Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
crabfish

Något är fel

Rekommendera Poster

Sommar och sol och kanonväder här på Västkusten. Men ändå vart är alla båtar?

Jo de flesta verkar ligga kvar vid sina bryggor. Någre enstaka ute men inte alls som det brukar vara.

Räcker inte vädret eller vad har hänt?

Nej ingen 0,2 tråd utan har vi blivit bortskämda och ska ha maximal värme för att ge oss ut?

Och alla nedrans vattenskotrar, jo idag såg vi faktiskt två som for förbi. Svisch så var de borta och tyst igen. Mer kul än som vissa tycker en plåga.

Men för katten ge er ut och passa på, sommaren är kort och snart är det höst igen.

Hoppas det är en lokal företeelse här i Sotenäs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var liten seglade vi fyra veckor i streck på sommaren, oftast var det bra väder. Men idag ska så mycket annat hinnas med också. Renovera hemma, åka utomlands, kanske landställe, hälsa på släkten. Osv...

Förmodligen också därför prisena sjunker på båtar.

Min semester börjar f ö först idag...

;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas att det är som i ditt fal Peterl, att de inte börjat semestern ännu.

Renovera mm kan man göra hela långa tråkiga vintern.

Själv skulle jag aldrig åka utomlands på svenska sommaren. Lever ett stressigt liv där båten är en av medicinerna mot stress och får energin att återvända.

Att priserna sjunker gör bara att fler får råd att skaffa båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, fler borde ha råd - men jag ser en trend att man blir bekvämare. Mecka med sådant trångt gammalt skit som jag kör runt i (lite över åtta meter, 1,69 till taket och från 1980) vill man inte. Bekvämt ska det vara, full ståhöjd och dusch är det som gäller. Använder man båten en vecka per semester för att hinna med allt annat går inte ekvationen ihop, för mycket tid och pengar på att underhålla grejerna.

Håller med om att åka utomlands på sommaren går bort, söderöver är det äckel-varmt just nu, mycket bättre att dra i maj eller september till Medelhavet - ändå vet jag att många vänner drar så här års. Man vågar inte chansa på att sommaren blir bra helt enkelt.

Skärgården och båtlivet är även för mig medicin för den stressade själen, och även fast jag seglade 30 M i söndags längtar jag tills nästa gång, vilket blir först nästa helg tidigast eftersom lite annat som inte går att styra över tidsmässigt kommer emellan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har bara varit ute ett fåtal ger ännu...

... Byter fönster på huset :-/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte konstigt om det är relativt lugnt i Sotenäs - jag är i Vänern - just nu i Karlstadtrakten. wink

Peter_K 

Att segla 30 distansminuter en dag hjälper inte. Det spelar ingen roll hur mycket man är ute. Man vill bara ut ännu mer.

Det enda radikala som hade hjälpt är nog att aldrig börjat med båtar, sjöliv och segling. För en del är det inget intresse - det är en sjukdom. Dessutom obotlig. cool

Bilden är ett par dar gammal - var var jag då?

post-945-1394237578,9374_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag upplever att många, nuförtiden, har så många olika saker att ägna sin fritid åt.

I min ungdom valde de flesta några huvudintressen... och så blev det!

Man hade sin båt eller stuga eller reste eller husvagn...

Nu ska man hinna med så många upplevelser på sin fritid.

I vår klubb är det flera stycken som har villa, stuga, motorcykel, husvagn och båt plus att de vill hinna med en utlandsresa varje år.

Deras båtar ligger mest vid bryggan.

Positivt eller negativt?

Tja! Det beror på hur man ser det.

Engagemanget i vart och ett av dessa intressen blir väl onekligen lite halvhjärtat men å andra sidan så får de ju en väldig variation i sina erfarenheter och upplevelser.

Själv har jag valt båtlivet men börjar fundera på att byta radhuset mot en stuga. Men stugan ska absolut ligga vid havet så att jag kan ha båten där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte göra annat än att hålla med! Ligger nu alldeles ensam ute på knivsholmen, visst inte kanonväder men ändå helt ljuvligt!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ute nu, fast inblåsta i Lysekils norra gästhamn... Här är fullt av båtar, likadant i södra och i fiskhamnen.... :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Kom igår hem från tripp till bla Läsö, så mycket båtar har jag inte sett på flera år i hamnen.

// Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi låg i innerskärgården natten till lördagen och det var säkert upp mot 200 båtar som passerade oss på fredagskvällen. På lördagen gick vi ut mot ytterskärgården och fortfarande var det många som var på väg ut. När vi kom fram slogs vi av hur många som låg där ute samt att båtarna verkar ha växt i storlek. Bilden från i lördags förmiddag får illustrera mängden av båtar men den togs pga segelbåtens val av färdväg. 99 % svänger babord efter sundet och där upphör också begränsningen så han hade tur att han inte fick möte.

post-10011607-1394237580,1253_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilden kan vara från Aspholmen, men det är inte helt likt.  Är ganska många år sedan jag var där senast, eftersom djupet är begränsat i hamnbassängen. Om det är någon annan stans så vill jag gärna veta mer, för det såg mysigt ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var I Skagen I veckan och där var gott om båt. Dock mest dansk och norsk flagg

Marstrand idag borde vara smockfullt av inblåsta men icke. Är nog färre båtar ute. Många av de ja träffat säger att det är gott om tomma platser i deras hemmahamn jämfört med tidigare år. Enkelt att få andrahandsplats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har det lossnat. Massor med båtar ute och hamnarna fulla (med båtar) smiley

Men seg start. Och våran brygga där ligger en hel del båtar kvar ändå på dagarna. Med några veckor utan en droppe regn kommer nog denna sommaren gå till historien (min) som en verligen bra sommar. yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...