Chrike87 0 Postad 13 Juli , 2013 Hej har en Regal 1992a med inplastad 18 mm plyfa som har börjat ruttna. Finns det bättre skivor att ha som durk sen plasta/gelcot på? Ska lägga in ett isiteek golv som slutfinish! Det är ett dubbelskrov med fina infästnings möjligheter för nya skivorna. Tar gladeligen emot all hjälp och förslag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 13 Juli , 2013 Jag inser såklart att mitt förslag inte är ngt för vem som helst att ge sej på men i brist på andra så kanske.. I min egna 70-tals HT har jag lagt vakuuminjicerad sandwich bestående av riktad/huggen glasmatta och polyester med Divinycellkärna. Starkt som tusan, blir inte blött/tungt och ruttnar inte. Vet inte vilken sorts båt din är men misstänker att den är betydligt större vilken kan kräva ökad tjocklek(min durk är ca 12mm) alternativt om det finns balksystem att lägga den på. Som färdig skiva om man inte har möjlighet att gjuta själv, kom jag att tänka på nu, vore såna där skivor skåp till lastbilar är byggda av. Vanligen typ 3mm's laminat på bägge sidor om kanske 30mm's Divinycellkärna. Tänker man till lite kanske det går att handla såna skivor någonstans? Att lägga in en ny skiva plyfa, känns inte hundra seriöst på en finare båt men är kanske enklast annars. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrike87 0 Postad 14 Juli , 2013 Det är ca 5m2 som ska bort. Båten är en dc 20fot. Jo det finns gott om balkar att limma/fästa i. Hum jag får kolla runt lite men bekvämast för mig är självklart plyfa men hur får jag den 100% tät då ? Kommer ju bli att man fäster skruvar ner i durken. Jag är lite av en packråtta så har polyester,glasfiber,expoxiprimer, epoxispackel. Om jag nu använder 18mm plywood räcker det att bara plasta utan glasfiber på undersidan mot skrov? Kanske några lager expoxiprimer på det ? Sen översidan : plasta,glasfiber uppvik 10 cm runtom? Sen ev epoxispackel för jämna ut mitt dåliga plastande och tillslut primer. Det blir mkt jobb för skiv#*€> inte tål vatten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrike87 0 Postad 14 Juli , 2013 Bifogar en till bild där inte hela röven syns Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrike87 0 Postad 14 Juli , 2013 Tänker riva bort all plywood idag. Likabra att göra det riktigt från början. Misstänker att bensintanken är bytt av någon ägare. Inte riktigt nöjd med deras lapp och lagnings teknink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 14 Juli , 2013 Hur kan durken vara rutten på en sådan ny båt? Har det läckt eler kommit in stora mängder vatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 14 Juli , 2013 Man får liksom välja mellan ventilerad durk eller inplastad till absurdum. Ett lager huggen 450-matta under och kanske 3-4 lager ovanpå borde räcka. Vanlig polyester samt polyesterspackel är mina favoriter. Man behöver då inte tänka på kompabilitetsproblem mellan de olika kemierna när man kör polyester till rubbet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrike87 0 Postad 14 Juli , 2013 Har ingen aning hur det hänt ägaren innan visste inget om detta såklart. Finns mkt dålt under dom där fastlimmade raggarmattorna antagligen har båten blivit vinterförvarad dåligt. Glömt att dra ut dyvikarn etc. Kan vara så att tanken smällt för 10-15 år tillbaka och durk jobbet inte utfört 100%. Tur att jag är snickare och har verktyg etc blir lite lättare att utföra arbetet. Men allt med plast och epoxi är nytt för mig Så någon med erfarenhet av liknande får gärna rätta mig om jag tänker fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrike87 0 Postad 14 Juli , 2013 Tack Kapten. Vad är huggen matta ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 14 Juli , 2013 F'låt. Det är en 'vanlig' matta med relativt korta fibrer som ligger kors o tvärs. Fibrerna är bundna med ett slags styrenlösligt lim som löses upp efter ett par minuter när man börjat laminera. Det blir därför lätt att forma den i alla möjliga vinklar o vrår - vilket är en omöjlighet med riktade fibrer, populärt kallade 'väv' här har jag sett. '450', syftas på - för de som kanske inte vet, 450 gram per kvadratmeter. Andra vanliga standard tjocklekar är 300 , 600 och 900 grams. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrike87 0 Postad 14 Juli , 2013 Okej tack ! Det lär jag köpa. Allt dom underlättar arbetet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 14 Juli , 2013 Du har ett härligt jobb framför dig! Det är med all sannorlikhet inte bara durken som är rutten utan även både delar av längs och tvärgående skott samt nedre delen av akterspegeln. Har du knackat eller borrat i skott och akterspegel? Dessa jobb börjar i 99 fall av 100 med att man bryter upp durken för att den kännts lite mjuk varpå man upptäcker att allt under durken är i ännu sämre skick och slutar med att man tar ut allt flytskum, motor, separerar överbyggnad och skrov och bygger upp inredning från scratch. Det går givetvis att fuska lite om man önskar och kanske är just din båt 100% solid i akterspegel och skott men förbered dig på det värsta. Har själv gjort detta jobb 2ggr så jag vet vad det innebär... Detta är heller inget som är ovanligt på båtar tillverkade på första hälften av 90-talet eller tidigare oavsett om de är tillverkade i USA eller Sverige. I USA är man dock betydligt mer medveten om problemen än vad vi är här. svenska båtägare tycks alltid tro att just deras exemplar från -89 är i nyskick och fattar inte eller vägrar inse att den där sprickan i glasfibern i motorrummet eller den svampiga durken indikerar att deras båt är försvagad av röta och riskerar att falla i bitar ute till havs. I renoveringsavdelningen på Iboats (ett av världens största båtforum) hittar du mer info om hur du bör gå tillväga: http://forums.iboats.com/boat-restoration-building-hull-repair-22/ Utmärkt inspiration och tips om hur du går tillväga med din renovering hittar du på Jay:s friscoboater youtube-kanal: http://m.youtube.com/#/user/FriscoJarretts?&desktop_uri=%2Fuser%2FFriscoJarretts Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 14 Juli , 2013 Hej kan du utveckla precisera vaför det ruttnar upp som du beskrivit, verkar otroligt, det är ju i prnicip nya båtar vi talar om. Har man använt fel material? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 14 Juli , 2013 Det är 20 år gamla båtar vi pratar om, jag tycker inte det är det minsta konstigt? Konstruktionen i durk, skott och akterspegel i väldigt många både skandinaviska och Amerikanska båtar bygger på plywood och/eller balsa. Om man inte är extremt noggrann och genomtänkt när man bygger kommer man att perforera tätskiktet på trät vid montering då man skruvar igenom etc. Över tid kondenserar vatten i kölsvinet och bildar droppar på undersidan av durken där det tränger in i de sprickor som finns. Trät suger upp vattnet och förvaras båten ute under vintern fryser fukten i trät och materialet frostspränger..... På akterspeglar är det ofta genomföringarna som läcker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 14 Juli , 2013 Ja, o sen är det inte bara harmlös kondens utan faktiskt sjövatten som tränger rätt igenom(jodå) skrovet när man pressar båten i grövre sjö. Epoximålat skrov utvändigt förhindrar detta effektivt dock. Jag kan också bekräfta att svenska tillverkare gjuter in vanlig plywood utan mer särskilda betänkligheter mer än att 'då får vi snart sälja ännu en båt' som kommentar när man påpekar bristerna med det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrike87 0 Postad 14 Juli , 2013 Tack så mkt för svaren! Jag har åkt ifrån båten nu ska jobba lite i Sthlm. Får ta nya tag nästa helg. Men är det som du säger med att mina längsgående skott är ruttna så kanske jag sänker båten istället hehe. Neh men klar ska den bli ! Vill bara utföra det korrekt. Tack åter igen för tips på hemsidor jag kommer läsa på i veckan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 14 Juli , 2013 Min ockelbo är 35 år och där finns inte minsta tendens till röta i någon durk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 14 Juli , 2013 Man får också komma ihåg att båtar byggs väldigt manuellt av människor. Det är ingen maskin som spottar ut X-antal båtar om dan. Ett arbetslag om 3-5 personer sprutar och laminerar ett skrov + däck på morgonen framtill frukost. Efter frukost skärs kanterna rena från utstickande skägg samt övriga pinaler såsom styrpulpeter, sittbänkar, balkar och annat gjuts. Efter lunch avformas grejerna och ett nytt arbetslag tar över sågning och montering och formarna snyggas till o gelcoateras tills nästa dag. Schemat måste hållas till 'varje pris' vilket betyder att om ngn är sjuk så man är en man för lite eller om ovan extrapersonal får kallas in så blir det en liten kvalitetsförsämring. På detta kan sprutan krångla, förlaminatet härda ifrån och det hela får fuskas till med extrablött andralaminat osv. Olika operatörer sprutar olika tjocka/blöta laminat. Vintertid när det är ngt svalare i lokalen blir polyestern ngt tjockare och svårare att rulla. Glaset blir mer statiskt och krånglar mer. Sommartid kommer problem med för snabb härdning och krånglande tryckluft att påverka resultatet med. Varje båt blir därför - även ur samma serie, tillverkad samma vecka osv olika individer. Lite off detta kanske men värt att påpeka när plastbåtar jämförs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 14 Juli , 2013 Hur vet du det? Har du sågat upp ett testhål? Hur mycket skall båten väga enligt spec? Hur mycket väger den idag? Ofta känns båten solid på grund av ett tjockt lager glasfiber ovanpå plywooden men trä och flytskum har sugit upp vatten vilket gör båten betydligt tyngre än normalt. Självklart finns det pedantskötta äldre båtar som fortfarande idag är friska, men jag tror det är ovanligt. Det är bara att grattulera till att du hittat ett fint exemplar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 14 Juli , 2013 Hej flytskum fanns inte i ockelbo dc 21 an, har luckor att lyfta ur i nästan hela durken och i de skotten finns inget dåligt trä, durken ser fin ut ej svampig eller mjuk heller. Besiktade båten i våras tät och fin i akter och botten enligt besiktningsmannen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anilson 1 Postad 14 Augusti , 2013 Har lagt 12mm plyfa fom är plastad, undersidan med glasfiberväv och epoxi, översidan med fannér och epoxi Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser