Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
tongamicke

Oljetrycket borta på mätaren i mercruiser 5.7

Rekommendera Poster

Efter en kanon dag i yttre skärgården med familjen startar jag upp för hem färd och oljetryckslarmet går igång och vill inte ge med sig direkt från start.

Efter lite felsökning, koll på oljenivå tar jag chansning och startar vår resa in mot fastlandet i lugnt tempo (ca 17 distans) i hopp om att det endast är något fel på givaren. Oljetryckslarmet är igång, motorn spinner på. Resan går mycket bra men med en klump i magen.

Jag har haft lite problem med givaren på blocket som jag löste med lite kopparpasta på kontakten. (kanske skulle bytt givaren nu med facit i hand)

Nu till det lustiga, vid slutet av vår resa slutade oljetrycksmätaren att funka/ge utslag (märkte detta efter 10 distans)

Även tempmätaren är död. Kan dessa problem höra ihop eller har man en hög med problem??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför kopparpasta på givaren? Då blir det ju dålig kontakt. Sensorn har väl inga delar som måste smörjas? Ta bort pastan så att du får bra kontakt.

Om både oljetrycksmätare och tempmätare krånglar samtidigt är det nog glapp i kablaget till mätarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Summern och oljetrycksmätaren går ej på samma sensor. Om nu ytterliggare ett instrument strula då är multikontakten en lågoddsare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, trodde att kopparpasta skulle ge en bättre kontakt. Tack för tips. Dyker nu ner i motor rummet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...