pellegson 0 Postad 12 Juli , 2013 Har en Mercury Sportjet 90hr -95:a som sitter i en searyder vattenjet båt Var ute och åkte i ca 30-35knop då motorn plötsligt varvar ner till ca 15-20knop utan att jag gjort nått,sen går den så hela vägen hem. Inga missljud,går hur bra som helst på låga varv och startar som vanligt men slö och varvar inte ur. Tog bort stiftena och såg då att Cyl 1 stift såg nästan oanvänd ut jämfört med d andra två? Gjorde sedan komp.prov som visade att Cyl 1 inte hade nån tillstymmelse till tryck,alltså 0. Cyl 2 & 3 låg på 9kg vardera? Hål i kolv eller slut på ringarna eller vad?,har inte rivit än och kollat. Den har aldrig gått varm i mina ägor. Är bara så konfunderad över att kompen bara försvann så lugnt och stillsamt,man är ju van vid missljud eller en smäll med rassel vid skärning. Nån som vet eller har nån teori innan jag plockar ur motorn och river. Mycket Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grillkorv 1 Postad 12 Juli , 2013 Är det tvåtakts eller fyrtakts motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 12 Juli , 2013 Det låter ju som du kan ha bränt en kolv så var noga med att hitta den riktiga orsaken till haveriet. Stoppar du bara dit en ny kolv är risken stor att du åker dit igen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pellegson 0 Postad 13 Juli , 2013 Det är en två-taktare. så om jag bränt kolven så kanske jag bara behöver byta kolv då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser