Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Minona

16.20 kr/litern, stöld eller bedrägeri?

Rekommendera Poster

Hej motorbåtsägare! Tankade i veckan på sjömacken i Skälderviken, min hemmahamn. Fick en chock när jag såg literpriset 16.20. Var just då tvungen att tanka men ska det behöva kosta så mycket? Vad betalar ni andra när ni tankar i er hamn? På OK/Q8 kostade motsvarande 13.60/litern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingetdera, det står var och en fritt att välja var man köper sin soppa, vill du tanka på OK/Q8 är det ju bara att göra det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också reagerat också på prisskillnaden mellan hamnens pump och vanliga macken. Pratade med några bryggrannar om det men fick då reda på att dieseln som finns i hamnen är bättre än uppe på macken. Nu minns jag ju inte riktigt vad skillanden var, men något i stil med att den var renare.

Två av dom jag pratade med sa också att dom märker skillnad på hur deras motorer går.. till det sämre med diesel från Shell/OKQ8/osv

Rent prismässigt i min hamn är det ungefär samma siffror som du skriver. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dieseln för marint bruk är en blankdiesel, dvs det finns ingen rapsolja tillsatt. På macken är det 5% rapsolja tillsatt. Såkallad biodiesel, den klarar inte fukt, för rapsoljan binder vattenmolekylen till sig och risk finns då för algtillväxt. Sen kostar det ju att driva en sjömack med allt vad det innebär, så jag tycker inte det är konstigt att bensinen är lite dyrare där. Var och en får ju bestämma själv om man vill kånka och bära dunkar. Jag skulle gladeligen betala nån krona mer för bränslet för att slippa bära desa  dunkar och stå och sulla med bensinen. Vi saknar tyvärr en båtmack här uppe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker sjömackarna har skrattretande höga priser. Jag släpar dunkar, blir rätt många kr på ett år. Förr tankade jag på sjömack men upplever att prisskillanden blivit större därav börjat släpa dunkar. Dock bensin annars finns det ju helt klart en vits med att tanka diesel på sjömack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tankade 95 i Vaxholm för 16.99. Rekord? Dessutom registrerade pumpen totalt i otakt med vad både flödesmätare och tanknivå mätare visade. Dvs för mycket. Fulpump? Finns ingen rim och reson i varför en pumpstation skall ta dessa ohemula priser. Kommunen har säkerligen skjutit till medel en gång i tiden. Jeepdunkar i all ära men både farligt och tungt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heading skrev: Dessutom registrerade pumpen totalt i otakt med vad både flödesmätare och tanknivå mätare visade. Dvs för mycket. Fulpump?

Börjar själv fundera på fulpumpar, tankade mina gamla och två stycken 10-liters dunkar till sammanlagt 22+ liter med 95-oktanig alkylatbensin (f.ö. uppåt 20:- /litern) nyligen.


[Kan inte minnas att dunkarna någonsin rymt så mycket, låt vara att deras nominella tio liter inte gör dunken knökfull med tanke på värmeutvidgning, men över elva liter per styck är nog rekord med råge!? (Obs att jag inte misstror min lokala sjötapp det minsta, men kanske har nåt mystiskt hänt med räkneverk eller de myndigheter som kontrollerar dessa? Kontrollmyndigheter har antagligen också knaper budget, måhända har de anställt en tekniker som missförstått?? Vete katten, +11 liter i en tiolitersdunk känns märkligt och onaturligt eftersom jag alltid sen tjugo år tillbaks lämnar ungefär samma lilla värme- expandermån vid fyllning!?)]

Gärna fler inlägg härvidlag, alltså misstänkt och plötslig räkneverks-ändring just i år. Tror som sagt inte på detta, men elva+ liter i tiolitersdunkar känns om sagt märkligt??

(Edit tillägg: Hittade faktiskt kvittot, blev 22,4 liter à 441 spänn (alkylat literpris tydligen 19.70). Alltså hela 11,2 liter per tiolitersdunk inkluderat viss expandermån, allt enligt räkneverket!?)



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har min båt på Björholmens marina (Tjörn, västkusten).

Där kostar bensin och diesel 18,50 kr/l.

 

Släpar med 2 st 20 liters dunkar varje gång (nästa i alla fall) jag åker till båten för att slippa betala 4 kr exta per liter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skiljer bara några öre i pris mellan sk blankdiesel och vanlig mackdiesel. Varför man ska använda blankdiesel i båt förstår jag inte då den främst används på vintern i norrland då rapsdieseln vill stelna åt då det blir riktigt kallt. En prisskillnad på absolut max 10 öre vore rimligt, allt annat är ocker.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag det är märkligt att inte fler funderar på varför halva, eller t o m mer än halva priset på soppan, vare sig det är diesel eller bensin, är skatt? Åtminstone när det gäller landbränsle.

Inte en levande själ verkar motsätta sig den ordningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värre blir det om MP får e,n plats i en ny regering nästa år. Räkna iskallt med att båt bränslet på inget sätt kommer att bli undantaget.

Fråga istället Preem och de stora aktörerna varför de tar tre spänn över landbriser eller tom 4? Jag behöver inte fyra fem ungdomar som springer omkring på bryggan och ändå inte gör spec mycket nytta. Finns inte ens toa i Vaxholm. Varför denna prisutvecklingen??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att man inte skall riskera bakterietillväxt i tanken med driftstopp och en rackans massa besvär som följd. Därför kör vi på blankdiesel, priset har inget med saken att göra.

 

Googla lite på ämnet så kan du få all information du vill i ämnet.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att sjömackarna tar bättre betalt är inte så konstigt. Säsongen är kort. Den som äger en sjömack ska  alltså klara företaget på bara 5-6 månaders försäljning.

Landmackarna drar inte in speciellt mycket pengar på bränslet nuförtiden, det är därför de ser ut som de gör. Dvs, ungefär som 7-11butiker.

 

Vad gäller MP så delar jag din uppfattning. De är en katastrof för Sverige, ingen vore gladare än jag om de försvann tillbaka under den sten de kom ifrån.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Varje år kommer det att antal inlägg om att bensinen är bedrägligt dyr på sjömackar, och att det kostar pengar att ligga i en gästhamn.

Jag håller med om att bensinen är dyr, men man måste försöka förstå anledningen

Att säsongen är 3 månader om året för dem, varav riktigt bra endast 1 månad, och att detta ska täcka alla kostnader för hela året samt förhoppningsvis ge en vinst för dem som driver dessa anläggningar verkar för vissa som skriver inlägg vara väldigt svårt att förstå.

Sjömackar läggs ner på löpande band pga brist på lönsamhet, tittar man på årsredovisningar på gästhamnar, så visar mycket få av dem ett bra resultat.

Välkomnar att trådskaparen och  andra som klagar, öppnar egna sjömackar och som  gärna driver det med förlust för att vara bussiga mot oss andra båtägare, det vore toppen tycker jag.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att bensin ska vara dyr då stor dela av skatten går till vägar.

Speciellt sådanna farliga vägar som behöver åtgärdas på rätt sätt.

Men nu rinner skattepengarna genom fingrarna på våra politiker och därför får vi wire-vägar istället för riktiga säkra vägar. 

Vi är många som skriker över att E20 borde byggas ut till en säker väg men det kan vi bara drömma om för det är inget problem som politiker sittandes i Stockholm lider av.

Alternativ till säkrare vägar är plåtpoliser där det finns en idiotsträcka på södra delen av E20 som är satt till 60 km. Jo du läste rätt, 60 kilometer på en mycket trafikerad väg.

En väg som årligen skördar dödsoffer på grund av att den inte är byggd som en säker väg.

Saab protesterade mot dåliga vägar och nu när Saab i Trollhättan (personbilar) är borta finns det en bra väg så att alla kan pendla till Göteborg.

Själv bor jag i Skövde och där tillverkas massor med motorer till Volvo som skall till Göteborg. Undrar om vi kommer få bra väg när Volvo tröttnat på infrastrukturen och det blir dags för oss att pendla till Göteborg? 

Så var i hela friden går alla våra skattepengar?

Att soppan är så jäkla dyr är ju för denna skatt som påstås går till säkrare vägar men vad i helvetet ska den då ha samma skatt för båtar?  (Javisst ja KBV men det lyfter vi inte mer nu.)

Jo för att vi blir blåsta på detta och de miljöavgifterna kan vi inte skylla på miljömupparna för de är införda av de andra som behöver skattepangarna men kan skylla på just miljön.

Legitimt sätt att flå oss skattebetalare och ge tillbaka skit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att veta säkert så är det nog ändå så att stora gästhamnar med tillhörande mackar får kommunala bidrag för att gynna turisttillströmningen. Vidare behövs det inte en massa personal för att driva en modern tapp. Självklart tjänas det pengar på sjömackarna runt populära farleder. Så det finns nog en blandning av sant och falskt i ditt påstående om näst intill ideel verksamhet. Frågan är var gränsen går för en liter 95? Vi kommer att få se mer av brandfarlig hantering med dunkar i våra klubbar och marinor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du har rätt, vissa sjöstationer som ligger vid stora farleder går nog bra, tack för det, annars skulle nog även de stänga så har vi inga kvar.

Vitsen med att driva företgag är ju att gå med vinst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensinpris per liter (2 januari, 2013)

   6,10 (grundpris inkl inköp, raffinering och hanteringskostnader)

   2,97 energiskatt (fast skatt)

   2,38 koldioxidskatt (CO2) (fast skatt)

11,45 kr/liter



+2,86 (25% moms)

_______________________________



  14,31 kr/liter, vid pumpen (2 januari, 2013).



Summa skatter i ovanstående blir därmed (2,97 + 2,38 + 2,86 =) 8,21 kr/ liter.





Den som tjänar mest på bensin och drivmedel är staten som oavsett världsmarknadspriser och dollarkurser alltid tar ut skatt, för närvarande 8,21 kronor på varje liter bensin (1 jan, 2013).

Totalt drar staten in ca 70 miljarder kronor i skatter per år på drivmedel som bensin och diesel.

 

Källa: http://www.preem.se/templates/page____791.aspx

Utgångspriset är ca 5 kr för bensinen som de lägger på 1 kr i egen vinst.

Jag tror allt att sjömackarna behöver ha det priset för att gå runt då de inte kan leva på försäljning av korv och spolarvätska som landmackarna gör.

 

Men 8,21 kr / liter  i skatt !!!!!!!!

Detta betalar du med pengar du redan beskattats för (inkomstskatt) och företaget betalat arbetsgivaravfift. Mer rätt hade varit enbart moms på soppan.

Koldioxid skatt vilket jävla skämt. Vår förbrukning av soppa och därmed miljöpåverkan är ett skämt i förhållande till länder där soppan kostar ca 7 kr / litern  (Kina och USA som exempel) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur mycket mitt inlägg tillför men i alla fall.

Tror det inte är helt enkelt att driva sjömack idag, tror många har det extremt tufft. Priset 16.20 kr/litern börjar ju inte direkt bli små summor att tanka för, men tror dock att mycket beror på skatt samt att det är en extra avgift sjömackar måste ta ut för att det ska vara ekonomiskt hållbart.

Sen är det ju inte heller speciellt svårt att hitta hur det går för olika sjömackar i och med att den informationen är offentlig :) Sjömacken på Dalarö hade t.ex. 1  % i vinstmarginal 2011, medans Statoilmacken i Vaxholm hade en vinstmarginal på 4,5 %.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla inlägg! Slutligen är det ändå vi båtägare/kunder som bestämmer om båtåmacken skall finnas kvar eller inte. Sanningen är kanske att sparar jag 300 kronor på att fylla min tank med hjälp av dunkar så tjänar inte sjömacksägaren en spänn på mig. Frågan är var smärtgränsen går? Frågan är hur många av er här på forumet som tankar på sjömack och hur många har börjat kånka med dunkar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör båda har 6 st 20l dunkar som jag fyller hemma . Ska jag bort till sjömacken eller gå och handla i butiken som ligger 50 m bort brukar jag fylla på vatten också då  tanka lite och köpa något mer .

// Torgny

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att betala upp mot fyra kronor extra för 95 börjar nog närma sig smärtgränsen för många med stora motorer. Kanske kan de större klubbarna börja fundera i termer av containertappar med kommunbidrag istället för att tillåta allt fler större kärl med bensin hanteras mellan båtarna med ka-boom risk! Sjömackar som de drivs idag har ingen framtid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du förklara hur du ska lyckas få en vanlig bensindunk att säga kabooom, vid transport från macken till båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som är viktigare för mig än några kronor extra är att på landmacken är sannolikheten större för bra bensin..

Det har skrivits en hel del här på MG om just dålig bensin som åldras, som det är skit i som har problem med vatten och med tillhörande motorproblem.

Just därför släpar jag dunkar till båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ska tillägga att jag 9 gånger av 10 släpar bensinen :) Tycker också att det smärtar att tanka på sjömack idag. Däremot har jag ingen vidare stor motorbåt, vilket också gör att det för mig är nogorlunda enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge bensinen är i dunklen är den rel ofarlig men du har väl tänkt att fylla den i båten? En gnista statisk el laddning så har du en explosion.

Händer tyvärr också på riktiga pumpar fast dom har avledning av statisk elektricitet. För att inte tala om allt spill. Går inte att ducka för brandorsaken med bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En synpunkt som verkar vara tämligen överdriven här!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nå, jag har tankat bilar, båtar, hojar och snöskotrar från dunk hundratals gånger och än har inget exploderat så jag är inte så orolig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok var och en är salig i sin tro. Se bara till att du ligger ensam när du håller på att fylla tanken. Lite skillnad att fylla 20 litet i snö skotern än 300 liter i båten. Eller??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...