Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
sakatt1

Lång eller kort?? Cresent 430??

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja veta om detta är en lång rigg? Skall ev. köpa en motot av märket Yamaha (40hk, årsmodell -98, KORT rigg) Undrar om det skulle ens passa för denna typ av båt? Min motor som sitter på är av årsmodell -79 och vet inte om det ens är en lång riggad, jag misstänker det. Harr för mig att man kan modifiera om sin kortriggare till en långriggare...om det stämmer undrar jag om någon vet vad det skule kosta.

post-7510-1394234344,4877_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! landkrabba sänder här mått på rigglängder Standardrigg = (Kort) 381mm Långrigg = 508mm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Budda

Ett enkelt tips - ta fram tumstocken och gå ut och mät på akterspegeln. Mät från botten på båten och upp på akterspegeln(utsidan) till där motorn hänger över på akterspegeln, då får du reda på vad båten kräver för rigglängd. När du vet längden rekommenderar jag måttuppgifterna från inlägget ovan mig. Ha det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så enkelt det var då :) Men vad händer om jag skulle montera en kortrigg på en båt som vill ha en långrigg? Planar den inte ut? kommer antagligen inte att gå lika fort? Vad skulle det kosta och bygga om akterspegeln för an kortrigg? Kanske billiare att modifiera om motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...