Gå till innehåll
tisdag 15 april 2025
dynaflux

Läckage kring propelleraxel

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt en kabinkryssare med en inombordare och har upptäckt att den läcker vid propelleraxeln (en droppe var tionde sekund). Detta var inget jag försummade vid inspektionen då den låg på land. Jag har tidigare bara hållit på med utombordare och drev så jag är helt grön på propelleraxlar. På genomföringen sitter en skruv (en kran av mässing) - är det meningen att man ska trycka in fett där? I så fall vilken sorts fett? Är detta en underhållsåtgärd som löser problemet eller måste jag byta packbox(ar)? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som om det var en fetthylsa du beskriver, pröva med att vrida ett par varv på den och se om inte läckaget slutar. Nästan vilket smörjfett som helst funkar i den men om det heter hylsfett är det så klart bäst. Men som föregående skribent säger så lägg upp en eller par bilder på axelgenomföringen så kan du få bättre svar.

Ha kul i nya båten.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är samma fettpress som jag hade så skruvar man av locket och fyller själva locket med fett och stryker av så det blir en slät yta. Även lite fett i skålen innan locket läggs på igen, man vill inte ha in luftbubblor i fettet. Sen gängar man på det igen, men inte fullt utan bara ett par varv. Meningen är att man ska kunna skruva till lite då och då för att täta till det hela. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan vara så att packningen i din axeltätning är ett talgsnör (talgfläta) som är ett fyrkantigt snöre som är behandlats med talg. Då snöret blir endast lite slitet så kan man ofta få det hela tätt genom att pressa ihop snöret något. Detta gör man genom att gänga in toppen på axeltättningen lätt. För att snöret skall få lång livstid skall man komma ihåg att dra in lite fett i tätningen då och då med hjälp av på fettskruven du hittat.

Om snöret blivit för slitet så får man byta det vilket går att göra, även om det är lite stökigt, då axeln sitter på plats. Talgsnöre för propelleraxeltätningar kan man köpa från t.ex Sleipner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problem solved... det behövde bara fyllas på med fett. :-) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...