fippe1 3 Postad 14 Juli , 2013 Idag har jag två global 70ah 570cca art: 57082 sittandes i båten. Ett som förbrukning och ett som start. Dessvärre så upplever jag dem som trötta när man kör dem för sig. Använder jag dem tillsammans så blir det lite mer fart på startmotorn å båten startar lätt. Nu funderar jag på att ta de två batterierna jag har idag och köra som förbrukningsbatterier och köpa ett nytt startbatteri med lite mer drag i, är det någon som kan rekommendera ett bra startbatteri. //Philip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 15 Juli , 2013 Mercruiser rekommenderar själva minimum 375cca eller 90amp för 5,0 och 5,7 med förgasare (antar att detta även gäller efi och mpi). Jag kör ett random 75 amp marin -batteri och har aldrig haft problem med trött startmotor på min 5,7:a. Vad har du för längd och grovlek på batterikablarna? Jag kör 35mm2 ca en meter långa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fippe1 3 Postad 15 Juli , 2013 De är nog 35mm2 i area men längden på dem är längre än 1m först går kabeln från batteriet till en huvudstrbrytare/batteriseparator ca1m, sen går de tillbaka förbi batterierna in bakom motorn och till startmotorn Ca 2-2.5m Man kanske ska gå igenom alla anslutningar om de har dålig kontakt. Jag har dessvärre lite issue med dålig kontakt då laddningen visar 11.3-12.5 på instrumentpanelen men mäter man nere på batteriet så fick jag 13.9 om jag inte minns fel kan ha vart över 14v också. Finns det något man kan göra för att motverka ärjade kontakter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 15 Juli , 2013 Då sitter nog dina problem snarare i spänningsfall än klena batterier. Mercruiser rekommenderar 50mm2 kabel vid längder över 1,8 meter och detta gäller utan kopplingar (brytare, regulator...) som ger ännu större spänningsfall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fippe1 3 Postad 15 Juli , 2013 Så det bästa i detta fall är att antingen byta kablar till större alt att koppla + kabeln direkt från batteriet till startmotorn utan brytare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 15 Juli , 2013 Det är individuellt vad man tycker är bästa lösningen, men det är iaf enkelt att testa med kortare kablar direkt från batteriet till startmotorn för att se om detta löser problemet. Själv har jag aldrig kört brytare på + mellan batteri och startmotor, då jag inte ser någon anledning (bilar har tex aldrig haft detta). Om man vill ha hänglsen och livrem kan man utöver tändningslåset ha en huvudbrytare innan eventuell switchpanel till förbrukare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser