Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
steefan

båtköp

Rekommendera Poster

Hej.Funderar på att köpa styrpulpet.I vilken prisklass måste man upp till? vad bör man tänka på?vilket märke rekomenderas?2vux ibland 3 barn. vet ej nåt om båtar..fiske bad ,insjö

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej steefan! Din fråga är lite svår att svåra på, för det beror så mycket vad man själv är ute efter och vad man tolererar. Jag menar.....en liten båt på runt 4.50 m kan vara godkänd för 5 pers och göra runt 30 knop för billiga pengar. Men det blir trångt. Om det är okay, kan du ta en titt på t.ex. HR 465 som ger mycket båt för rimliga pengar. Bra skrov! Styrpulpeten på styrbords sida (höger) och sittoft i aktern. Den finns begagnad för runt 60-100.000 kr beroende på skick och ålder. Vill du gå upp ett par snäpp och få en fantastiskt bra båt och dessutom lite lyxigare invändigt och med massor av stuvutrymme rekommenderar jag HR 510. Men då talar vi om ca. 85.000 kr för enbart båt. Den kräver minst 70 hk motor men är godkänd för max 100 hk.(Inte 90 som det står i broschyren och på internet!!) Modellen finns knappt begagnad ännu för att den är så ny. Men det är en hiskelgt bra båt. Den har mittpulpet med mycket bra och sköna stolar plus sittplatsder i aktern, fällbart bord, teakdurk mm. Bra sittplatser och mycket stuv och snygg utöver kvaliteten som ingår. Du kommer säkerligen få andra förslag som svar, och en del kommer att klanka ner de förslag som ges. Kanske mitt också. Det är nämligen väldigt märkvärdigt det här med båtar och båtmotorer ska du upptäcka :-D ! Är det begagnat som du är ute efter så är det motorn som du ska konsentrera dig mycket på eftersom det är den som styr prisbilden i mångt och mycket. Båtens prisnivå är betydligt mer konstant och felen på en sådan här liten båt är mycket lättare att upptäcka än felen på en motor. Lycka till i ditt sökande och hoppas att du till slut hittar en båt som ni kommer att trivas med. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Roddarn i stort. Men tänk på varför han heter Roddarn här på Guiden. Ledtråd: HR står för Höga RODD :lol: Men som han säger så är vi väl alla förtjusta i just vårat märke. Har tex aldrig hört talas om en ägare till en Rolls Royce som tycker det är en dålig bil. Jag menar att om man lägger så mycket pengar på en båt (alla pengar på en båt är mycket pengar - tro mig jag har 5 båtar) så vill man inte erkänna att det är en dålig båt. Mitt tips är att lyssna med andra, gärna här på Maringuiden, om deras erfarenheter och jämföra med vad du tänker använda båten till. Sen, som sagt var, så är det motorn som kan vara bra eller värdelös beroende på skicket. Guiden är ett enormt bra forum för här vill alla bidra med sina erfarenheter så fråga på! Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jo ... roddarn och jag är väl edsvurna märkesbröder på detta forum :-nojd ... men det finns faktiskt lite substans bakom rekommendationen från roddarn . Jag köpte en HR av en ren slump faktiskt, det var motorn som satt på som var huvudobjektet. Men på köpet fick jag en båt som är grymt bra i sjön (alla väder :) samt ett kvalitetsintryck som hitintills motsvarat verkligheten! Jag kör min HR på Vänern, och där är skrovet helt suveränt. HR:s båtar är speciellt anpassade för den mera krabba sjö som finns på insjöar. Men ... ärligt talat tror jag att du kan hitta lika bra båtar hos dom andra etablerade tillverkarna. Så i slutändan är det nog avgörande vem som kan ge dig ett bra paketpris för motor båt :-tackar mvh // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HR = hogarodd.com = död. Så lätt var det att läsa mer om den delen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

oj oj oj oj .... deep shit : This domain name expired on 02/09/2005 and is pending renewal or deletion. Tror att dom är bättre på att bygga båtar än att betala domänen ... :-D Tror att någon person på deras IT-avdelning ligger lite risigt till just nu ... Roddarn .. kanske du och jag ska ta och köpa domänen :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena Mats du gamla sjöbuse! Det var läge sedan så det är kul att se dig igen! :-D Jag har märkt att deras sida inte är i funktion, men är det inte baa så att de håller på att uppgradera? Faktum är att Höga Produkter är direkt urusla på att synas och höras. Så även när det gäller uppgradering av deras hemsida och all info som står där. Men deras tillbakadragna hållning gör att de sparar pengar och det är den största orsaken till deras låga priser. -Allt har två sidor....sa flickan och kastade sig baklänges!:-D Det är en ganska ung kille som är bekant med chefen som har hand om sidan. Tror att han inte riktigt fixar sin uppgift har jag fått en känsla av. Det är också han som har tagit bilderna på HR 510. Men där lyckades han nog lite bättre även om det kanske inte är superproffsklass. Får se vad som händer och fötter.men man vill ju se en riktig hemsida! :-D Jag får väl skicka ett mail till Tomas på HR och nypa honom i örat! Och hota med att du kommer dubbelt upp om han inte lyder! :-D Ha det så taskigt så länge! :mad: Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ChristerN! Jag håller med ChristerN också i stort. Det ÄR lätt att bli blind för sitt eget märke....visst är det så. Samtidigt är jag ärlig och säger vad jag tycker, och försöker så gott det går att svara opartiskt trots att jag skälv är en HR-snubbe. Även jag har gjort mittt val och jämfört massor av märken och modeller innan jag till slut valde HR. Men ChristerN har rätt att man (jag) bör även nämna att det faktiskt finns andra fabrikat också. För det gör det ju naturligtvis som också är bra. Ryds nyare årsmodeller t.ex. har ett fantastiskt hårt och vridstyvt skrov. Kruxet är att i synnerhet HR 510 ser ut att bli en riktigt dundersuccsè även om man tittar på den helt opartiskt. Jag förstår nu varför, och är inte alls förvånad. Den modellen är en ren lyckoträff och har blivit en stor framgång för företaget. Enligt de själva kommer det inte att byggas någon större modell i framtiden. De hinner inte med helt enkelt samtidigt som de villl hålla företaget på den nivå som de har nu rent storleksmässigt. Samtidigt kvarstår faktum: Ingen båt är ju suverän. Om det vore så skulle det inte finnas andra båtar. Det bästa sättet att bilda sig en uppfattning på är otvivelaktigt att prova i praktiken. Kräv en provkörning av handlaren! Så har jag alltid gjort för det skulle aldrig falla mig in att köpa o-prövat. Ibland kan det vara svårt, men stå på dig! Lycka till som sagt! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Roddarn, caset är solklart ... dom har missat att betala domänen (typ 250 kr!). Så otroligt klantigt så man tror inte att det är sant! Fixar dom inte det här blixtsnabbt så kommer sajten ut på auktion .. och då får dom slanta upp för att få tillbaka domänen! Säkert några konkurrenter som redan lagt förhands-bud på domänen! Ta och ring dina kontakter ... jag mailade en större återförsäljare på nätet att som skulle kontakta HR:s hk. Det är nog dags att dom tar webben på allvar, för det är numera det första mediet man söker info på! //mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även klantigt att ha inte bokat upp www.hogarodd.se Något för dig Roddarn som älskar båten. Nå tillbaka till ordningen. frågeställaren ville ha något bra och säkert för sig själv och sin familj. Det finns säkerligen många fabrikat att välja. Vill du skaffa dig en säker, snygg och praktisk båt rekomenderar jag dig att kika på Uttern Beroende på vilken storlek du vill ha så får du kika vidare på ett antal olika typer. Du skriver att du ska vara i en insjö men då vissa kan vara stora samt i vissa fall tuffa (Vättern) så ta med detta i beräkningarna. Jag själv valde i början en mindre båt (Uttern S52) men den blev för liten då vi började ta med oss vänner ut på sjön och har nu en underbar Uttern S64. Så allt från Uttern S46-S64 kan vara lämpliga alternativ för ditt behov. Priset är kanske något högre än andra alternativ men det är mycket prisvärda båtar vilket återspeglar sig på en mycket aktiv begagnadmarknad. Angående motor vill jag rekomendera att du väljer en 4-taktare alternativt en direktinsprutad 2-taktare (typ Optimax). 4-taktare brukar vara betydligt tystare och trevliga att använda samt betydligt mera miljövänligare än vanliga 2-taktare. Prisklass: 2 vuxna 3 barn säker bra båt. Begagnad: 100-150.000 Ny 150-300.000 En investering för familjen och livet i dagens stressade miljö. Ett fantastiskt bra alternativ då man gör något tillsammans i familjen, (vilken är den man lever för) Lycka till med erat båtköp (glöm inte familjens önskemål) / Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...