Gå till innehåll
fredag 14 mars 2025
Heffaklump

Yamaha 75Hk hostar/hackar. Vad är fel?

Rekommendera Poster

Någon som är duktig på motorer och har koll på vad detta kan vara för fel? Går normalt på tomgång, men när jag gasar lite börjar den hosta/hacka. Det går att köra i ca 3 knop innan den börja hosta. Har testat med annat bränslefilter utan framgång. Stiften är inte synbart risiga så jag har inte bytt dem (ännu). Motorn är en 75Hk 3-cylindrig Yamaha från -83. Tips emottages tacksamt! Vill ju åka lite båt i sommar. Det är sjukt långa väntetider på service hos båthandlarna.

Felet kom plötsligt efter en natts vila. Inga tendenser till fel märktes dagen innan.

Se filmklipp med ljud:

/Mvh Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle kunna va tempswitchen som strular. Är tempswitchen sluten så jordas den kretsen o motorn går i slowdown o varvar max ca 2000 rpm. Kan alltså även va jordfel i tillhörande kablage. Koppla ur sladdarna till switchen o se om motorn går normalt, om inte mät kablaget mot jord o så om du har kontakt. I så fall har du jordfel i kablaget. Skälvklart måste du även verifiera att motorn verkligen inte går varm..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Testade att koppla ur tempswitchen men det hjälpte inte. Försökte även gå igenom alla jordpunkter visuellt men kunde inte se något avvikande. Har tyvärr inte något mätinstrument. Jag ger nog upp nu och väntar på att någon reparatör ska få en ledig tid. Tack för hjälpen iaf!

/Mvh Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett strulande övervarvningsskydd var orsaken till felet. Detta gjorde att tändningen slog ifrån. Nu är skyddet förbikopplat och motorn går som vanligt igen. Än så länge iaf smiley

/Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2023-08-26 vid 19:21 skrev niklasda:

Har samma problem hur kopplades övervarvningsskyddet bort?

10 år gammal tråd, lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...