Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
gustafspappa

Åter problem med en varm AQ130…

Rekommendera Poster

Bakgrund:



2012 byttes den gamla motorn ut mot en B20 som suttit monterad i en Haubits 77. Delar från den gamla motorn flyttades över så allt fungerade OK säsong 2012.

 

2013:



1. Sjösätter båten och det visar sig att anslutningarna till oljekylaren lyfts ur sina lägen. Återmonterar dessa med nya packningrar.

2. Provkör motorn utan anmärkning. Motortemperaturen enligt tempmätaren håller sig inom gröna fältet.

3. Efter en stund börjar det ryka från övre delen av motorn. Typisk överhettningsrök, men fortfarande ingen temperaturökning enligt mäteren.

4. Böjer mig med för att se vad som ryker, varpå kylarslangen ansluten till det förliga anslutningshålet på oljekylaren,  lossnar med en skarp smäll från kopparröret som är nedstucket i oljekylaren!!

[Kan berätta att det inte är speciellt skönt att få en ångdusch över kroppen! Hoppade i vattnet för att kyla och klarade mig med 1.a gradens brännskador på bål och arm… Lycklig över att jag inte blev bränd i ansiktet! Bara telefonen som jag hade i fickan, tog allvarlig skada.]

5. Kontrollerar alla slangar igen och provkör motorn. Det blir mycket varm i anslutning till den näst aktersta cylindern – övriga håller normal temperatur, runt 90 grader.

 

Fråga:

Vad i he***te kan ha hänt med motorn denna säsong??  Jag börjar bli lite rädd för min båt… ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spridarröret för kylvattnet inne i toppen skall ha ett extra hål i bakkant på marinmotorn, annars får bakre delen av toppen dålig kylning jag vet inte hur haubitsmotorn var specad.

Att anslutningarna till oljekylaren hoppar ut indikerar att kylvattnet möter högt motstånd på sin väg genom motorn, jag antar att kylvattnet går från pumpen direkt till oljekylaren som det normalt gör, det har visst förekommit andra arrangemang på dessa motorer, men det har jag inte sett i verkligheten.

Om du får ut ånga kokar det i motorn och av någon anledning kan inte ångan ta sig ut genom avgaskröken, något blockerar kylvattnet helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter nästan 4 veckor på Karlskrona Marin/fd Kamm's i Karlskrona, har det konstaterats att det var två hål i avgaskröken, som förorsakat att delar av motorn blivit mycket varma. I mina öron låter det kanske lite konstigt, men...

Pratade med mekanikern idag och han sade att det nu fungerade utan anmärkning! Men tyvärr tog det ju mycket lång tid att åtgärda, så båten kommer inte att sjösättas igen denna säsong, när jag hämtat ut den från varvet...

Bara att hålla tummarna för att Tiffany II kommer att fungera säsong 2014, men jag är luttrad.

 

//Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...