Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
Segelnovis

Tur 80 Vatten i djupa kölsvinet?

Rekommendera Poster

Hej!

Bra priser på begagnat nu så vi passade på att köpa en äldre Tur 80. Båten verkade bra, säljare pålitlig, priset bra osv. Har töffat hem den över vänern i bleke (samt än så länge  låg seglingskompetens) och Yamnardieseln gick bra. Har bara erfarenhet av träsnipa sedan tidigare och den läckte vanligen som f-n hela tiden men jag trodde i princip att plastbåtar var helt täta.

Döm om min förvåning när det under den aktre lilla durkluckan, inne i ruffen bakom vattentanken finns en ficka, förmodligen ner till fullt köldjup (1,08m under vattenlinjen). Nere i fickan sitter en länspump som manövreras med vippbrytare, pumpen fungerar bra, men är täckt av vatten. Om jag kör pumpen tills den sörplar så ser jag inte botten på fickan (tänkte sondera djupet med en pinne ed) men när jag slutar pumpa återfylls fickan på en stund. Vattennivån håller sig sedan där så det stör egetligen inte - men skall det stå vatten där eller borde det vara torrt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en likadan båt och det står oftast lite vatten i kölsvinet. Mitt vatten kommer från en av skrovgenomföringarna på akterspegeln som läcker lite samt plasten kring propelleraxeln. Båda sakerna skall jag täta till hösten. Angående djupet så är det nästan hela djupgåendet, om jag ligger på durken når jag ner med armen och torka ur svinet, ca en meter?

 

Du har köpt en go båt:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till ditt båt köp. Jag har själv en Tur80 och är supernöjd med den. vattnet i kölen är ganska vanligt, när pumpen har sugit upp vad den kan så rinner vattnet som finns kvar i slangen ner i kölsvinet igen. Det har aldrig varit helt torrt i kölen dom 5 år jag har ägt minwink.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Det finns en djup kölficka även på Fingaln. Dels kommer ev läckvatten från proppaxeln ner dit dels kondens från själva skrovet. Det är nästan alltid ett par cm vatten kvar i botten för precis som Adde69 skrev rinner det tillbaka från läns-slangen.

Själv funderar jag på att lyfta fram motorn och kommer åt att plasta igen den kant som finns där. Då kommer både ev oljedroppar från motor samt axeltätningen och kondensvattnet att stanna i den fickan och den djupa kölfickan förblir förhoppningsvis torr. Om så...ja, då skulle jag kunna ha batterierna där el något annat. Återkommer när/om jag har ändrat och det blev bra.

Kanske ett tips att plasta för även i Tur80. Vet ej exakt hur det ser ut på den båten, tror det är ganska snarlikt Fingaln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har på min tur 80 minskat djupet på kölsvinet med ca 20cm 200kg stålskrot som jag plastat in.samtidigt såg jag till att luta båten så nu samlas vattnet i framkant samt att man når pumpen lätt .för övrigt en underbar båt,som tål mycket sjö och vind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har seglat Tur80 och det är en trevlig båt, grattis.

 

Nu till vatten i kölsvinet. Läcker propelleraxeln så kanske du får acceptera nivån tills du bestämt dig för att byta tätningarna?

(Fast jag har varnings ord, för mig förde det med sig motorbyte, när jag ändå hade motorn hängandes så kunde vi ju lika gärna lyfta ur den och renovera lite... I vart fall kolla skick, sätta upp extra bränslefilter och... Ja du förstår? )

 

Länspump tips dock;

Jag irriterade mig på att så mycket rann tillbaka när pumpen stannade.

Så jag lyfte upp pumpen, satte på en backventil på slangen.

T.ex. Watski nr 14027-18.

Fixat!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för alla hjälpsamma svar! Efter bara ett par dagar med båten blir vi mer och mer nöjda även om det är mycket att lära sig och fixa med (nästan som på en träbåt ;-) Då är jag lite lugnare angående vattnet i kölsvinet, det stör  inte mer än ögat än så länge.

Jag är lite undrande över hur kölen egentligen sitter fast, hur kölbultarna sitter. Enda fobin med segelbåt är plötslig kölförlust - därför en långkölad. Någon som har en bild/skiss på kölinfästningar?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kölen är troligen både limmad och bultad. Har aldrig hört eller läst att Per Brohälls båtar skulle vara kända för kölproblem, men visst kan allt hända.

Titta mycket noga runt kölbultarna både i hamn och under segling. Finns inga sprickor eller skavmärken runt dem kommer kölen sitta.

Nästa sak att kolla för säkerheten är skrovgenomföringarna och - mycket viktigt - de slangar som är anslutna till dem. 

Rodrets beslag får inte försummas. Kontrollera bultarna så de inte är genomslitna.

Sista säkerhetsgrejen att kolla är riggen. Kan vara slitna beslag eller att man inte sträckt upp stagen tillräckligt så masten knäcks. Ovanligt, men ändå.

Ser ovan ok ut skulle åtminstone jag påstå att du kan vara helt trygg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Rätta mig om jag har fel men har för mig att kölvikten är inyggd i kölen, så det finns inga kölbultar. Precis som på Fingal´n min. Det är en av orsakerna till att jag valde Fingal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag hittar bara en punkt som säljare kallade kölbult En stöddig bockad järnbit med fyra bult i hörnen och ett gängat hål i mitten - inga synliga sprickor. Ingen aning om det är en kölbult, fler hittar jag inte och på land hade bottenfärgen fått lite genomläckage av rost efter att ha blivit bottenmålad för två år sedan (stått på land sedan dess) och där menade säljaren att bulten satt åtkomlig om man grävde sig in i kölen på något sätt.  Men jag känner mig mer och mer trygg med konstruktionen efter att ha krälat runt i alla prång.

Rodret är ersatt av ett häckroder och orginalet är inplastat, även om det såg lite tunnt ut på land. Kan kanske läcka vid gamla rodergenomföringen. Övriga genomföringar tittar jag över när jag hittar dem :-) Tack för alla svar. Nu blir det familjesemester i Grodatlanten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...