Metallurg 0 Postad 14 Juli , 2013 Hej Är lite tveksam på toppfarten på en båt som vi nyligen köpte. Båten är en Fletcher 16-fotare, längd 4,92, bredd 1,88 och vikt på skrovet 350 kg. Låg sportbåtsmodell med V-format skrov från 70-talet. Max rek motor är 115 hk enligt pappren. Det sitter en 135 hk Mercury Black Max V6 från 1991 på akterspegeln med 1:2,0 utväxlad lång rigg (vikt 185 kg). Elektrisk motortilt. Totalvikt med skrov+motor+batteri+tank+utrustning+en förare blir nånstans 680 kg? Motorn verkar frisk, startar lätt, är stabil på tomgång med ett bra bottendrag och skickar båten med kraft upp i plan. När jag körde ett kompprov så visade motorn 120 PSi (8,4 bar) på samtliga cylindrar. (Mercury säger 110-130 PSi). Men den vill inte riktigt varva ut. En aluprop 19 pitch ger 5300 varv och en 23 pitch (Laser-2) ger 4800 varv. Motorn sitter i lägsta hålet, vilket gör att kav plattan hamnar en eller ett par cm under kölen. Avlastningsavgaskanalen är på gränsen under vattenytan i stillastående. En annan sak som jag har reagerat på är att fullgas fås väldigt långt fram på gasreglaget. Det satt stora maffiga hydrofoils på kav plattan, de tog jag bort eftersom båten överplanade starkt. Båten var riktigt otrevlig om man pressade den och dök ner på nosen och sköt iväg åt sidan samt att den var mycket svår att svänga med och visade tendens att lägga sig på sidan om tyngre personer satt fram. Det satt även Smart Tabs gastrimplan på, men jag misstänkte att de också ökade överplaningen, så jag minskade lutningen från 25 till ca 10 grader. I nuläget uppför sig båten mer som den ska. Nackdelen med att ta bort hydrofoilsen var att nu ormar den mer i låg fart. Anledningen till att allt detta satt på var förmodligen för att förra ägaren drog vattenskidor och hade en hög ställning där linan satt fast och därför drog kraften i linan upp fören på båten. Den gjorde knappt 40 knop med foils och fullt utställda trimplan, nu gör den 43 knop, men jag upplever att den borde gå ännu snabbare. Några frågor som dyker upp efter att ha läst på detta forum: -Höja motorn ett eller två hål? Kan det verkligen göra sådan effekt? Har lyftmöjligheter. -Vinkla trimplanen struket med skrovet? Prova att ta bort dem helt? -Kan gasreglaget vara så dåligt intrimmat att spjället inte öppnar fullt vid fullt gaspådrag? -Kan motorn få för fet blandning? Stiften är svarta? Jag har för mig att en tvåtaktare ska ha grå eller gyllenbruna stift, eller gäller det inte på utombordare? Har meckat mycket med motorer, dock inte med utombordare, så jag är lite lost nu. Känns inte helt tryggt att ändra ännu mer på båten nu. Ska ta upp båten på måndag och sätta in lite elektriska grejor (lanternor etc), så då finns lite möjligheter till lite mer ändringar...Hoppas på er hjälp...skickar gärna lite foton om det kan hjälpa. Ursäkta ordsvadan, ville ge så mycket info som möjligt. MVH/Uffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 14 Juli , 2013 Höj motorn, kavplattan ska ligga i linje med lägsta punkten på skrovet helst lite över, detta gör massor. Rek. max varv ligger väl på 5500 rpm så 5300 är ganska nära. Ang fullgas o reglage så är det ju barra att titta in i fuggarna om spjällen är öppna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Metallurg 0 Postad 14 Juli , 2013 Hej Gelis Tack för svar. Jag tar nog och höjer motorn om det gör sådan skillnad. Laser-2:an har lite mindre diameter än originalpropellern på 14,5 tum, så det finns ju ett håls marginal upp till vattenytan bara där. Får se om jag vågar köra två hål upp på en gång. Idealet vore att få upp varvtalet på Laser-2:an till 5300 (mitt i intervallet), men det tvivlar jag på, då skulle toppfarten gå upp till nästan 48 knop. Kan den låga monteringen också ha bidragit till överplaning? Ska skruva bort kåporna och kolla in i förgasarna. Ska bli spännande det här. Hör av mig hur det går. MVH/Uffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 14 Juli , 2013 Håller med om kavplattan, att den gott kan ligga ngt över akterspegelns lägsta punkt. Ju djupare V-botten ju högre upp. Påskruvade lyxartiklar på kavplattan ger fler minus än plus generellt sett. Man strävar ju även efter att ha så liten 'våt' yta i vattnet som möjligt vid planing. En 'stor' kavplatta ger ju massor av våt yta t.ex. Då är trimplan bättre att lägga krutet på. De har ju bara en(1) våt sida. Jag tycker det är väldigt lätt att bli besviken på alla båtars toppfarter. Genom att tuna lite här o lite där så kan det göra ett par knop tillsammans. Först ett rent skrov utan en massa lager penselmålad färg, sen laborera med rätt höjd på motorn, se om man har ngt att hämta med en tunnbladig propeller(rostfri?). Ut med onödig vikt. Byt ut tunga stolar mot lättare dito'n. Flytta batteriet längre föröver för viktfördelningens skull så man kan ändra stuket på eller förminska trimplanen(o få mindre våt yta). När batteriet ändå flyttas, riggar man det ngt babord för att jämna ut vikten ngt till det bättre när man är ensam i båten. För planande båtar kan man grovt säga att för att få den att gå dubbelt så fort, behöver man fyrdubbla effekten. Din båt skulle därför gå hälften så fort , dvs 21 knop med en 34 hästars motor(135/4) vilket vore helt ok. Min slutsats är därför att det inte är ngt fel på ditt ekipage. Du kan behöva finlira lite här o där bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Metallurg 0 Postad 14 Juli , 2013 Hej Toppi Tack för dina synpunkter, nu tror jag att jag har bilden klar för mig. Problemet var att båten hade en massa mystiska attiraljer som krävde en massa motåtgärder, man fick stuva extravikt långt bak i båten (extrabatteri, extradunk bensin, etc). All extravikt gjorde bara saken ännu värre. Eftersom båten egentligen inte är så våldsamt övermotoriserad (+20 hk) så borde den klara sig på egna meriter så att säga. Hade inte tänkt på samspelet mellan trimplanen och viktfördelningen/våt yta förrän du sa det. Jag ska ta och höja motorn två hål, prova med att skruva bort trimplanen helt och hållet, ta bort lite onödig vikt samt prova med att flytta fram batteriet. Så får vi se... Ibland funderar jag på om folk inte överdriver lite väl mycket när det gäller toppfarten på den egna båten. Speciellt på Blocket... Det är säkert inget fel på vare sig båten eller motorn......MVH/Uffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 14 Juli , 2013 Hissar man motorn för högt, får proppen dåligt 'fäste' och slirar i starten, dvs ngt dåligt när man skall dra skidor även om toppfarten annars blir ngt högre. Risk att den vill ventilera(suga luft) är också överhängande. Gissar därför att ett hål blir lagom. Trimplan gör även båten 'längre' vilket får den att gå mjukare i sjön. De agerar även 'stötdämpare' när man ligger still vid bryggan o trampar runt i båten. Båtar med djupt V tenderar bli väldigt ranga stillaliggande så jag tycker nog du skall ha kvar trimplanen i det längsta. Svarta stift kan bero på en massa. Ett snäpp varmare stift kunde man ju provat kanske ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Metallurg 0 Postad 14 Juli , 2013 Hej igen Toppi OK, jag provar med att lägga trimplanen struket med skrovformen så får vi se hur den reagerar. Trimplanen är rätt stora. Jag ska ta och mäta in exakt i vilken höjd kavplattan går mot kölen, sist jag kollade gick plattan på eller strax under kölen, kan ha varit 0 cm, men kan lika gärna ha varit 3 cm under. Det är ju beroende på i vilken vinkel motorn står, antar att man ska mäta när kavplattan är parallell med kölen. V-formen gör ju att kavplattan blir exponerad även om den ligger en bra bit ovanför kölspetsen. Vattenströmmen träffar ju kavplattan på båda sidor om V:et s a s. Har ingen aning vad hålavståndet är. 2 hål kan ju trots allt bli lite väl mycket. Sitter NGK BU8H i, om BU7H finns så kan jag prova de istället. Om jag minns rätt så betyder lägre siffra varmare stift, i varje fall på NGK. Imorron kväll åker båten upp. MVH/Uffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 14 Juli , 2013 Sån här laboration är kul. Förbättring av båtens prestanda helt 'gratis' Ja, bara låta trimplanen bli en förlängning av skrovet är en bra grundjustering. Stuka dem nedåt så de liksom bromsar, känns inte så kul, ej heller att stuka dem uppåt ty vattenströmmen vill ju då följa dem med resultatet att aktern sjunker...liksom lite tvärtemot varför man har dem in the first place. Lite plus/minus är väl ok att finlira men när man måste justera dem mer än så, så tyder det på ngt annat fel man bör åtgärda först. Sen hur man mäter kavplattan, tja...eg. är det ju vattenströmmen bakom akterspegeln man utgår ifrån, vilken naturligt nog brukar ligga där aktern slutar om man så säger. Det ideala vore ju med kavitationsplattans undre del våt och den övre torr. Exakt dit kommer man väl inte och det skiljer ju lite beroende på fart också men det är ju en strävan iaf. Kanske kunde man byta ut två av stiften till ngn annan variant man ev. tror på och ut o klösa en halvtimme innan man gängar ur ett gäng stift o jämför? Fyll på i tråden sen med dina nya rön du kommer på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Metallurg 0 Postad 16 Juli , 2013 Hej Har nu tagit upp båten för att kolla mer exakt hur kavplattan ligger i förhållande till kölen. Det visar sig att plattan ligger någon centimeter över kölspetsen. Försökte ta ett kort, men det är inte lätt att få till ett kort i rätt vinkel. Höjer jag motorn så blir det max ett hål. På kortet syns dessutom trimplanen som jag ska ta och lägga strukna med skrovet. Jag tog ur stiften och gjorde rent dem, sedan skickade jag ut sonen att blåsa förbi piren i full fart så jag fick kolla hur båten gick, vinkel i fullfartsplan så att säga. han påstod att motorn gick renare och bättre, det enda jag hade gjort vara att göra rent stiften, så jag kommer att byta dem. MVH/Uffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Metallurg 0 Postad 16 Juli , 2013 Hej Försöker få med fotot.....MVH/Uffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Metallurg 0 Postad 16 Juli , 2013 Vy bakom drevet. MVH/Uffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grillkorv 1 Postad 16 Juli , 2013 Min 478 gti har i stort sett identiska mått som din båt, och den gör 40 knop med en 75 hk mercury, så din borde gå rejält fortare. Med frisk motor och rätt propeller borde 50 vara möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 17 Juli , 2013 Inget ont om de svar du fått här men mitt tips är att ställa frågan på boatlife.se. Där finns enormt mycket kunskap om snabbare båtar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 17 Juli , 2013 Ser bra ut tycker jag. Vinkla upp dem som sagt ja. Hissa motorn ser inte ut att kunna göras alls knappt. Kan iofs var kul laboration att hissa den ett snäpp ändå, dels för att lära sej hur det påverkar men framförallt för att få det ur skallen så du slipper gå och fundera på det i evighet sen. 40 knop med bara 75 Hk är en ytterlighet få förunnat att nå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 17 Juli , 2013 Släng väck trimplanen det första du gör, sätt på vingar på kavplattan för stabilitetens skull därefter har du lätt 50 knop+ om motorn o proppen är rätt. Har en brorson med samma ekipage Fletcher 160 och 135 black -91 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Metallurg 0 Postad 17 Juli , 2013 Hej Kolla in det här. Det ser inte ut som att spjällen är fullt öppna vid fullt gaspådrag. Skulle ju kunna förklara en del. Undrar hur många hk det har varit på propellern egentligen. MVH/Uffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 17 Juli , 2013 Svårt o se. Hur står det på fullt nu då? Vi säger att fullgas är kl 12 och tomgång kl 9. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Metallurg 0 Postad 19 Juli , 2013 Hej Fullgas var ca 11:00, men det var oerhört känsligt, det var de sista mm på gasreglaget som avgjorde om spjällen öppnade helt och hållet. Jag spände wiren lite, och då blev det stabilare utfall. Spacklade igen skruvhålen i kavplattan (från hydrofoilsen), slipade och lackerade. Inbillade mig att det kunde bli oönskade strömningar annars. Jag gjorde så att jag skruvade bort trimplanen helt och hållet för att kolla vilken effekt det gav. Lade sedan i båten. Båten blev ett monster. För det första så gick båten märkbart lättare i vattnet, den var nästan otäckt lättdriven. Den fick dock en tendens att resa sig brant vid acc, men den lade sig ganska fort ner och sköt fart, rejält med fart. Jag är förvånad hur mycket hydrofoils och trimplan kan bromsa. Ska jobba en vecka och kommer inte att ha tid att mäta toppfarten förrän nästa helg. Är dock ganska övertygad om att den kommer att göra någonstans i intervallet 45-50 knop. MVH/Uffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 20 Juli , 2013 Kul. Kör då ett tag med den innan ev. trimplanen ånyo kommer på så du lär dej hur den uppför sej i olika sjögång, olika mkt folk i båten osv. Minska storleken på trimplanen verkar du ju kunna göra isf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 20 Juli , 2013 Spara hydrofoilsen kan vara bra att ha om båten känns instabil vid toppfart, stabilisera båten väldigt bra eftersom bara motorn ligger ivattnet vid toppfart 50 knop+, sätt aldrig trimplan på en Fletcher du får förmycket vattenyta däremot hydrofoilsen ligger bara i i korta stunder eftersom dom lutar lite uppåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Metallurg 0 Postad 8 Augusti , 2013 Hej Jag upptäckte några småsaker till. Orsaken till de svarta stiften var att jag använde förblandad bensin med 1:50, men det fanns lite olja kvar i motorns automatiska smörjsystem. Motorn fick för mycket olja. Jag valde att lita på motorns automatiska system och tankade ren bensin, och då blev motorn lite mer varvvillig och verkade på det stora hela gå renare. Båten gick riktigt fort när vi hade plockat bort trimplan och hydrofoils, men tyvärr hann jag inte mäta upp den, det var inte lugn sjö en enda gång då vi provade. Jag skruvade tillbaka trimplanen och la dem jämns med skrovet. Båten blev lugnare men det kan kosta lite grann på toppfarten. Kanske provar igen utan trimplan, men just nu får de sitta kvar. Jag lät motorn vara där den satt. Efter att ha kollat upp med andra som jag känner hur fort deras båtar går och sedan räknat tillbaka via formler så är 45 knop en rimlig hastighet för denna båt och motor, och det är också på pricken så fort den går nu. 680 kg som jag uppskattade från början var fel, det var nog närmare 750-800 kg. Givetvis kan jag vänta in en perfekt morgon med morgondimma (2-taktare gillar detta) och helt vindstilla sjö, ta ur baksoffan (tung), ankaret, reservdunken, verktygen samt sätta i en lätt förare. Kanske kan klämma ur en knop till, men det är rätt ointressant. Är trots allt nöjd, båten går stabilt, förutsägbart och lugnt i sjön. V-formen gör den ganska bra att skära sned sjö. Den gör 45 knop i ideala förhållanden. Båten är lätt och några enstaka kilo påverkar farten ganska mycket. En vuxen person kostar 2 knop! MVH/Uffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser