Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
MarinFararen

Förslag på billig båt för att segla långt bort

Rekommendera Poster

Jag ska snart flytta och planerar att kanske köpa en segelbåt att bo på. I så fall kommer jag segla iväg under vintern till lite varmare breddgrader och undrar nu vad för slags båt som detta skulle kunna genomföras med utan för stor fara i dåliga väderförhållanden. Har tittat runt på blocket och hittat billiga småbåtar för 5-10000 kr. Den modell jag tittat mest på är Stortriss mkII men efter att ha läst runt lite så verkar det som att  jag i så fall blir tvungen till att göra vissa modifikationer som att förstärka roder och dörr in till ruffen, förstora dräneringshålen i sittbrunnarna samt möjligtvis byta seglet till ett som har en viss rundad form för att göra båten mer stabil. Har inte någon uppfattning om hur mycket dessa modifikationer skulle kosta alternativt om man genomför förstärkningarna på egen hand.

Så frågan är alltså: Hur kan man på billigaste möjliga sätt få tag i en segelbåt som kan ta en till medelhavet?

Jag är för närvarande helt oerfaren seglare men kommer till att börja med gå en seglarkurs och sedan läsa om segling och segla så mycket som möjligt innan jag drar iväg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Köp ingen liten leksaksbåt som seglar taskigt. Minst en Fingal. Stor att bo i ensam lätthanterlig för en person. Förlåtande, seglar bra, tål mycket storm och grundstötning, mm, osv, samt i ditt fall, priset. Visserligen mer än 10 lakan men ändå. Den beter sig fint i havssegling men sticker ändå inte djupare än 1,3 m. Långkölad trygg.

Du kommer att få massor med råd. Det här var mitt. Men segla så mycket som du nånsin kan med andra båtar redan nu!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Börja med att köpa en båt som klarar vind och våg. För din

budget är urvalet en smula begränsat, men kanske en Hurley 18.

Det är en liten trygg båt som seglat över Atlanten några gånger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fundera inte ens på att segla till medelhavet i en Stortriss! Den är inte sjöduglig till det. Det finns flera välbyggda sjödugliga båtar i lite högre prisklass- som de senaste åren har sjunkit i pris t ex Misil II eller IF. Du får inte en båt som är sjöduglig till Medelhavet för 5-10000kr, tänk på att du måste ha en slant till utrustning och ev. reparationer. Jag förutsätter att du inte har för avsikt att segla denna vinter-det tar ett par säsonger att som oerfaren tillgodo göra sig kunskaper och erfarenhet innan man klarar en segling till medelhavet. En seglats till Medelhavet bör påbörjas innan oktober från Sverige Sedan ökar risken markant för starka vindar och kyla. Det billigaste sättet att köpa en liten segelbåt är att betala lite mer för en som har uppdaterad utrustning t. ex nyare segel och nyare motor eftersom det kostar mer än båtens värde att förnya den utrustningen, att köpa ett renoveringsobjekt i denna prisklass blir dyrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

20-30tkr skulle jag säga. 22-27 fot. Ska man kunna leva på en båt bör man ha ett någurlunda pentry, toa och ståhöjd. Vägen till Medelhavet lär ju vara lastbil eller kanalvägen. Segla ner är ett hopplöst projekt. Ska man gå kanalvägen är en diesel att föredra. Det finns många trevliga engelska båtar som är trevliga och bra att bo i. Tex Westerly Cirrus. Men det finns många bra båtar, inte minst Vega är bra val. Båtar i den här storleksklassen är omöjliga att sälja idag så man kan få mycket båt för pengarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mindre och robusta segelbåtar som har erkänt bra hållfasthet, sjöduglighet och som långseglare ofta har haft är tex

*  Vega eller

*  Laurin 28 (sök på L 28)

Jag tror att du kan hitta en sådan för riktigt lågt pris idag! (mellan 25-50 tkr)

Men inte inom en maxbudget på 10 tkr, det är bara vad en GPS med lite kart-data kostar.

Jag skulle även satsa på att få tag i en med inombordsmotor (diesel) det är betydligt bättre när det går sjö eller om du då måste köra motor i timmtal eller för att tex ta dig in i en hamn i motsjö eller motström.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försök att hitta en bra utrustad havsfidra, jag tror det är svårt att komma undan billigare och säkrare än så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns två stora problem. Resan dit, att segla med en liten båt ner genom Engelska kanalen på hösten är hopplöst. Det blir många hamnar och framförallt många hamnavgifter. Kanalvägen är tryggare men kostar lite. Dessutom blir det en utmaning för en gammal och ofta svag motor. Nästa problem är att hitta en plats i Medelhavet. Att hitta en billig båtplats lär inte bli lätt. Höststormarna är hemska så några längre seglatser lär det inte bli.

Jag skulle nog satsa på en annan taktik. Hyr en lägenhet där nere. off-season är det billigt. Ett par tusen i månaden, tex på Costa Blanca, där är det i alla fall någorlunda varmt. Köp en lagom skruttig bil och bila ner. Fyll bilen med bra-att-ha grejor. Sen kan man börja leta båt på plats. Hur det är i Spanien vet jag inte men i Frankrike på den sk västra rivieran finns det mycket båtar. Det är lite svalare/blötare men väldigt civiliserat. En mindre och lite äldre båt kan man nog nästan få till skänks. Det står en massa på varvsområdena som står där år efter år. Rusta båten och lära sig segla kan man göra på plats. Har man tid så går det att hitta båtplats också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om inte själva resan med båt är målet i sig, utan det är livet i Medelhavet som är målet så tror jag att Bhemac's förslag är klart bäst, det blir troligtvis klart billigare och du slipper den långa resan med tuff segling som kommer att kosta en hel del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...