ogopogo 0 Postad 14 Juli , 2013 Hej, Den batteridrivna elektroniken ombord består av en handdator, en gps (bluetooth), och en VHF. Dessa åker fram och tillbaka mellan hemmet och båten, laddas här hemma och tas med när man är på tur. Dessa laddas under natten vid övernattningen. Min fråga/tanke, lämnar ni elektronik/annat på laddning när ni lämnar båten? Att batterierna blir tomma oroar mig inte då dels det inte går mycket ström och dels att jag har både vind/sol panel. Mvh O Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_G 1 Postad 15 Juli , 2013 Lämna kvar i båten = större risk för stöld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 15 Juli , 2013 Eftersom man inte är helt anonym och även skummisar läser på webben så passar jag på denna fråga ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 15 Juli , 2013 Det finns ett värde i att kunna vara iväg på ngt annat med bilen o plötsligt få ett ryck att åka ner till bryggan, utan att ta omvägen hem först. Därför har jag dubbla uppsättningar av det jag tycker är viktigt. Äldre, utrangerade prylar som ligger kvar i båten vilka duger till spontanturer. Kostar det mej ngn äldre el-pryl vartannat år tycker jag ändå att det är värt det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 15 Juli , 2013 Tråkigt nog förekommer ju stölder och därför tömmer jag båten på samma sätt som jag tömmer bilen. Det innebär ju tyvärr att man inte kanske kan vara lika spontan, men för mig känns det svårt att bara lämna saker i båten som jag vill ha kvar... Blir också en mer långtgående trend. Tömmer alla båten blir det färre inbrott... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Juli , 2013 Jag har en hand-VHF. Den är viktig för mig som ofta seglar ensam eftersom jag kan använda den om jag trillar överbord. Den åker fram och tillbaka till båten. Oftast. Ibland blir den tyvärr glömd. Så jag tänker nog låta den bo ombord, åtminstone under säsong. Jag ska bara fixa till ett spänningsstyrt relä som ger ström när batterierna håller minst 13,5V. Stöldrisken tycker jag inte är ett problem, det finns många ställen att gömma mindre prylar på i en båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 15 Juli , 2013 Fast jag har frågat mitt försäkringsbolag om detta... i detalj. ( Har faktiskt aldrig haft en stöld men båten börjar bli full med kläder, böcker, en tv osv osv ) Det som uppges för mig var att allt som kunde betraktas som normal utrustning för båten och SOM VAR FAST MONTERAT ersattes enligt normala regler med värdeminskning enligt villkor. Allt som inte var fast monterat gick på hemförsäkringen och då med både åldersavdrag och med beaktande av avdrag för bristande tillsyn, antingen 25% eller hela 50% nedsättning. Alltså monterade jag fast min gamla skärm för plottern som hittils suttit med RAM kul-fäste Fast det blir en sämre montering. Nästa år blir det RAM fästet igen för då är åldersavdraget för stort... efter 5 år är värdet lågt? Fast moterad VHF var inget problem med. Men lilla nya 5 tumsplottern i sitt tillfälliga fäste, nix Bärbar VHF nix. TV som är en 16 tums skärm anses ej vara utrustning för båt, så nix ( jodå - jag sa att jag kunde få upp skärm för PC-plottern på TV för navigation. Nix ) Kläder nix. Men alla tampar och fendertar jag kunde tänka mig. Jollen är tilläggsförsäkrad så den har helt egna regler som faktiskt var bättre än stora båten. Men jollens motor fick inte sitta på pulpit när jag inte var där även om jag låste med stora bamselås... ner i stuven ska den. Känns det igen? Är alla försäkringsbolag så här krångliga? För det känns som om jag löser bolagens problem med att få färre grejer att ersätta mer än att försäkringsbolaget löser mitt problem att slippa dra hem alla grejer varje gång? Hm, va? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Juli , 2013 En bärbar VHF som sitter i sin laddhållare är fast monterad. Vissa bolag ersätter kläder mm upp till en viss summa. Vissa försäkringsbolag ersätter saker som är inlåst i ett skåp om det är någorlunda rejält. Osv. Men det bästa tricket är att se till att tjuven inte hittar grejorna. Tjuvarna vill jobba snabbt, de har inte tid att rota runt. En bekant hade extra vattentank i en salongssoffa. Det var en riktig vattentank med stort skruvlock men den användes inte normalt. Där förvarade han spriten, något som småtjyvarna ofta är ute efter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ogopogo 0 Postad 15 Juli , 2013 Intressanta tankar! Blev mer orolig över andra saker i båten helt plötsligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 15 Juli , 2013 Titta på Pantaenius ersättningsregler. Dom idkar inte åldersavdrag elllerk rav på fast montering, dom ersäter gammalt med nytt, det ända är att dom vill vänta 3 månader innan ersättning ges eftersom de stulna prylarna faktiskt kan dyka upp om polisen nån gång råkar snubbla på nån tjyv. När jag hade inbrott i båten uppförde sig bolaget exemplarsikt mot mig. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser