Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
teimar

johnson 6 -76 blå kablar på tänspole

Rekommendera Poster

tjena,jag har en johnson 6 från 1976,och kan väldigt lite om båtmotorer men är händig med dom flesata andra motorerna.

motorn jag har sitter de två blåa kablar på tändspolarna,en på varje,och dom är klippta.har själv en aning om att dom ska gå till t.ex tändplattan,så de blir gnista till tänstiftet,för de finns bara en kabel som sitter på nu,och det är jord.

skulle vara snällt med lite hjälp så jag kan komma iväg ut på sjön o fiska lite.

tack på förhand. smiley

post-10025499-1394237579,3327_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!

Finns en välmatad verkstadshandbok som även täcker din motor, men enligt DENNA sida (5-5) så borde du ha magnettändning där tändspolarna sitter under svänghjulet och bara tändstifts-kablarna kommer ut. Men enligt DENNA sidan (A-25) har 9,9-hästarn sådana tändspolar som din. De går som synes också till två spolar under svänghjulet, men de enkelspolarna är mindre. De blå skarvas med blå respektive blåvit och även dödarknappens svarta. Nå, hoppas du blir hjälpt av detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toppenbra att det tycks funka naturligtvis, men ifall du försöker utreda orsakerna närmare med nåt ytterligare inlägg vore det tacksamt så vi övriga läsare måhända kan lära oss nåt nytt! (Var det märkligt nog en 9,9- hästare eller kanske bara nån slump-glappkontakt eller annat? Utan återkoppling av felorsaker ifrån Er kära frågeställare så avstannar nog forumet sakteliga p.g.a. bristande verklighetskontakt?)

Hoppas du har förståelse för det om du ens är kvar, detta att forumtrådar blir rikare med tydliga hur gick det sen-avslut? Och kanske bemödar dig med ett förklarande inlägg - liksom jag bemödat mig med mitt tidigare svarsinlägg. (Lönen från MG för forumsvar är mager, noll kronor närmare bestämt och man kan nog ledsna ifall verklighets-återkoppling i olika sakfrågor saknas alltför ofta, typ så? ;-))

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...