Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
pokerpengar

Byta teakdäck på en Solö Lyx III?

Rekommendera Poster

Hej allihopa! Jag har köpt mig en Storebro Solö Lyx III och behöver byte däcket.

Det är ett teakdäck och ett underrede på plywood gissar jag på?

Någon som har lite tips på hur jag skall gå tillväga? 

Vart jag kan köpa matrial inom Göteborgs området?

Känner att det här projektet kommer bli slitsamt men grymt roligt!

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå där.. vad är anledningen till ditt byte, finns de ingen möjlighet å slipa om det..

håller på själv å renoverar mitt teakdäck men jag har plastdäck under som teaken e skruvad

i ej limmat. Så skär ut nåten borra ur pluggen backa ur skruven och du märker om det är limmat

eller inte. Har du någon bild du kan lägga ut som visar hur de ser ut.. Lycka till....... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Däcket är aldrig bytt så tänkte att det är dags. Däcket släpper in vatten igenom 

sandwichen så det måste oavsätt nåtas om. Här är en bild. Ska ner till båten ikväll igen så lägger ut lite mer bilder senare. :) 

Mvh Jonathan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt råd nåta om och försök täta så gott det går.

Att byta däcket drar med sig mycket arbete, brukar dyka upp massa oförutsedda saker vid demontering.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att försöka rädda däcket skulle vara det bästa och har inte pluggarna hoppat ur borde det kunna gå. Allting hänger ju också på om underlag (plyfa och balkar) är fräscha eller om fuktskador finns.

Teaken vilar som du säger på plyfa och är skruvat i ytter- och innerbitarna samt skråspikat mellan de övriga på en Solö lyx.

Om du kan spara teakdäcket skall du slipa (försiktigt) och nåta om. Sköt sedan däcket med tvärborstning med såpa (helst brun dansk-finns hos några Sverige). Inget oljekladd, tycker jag!! Såpa är bäst! (Om man gillar grått däck)

Lycka till med en fin båt!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din frågeställning sprertar en hel del. Du talar om att underlaget är plyfa och nästan o samma andetag talar du om sandwich.

Nu är et väl inte en så väldigt stor båt, men det kan ju finnas skäl att ta reda på lite mer innan du börjar riva av däcket. Att byta teakdäck på en båt är ju inte detsamma som att byta från sommar till vinterdäck på en bil.wink

Sökte på teakdäck här på MG och det finns hur många trådar som helst. Hittade bl.a. en som jag varit inne och tjötat i. Där tipsade jag om en nyutkommmen bok av en kille som bytt teakdäck på sin båt. Köpte boken bara för skojs skull. Den gav väl mig inte så mycket nytt, men kan kanske va något för dig.

Kopierar in mitt inlägg här. Innehåller mailadress till författaren

Läste för ett tag sen i På Kryss nr 9 2011 på sidan 50 om en bok om konsten att lägga om teakdäck.

Saxat ur På Kryss

LÄGG OM TEAKDÄCKET SJÄLV AV JAN LILJA

Ett spiralbundet häfte på 40 sidor med instruktioner steg-för-steg om

hur man byter ut sitt slitna teakdäck. Ett mycket berömligt initiativ av

Jan, som ger ut den som print-on-demand på eget förlag. Råden är

goda, upplägget är pedagogiskt och följer Jans egen omläggning på

en 29 år gammal Hallberg-Rassy 352. Beställs direkt genom Jan på

jan.t.lilja@telia.com. Pris: 165 kr ( ev. frakt)

Har tidigare haft en båt med teakdäck och har sen dess omfattats av det talesätt som säger; Att lägga teakdäck på en båt är det dyraste sättet att förstöra ett bra däck. Nu finns det ju metoder så att man inte behöver skruva, som man gjorde förr. Men en båt med teakdäck för min del - aldrig mer.

Däremot har jag klätt luckor och gjort små fotsteg mm i nåtad teak, blir ganska snyggt även om man bara är normalhändig.

Beställde boken bara för att se hur den var.

Boken tar upp hur Jan tillverkade sin mittfisk.

Vad tyckte jag om boken - nja - det finns ju en hel del tipps om hela processen farm till ett färdigt däck.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=423097

post-945-1394237593,2491_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är stor skillnad att byta teakdäck på en plastbåt och en båt med träöverbyggnad, på en plastbåt ligger teaken överst, på en träbåt kan stora delar av överbyggnaden ligga över däcket.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...