt frivilligt om man vill ha och införa på sin båt, så ta och slappna av lite.

Jag har inte heller hört om någon explosion på en sjömack vid tankning men som fd brandman vet jag genom diverse övningar hur jävlig bensinånga kan vara om man inte är försiktig.

Angående priset på diesel vid sjömackar gäller ju samma sanning som i övriga samhället, vill man köpa till det pris som någon tar så handlar man, vill man inte så försöker man hitta något annat alternativ. Själv är jag lite bekväm och förbrukar inga mängder bränsle så jag brukar betala vad sjömacken begär, men jag förstår att storförbrukare bär dunkar då förtjänsten är ganska stor för er.

Den dagen ingen vill betala det pris sjömacken begär kommer antingen de försvinna p.g.a. att det då inte lönar sig, eller så sänker det priset tills vi börjar tanka igen eller så hittar våra politiker på någon lösning som, troligtvis och helt säkert, gör det lika dyrt vid landmacken så att vi lika gärna kan tanka på sjömacken igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den 4/7-13 låg literpriset på 18,97 för 95 oktan i Skanssundet. Lite mycket påslag verkar de ha. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

härligt OT inlägg,

-Håller med det är otroligt vad mycket det är att tänka på för att  - som så många - använda sin båt fyra små turer under fyra  helgdagar när solen skiner och vattnet smult.   

PS. du glömd sjöställen,  i superduper vatten-avisande-andas-isolerande material, medan fiskare kör med galonställ och ylletröja. (samt tankar båten med dunk, och har en lap-top med gps-puck och  Sea-clear som navigator)  yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tankar oftast alkylatbensin, 19 kr/liter ungefär vid närmaste sjömacken.

Det är värt varenda krona.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

När det gäller diesel, så har jag tankat grön sådan sedan förra säsongen! skulle aldrig falla mig in att fylla tanken med diesel med rapsolja inbladad!

Har märkt att motorn går bättre och många jag har pratat med säger att den dieseln smörjer betydligt bättre än den andra!

Kom inte ihåg vad den kostade, men bara det bästa är gott nog för motorn. smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En anledning till att sjömackspriserna är så höga,tror jag beror på att allt  fler privata aktörer tar över sjömackarna,då oljebolagen gör sig av med dom,statoil har nog inga kvar mig veterligen i stockholms skärgård,och preem har väl bara ngn enstaka kvar typ Dalarö,men den ska bli privat oxå,att dom stora aktörerna gör sig av med dessa är att lönsamheten inte är specielllt hög.

samt så börjar anläggningarna bli gamla och dags för renovering,dvs alla gamla cisterner under bryggorna och alla gamla pumpar,vad tror ni detta kommer att kosta,frågan är hur många utav dom privata som kommer finnas kvar om några år,då miljönissarna redan nu stänger diverse tappar för att dom är undermåliga miljömässigt.

väldigt många sjömackar har pumpar från 70 talet,ett snittpris på en ny pump ligger runt 200k. och sen ny ponton med cisterner...oj oj oj...de blir dyrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag pratade med en mackanställd i Dalarö förra veckan när solen inte sken och ingen hade tankat bränsle på 3 timmar men några hade tankat gratis vatten. Lönekostnaden för den tiden bör ligga på runt 700 kr. Någon form av ekonomiskt stöd skulle nog behövas om skärgården ska utvecklas.

Minns jag rätt fanns det förr en mack där varvet som servar Bl.a. Yamaha ligger och en i Askfatshamnen. Båda är nu borta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

över 8kr i skatt per liter WTF. hur kunde det gå så illa?

Det kommer man inte undan genom att bära dunkar.

Varför accepterar vi det?angry

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Miljörörelsen är stark och politikerna är inte sena på att tjäna in pengar till statskassan detta kommer pågå tills vi säger att nu är det nog........ cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg ett inslag på nyheterna igår om smoggen i stora städer och däribland Shanghai.

Man har gjort analyser och kommit fram till att den till väldigt stor del beror på bilavgaser. Alltså inte till huvuddel från industrier utan bilar.

Bensin kostar ca 6 kr i Kina. Körsättet medför hög bränsleförbrukning och man åker oftast ensam i bilarna vilket gör väldigt många bilar.

Därför är lösningen att ha skyhöga skatter på bensin i Sverige.

Självklart är detta med skatter i Sverige inte för miljön utan för att få in skattepengar. Däremot har vi en miljörörelse i Sverige som fortfarande tror det går lösa världsproblemen genom att straffa ihjäll Sverige och vill föbjuda allt som förbättrar för bilar och båtar.

Politiker hinner inte åka båt därför är våra frågor mer eller mindre ointressanta för dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den har jag hört om.

Men du kan inte mena Sverige som utförsäkrar alla sjuka.angry

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vart utslängd och av med allting jag ägde.Hus,bil,företag,,,,,,,allt.

När jag drabbades av kronisk canser.

Lång historia men allt detta pågick när jag låg på KS och fick cellgift när jag tillslut fick lämna sjukhuset hade jag ingen hem.

Efter det har jag numera lämmnat Sverige.

Född Svensk av svenska föräldrar och tror inte heller på att Sverige har någon välfärd!

Kanske föresten mina päron båda 40-talister har det rätt bra.

Så om man är född då kanske den finns,välfärden alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...