Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Kjove

Varning oseriös motormek/säljare

Rekommendera Poster

Köpte en Yamaha55hk på blocket av en Jonny i Gnosjö.

Han gick i god för att den var testad och allt skulle fungera, och naturligtvis skulle han fixa om det var något. Jag åkte hem och monterade motor och reglage på båten. Sjösatte den och fick igång den körde en tur sedan fungerade inte starten mer. Och motorn gick mycket eller inte alls på tomgång och backhaken gick inte i. Jag ville han skulle komma och fixa den men han kände inget ansvar alls. Jag lagade starten. Startade igen efter att gjort rent förgasarna.Tog ner växelhuset och det visade sig att två delar mellan huset och backhake helt saknades. Och splains mellan hus och växel axel var helt borta och lagat med en ståltråd. Meddelade via mail att dessa delar saknades och vad dom kostade. Han visar inget intresse alls. Han säljer alltså motorer på blocket och jag vill varna alla att ha med honom att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl många som säljer motorer på blocket så de här hj'lper nog föga om man inte vet exakt vem personen i fråga är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte så hemskt många som bor i Gnosjö och heter Jonny och säljer begagnade utombordare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men i såfall heter han nog något annat nästa gång han säljer om han satt det i system.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För ca 5år sedan så var jag hos honom i Gnosjö och det gällde en jonsson tvåtaktare som han hade gjort full service på och fick garantier att den var i perfekt skick för sin ålder alltså en lämplig motor till min båt som jag hade då.

Det blev ingen affär med den pajsaren för det rann bensin från motor och slangar och hans fru skämdes för det hela.( han var ju inte hemma även att vi bestämt tid )

Jag håller med om att man måste se upp med honom och hans motorer.

Jag och min fru fick i alla fall en liten semestertripp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja man får se det positiva i saker och ting. devil Men jag tycker att det är bra att sprida sådant här för att stoppa folk i branchen som förstör för dom som vill vara seriösa. Nu  har skiten skurit i vevlagren, har troligen varit sjödränkt någongång så det har blivit rostangrepp i lagren.

Är det möjligen någon som har en tvåcylindrig 55a från sent -70 tidigt -80 stående med krossad underdel? cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm ... hyser viss, för att inte säga stor motvilja mot alla anonyma påhopp via breda forum som detta som sker utan att varsko den det verkligen gäller!!

[Verkar visserligen av ovanstående vara en skurk som så ofta vid ensidiga påhopp, men han borde väl ändå få chansen att försvara sig?? Tag alltså gärna kontakt igen med Jonny och påvisa åtminstone existensen av denna tråd, för detta att få reda på anklagelser och möjlighet att försvara sig är väl ändå en sorts rättsmässig grundbult, kan jag tycka? Har personen i fråga tidigare anmärkningar av t.ex. Allmänna Reklamationsnämnden ARN, redogör och/eller prova gärna annars den vägen först. Blir väl trots allt mer trovärdigt så?

(Ps. tips till alla som försöker sälja nåt - använd inte namnet Jonny i kombination med Gnosjö även om du faktiskt råkar heta så och bo där. Verkar rätt kört för tillfället? ;)]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är vad jag vet inte anonymt då jag är inloggad med min profil och kan stå för detta, och dessutom har jag givit honom chansen både via telefon och mail att göra rätt för sig. Och rättsligen vet säkert du som jag att man kommer inte speciellt långt. Jag löser mitt motorproblem på egen hand i vinter men känner mig ganska tillfredställd om jag har kunnat ställa till det lite för det där svinet på detta sätt. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sant angående anonymiteten, slarvmissade tyvärr att klicka på profilen. ARN funkar nog inte heller, tar tydligen bara upp fall med privatpersoner som handlat av företag. (Synd, för det verkar hyfsat lätt att använda annars och ger väl opartiskhet plus större genomslag för den som hamnar i deras svarta lista.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Myndigheter ger jag inte mycket för, dom gör inget när det väl gäller. Jag har själv suttit i rätten som vittne i en tvist i Stockholms tingsrätt där allt var helt uppenbart med bildmaterial och allt och köparen förlorade ändå målet. Det är hemskt att säga men det är bara järnröret som hjälper. Och så får man ju inte göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jonny i Gnosjö är ganska känd i branschen och köper/byter in mer eller mindre defekta motorer, renoverar och sedan säljer vidare. Han är dock en privatperson, så ARN kan inte hjälpa til så mycket.

Jag köpte en Mariner 115 hk rak 6:a för några år sedan (finns på Youtube) och den gick klockrent i två år innan jag sålde hela båten, så jag kan intyga att han inte systematiskt säljer defekta motorer.

Däremot så testar han förmodligen inte motorerna på båt, och därmed kan det vara svårt att avgöra om växelhus etc. är i tillräckligt bra skick för att tåla högre belastning.

Sen är det ju som alltid när man köper från privatpersoner, vilka som helst, att man bör vara extra försiktig vid köp eftersom det inte finns några garantier eller myndigheter att vända sig till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självfallet har säkert Jonny lyckats sälja något som varit riktigt också, annars vore det ju ganska konstigt och du har tydligen varit en av dom, och för övrigt köpt en ganska kul motor. :) Och alla måste få lov att göra fel ibland men då skall man stå för det och inte lasta köparen med det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jonny i Gnosjö har faktiskt hört av sig och har nu lovat att skicka alla dom delar som behövs såsom lager och packningar, så jag får väl ge honom en liten upprättelse här. Om nu delarna dyker upp som lovat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en motor av honom förra året som skulle vara nyservad och allt skulle fungera.

När jag monterat motorn på båten och startar upptäcker jag att trimindikatorn är fastrostad, det är gamla tändstift och motorn har skurit på en cylinder så det vara bara att riva motorn och börja renovera. Han sa att han kunde tänka sig betala tillbaka en liten summa men jag fick aldrig några pengar.  Nästa gång jag har vägarna förbi söderut ska jag hälsa på honom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man önskar att han vore ensam i båtbranschen om att ha rymligt samvete...

Båtbranschen är litet som byggsvängen, fast kanske värre?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj oj då. Han har i alla fall lovat mig att stå för alla ekonomiska utlägg hittils och skicka alla delar. Hoppas han håller ord i alla fall nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten slutredovisning ang. Jonny i Gnosjö och den nyservade Yamaha55an.

Rev motorn och det visade sig att top packning läckte vatten. Ena cylindern skuren och glapp i kolvbultar. När jag lyfte på svänghjulet var det fullt med lera vilket är tecken att motorn varit under vatten. Efter en mail konversation på c:a 60 mail fullt med undanflykter och sk missförstånd där han vid ett tillfälle påvisade sig känna sig hotad, fick jag honom att stå för allt material, förrutom att jag har fått bekosta allt runtomkring material och inköp av div verktyg och stå för allt arbete och en sässong utan båt. Detta var en riktigt jobbig och långdragen historia, och hade jag inte varit så enveten som jag är hade jag stått mig slätt. Men ressultatet är att nu har jag en helt genomgången 55a från -78 i så gått som nyskick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...