Gå till innehåll
onsdag 18 september 2024
Jimjens

Yamaha 115v4 88a tappar kraft

Rekommendera Poster

Jag har en Yamaha 115V4 från 88.

För några dagar sedan när jag skulle ut gick allt som vanligt. Motorn startade fint, och gick fint på tomgång. När jag började köra och fick lite fart, tappade motorn all kraft och gick ner i varv och larmet lät.

Jag stannade motorn och startade igen. Larmet slutade, men motorn ville inte varva när man lägger i växeln. Tomgången är inga problem, då varvar den hur mycket som man vill. Som jag fattar det kan larmet vara 2 saker.

1. Oljenivån

2. Kylningen

 

Olja finns det, så det är lungt.

Jag kollade termostaterna (2st) och dom öppnade vid 50-52 grader som dom skall. Sen kollade jag temp sensorerna. I verkstadhandboken står det att man kan mäta om dom är ok. Vid 20grader skall det vara 61.6 kiloohm och vid 100 grader skall det vara 3,3 kiloohm. Jag mätte inget eller avbrott på båda. Kan det vara därför motorn kanske går i felsäkert läge?

 

En provtur utan termostater gav samma resultat, fast inget larm.

 

Hoppas att någon kan hjälpa mig lösa problemet.

 

Jim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ingen som kan hjälpa mig.

Måste fixa det här nu.

Kan det vara något fel med något annat?

Kan jag koppla bort temp sensor och sen testa motorn?

Kom med förslag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller kylningen, känn på varje cylinder att de inte känns för varma. Hur är det med impellern, bytt nyligen?

 

Du kan koppla ur tempswitchen, men gör det enbart om du vet att motorn inte går varm.

 

Jarb har beskrivit detta i en tråd idag gällande en Yamaha 75hk som hackar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impeller bytt, cylindrar inta varma, sista provtur inget larm, bara ojämn gång, ville inte varva när växeln var i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även den tryckstyrda ventilen nr 43 i denna sprängskiss funkar. Den kan ha fastnat.

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0030390&path=YAM~A0000002~M0002016~M0002017~C0030390&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=YAM&eCatSupFldr=supplier-110-050-YAM

Denna ventil tar över kylningen från termostaterna när varvet ökas.

Tror att motorn har två termoswitchar, en till varje cylinderbank. Den termistor du fått data på är antagligen optionell och avsedd för motortemperaturinstrument, vilket jag antar att du saknar.

 

Kolla Electric parts 2 nr 28

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?&lvlCode=3&pCode=M0002017&path=YAM~A0000002~M0002016~M0002017&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=YAM&eCatSupFldr=supplier-110-050-YAM

Avbrott när dessa switchar är kalla är antagligen normalt, men de kan ju vara så att en av dem sluter vid för låg temp. Men som redan påpekats, kolla först att problemet verkligen inte är att att motorn överhettas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för tipsen.

Skall kolla ventilen vid slangen i dag.

 

Jag har inte temp mätare, bara en buzzer som larmar när det blir hög temp. Jag antar att signalen kommer från dom 2 termo switch som sitter på cylindrarna. Det konstiga var att i verkstadhandboken står det att Vid 20grader skall det vara 61.6 kiloohm och vid 100 grader skall det vara 3,3 kiloohm. Borde fått ett värde nära 60KOhm.

Börjar fundera på att det är ett fel till som är bensin relaterad.

Skall kolla lite basic som vatten och smuts i filter och förgasare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ennu en dag med mekande

Kollade lilla ventilen som sitter ihop med slangen bak på motorn, allt värkar bra. Gjorde ren förgasarna och tog en provtur. Samma sak. Den ville inte gå bra. När jag tar reglaget till friläget och ger lite gas på tomgång är allt bra, men när jag börjar köra vill den inte varva. Provade att pumpa på blåsan, men inget hjälpte. Fick köra korta stunder med bra fart. ( 1-2 min) sen går den ner i varv igen. Inget larm och fin temp. Körtel med och utan tempsensorer, men samma resultat. Kan det vara något med tänningen???????.

Nu vet jag inte vad jag skall göra.

Är det ingen som kan hjälpa?

Det är semester och jag börjar bli desperat nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har haft ett liknande problem som du, se tråd; 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=351336&highlight=140hk%20v4

och 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=380488

Båter gick fint en kort stund och sedan precis som den tappade en cylinder. 

Tillslut visade det sig att det var termostaterna som var skumma hur otroligt det än låter, motorn gick tydligen in och klippte p.g.a det. 

Det är ju ett mycket enkelt test att plocka ur och värma vatten för att se att de öppnar rätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info.

Jag har kollat båda termostaterna och båda öppnar vid 50 grader och fullt öppna vid 60.

Har i dag kollat båda temp switc och verkstadsmanualen visade en annan typ i sitt exempel. Mina är öppna till temperaturen blir 90 grader, sen sluter dom och ger larm. Samma händer om man byglar kablarna till sensorn.

Jag börjar tro att det är något med tänningen eller att tändspolerna till tändstiften inte funkar.

Hur går jag vidare med felsökningen nu?

Måste hitta felet och beställa delar.

Finns det en bra yamaha mekaniker i Göteborg som kan hjälpa mig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter lite simpelt men haft samma problem på en 130 Yamaha -97

Felet var då blåsan man pumpar fram bensin med, den tog in luft den vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter lite simpelt men haft samma problem på en 130 Yamaha -97

Felet var då blåsan man pumpar fram bensin med, den tog in luft den vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök på yamaha under kategori båttilbehör på blocket, finns en firma som säljer beg. Spolar ifall du vill köpa en och flytta runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror med på att det kan vara en spole som inte är ok.

Har även en ny blåsa som jag kan prova.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är problemet löst.

CDI boxen var kass och jag bytte den.

På min motor finns det ett larmsignal och den signalen betyder bara två saker.

1. Låg oljenivå i oljetank

Kolla oljenivån i tanken och fylla på om det behövs. Om nivån är bra måste du kolla givarn i tanken om den funkar.

2. Hög temperatur på motorn.

När det är hög temperatur på motorn, är det temperatur sensorer som sluter och ger ett signal till larmet.

För att kolla om sensorerna fungerar kopplar man ett multimeter till och mäter om sensorn sluter när det blir hög temperatur. I mitt fall 90 grader. Doppa sensorn i vatten och värma vattnet.

På några motorer är det tvärt om, sensorn öppnar när det blir hög temperatur.

För att kolla att temp larmet funkar är det bara att koppla ihop dom två kablar som går i från sensorn och vrida på nyckeln, då skall du få ett larm. Om din sensor bryter skall du få ett larm när du tar bort sensorn och inte byglar kablarna.

 

Det är lätt att kolla det här och utesluta. För att kolla om det kan vara problem med bränsle systemet är det enkelt att ta en provtur och när motorn tappar kraft, pumpa på blåsan för att se om den kommer igen. Om inte det fungerar, är det troligt att det är något med tänningen. Är det en tändspole, är det oftast så att den lägger av helt och felet blir mer konsekvent, är det CDI boxen kan det ofta bli fel när du kör motorn framåt och varvar lite, tändingen ändras vid gaspådrag.

 

Hoppas att detta inlägg kan hjälpa andra med samma typ av problem.

Ha en fin sommar och kör lungt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...