Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
aleksi

Läckervit olja? ( växeljusolja?)

Rekommendera Poster

Verkar som motorn läcker en vit olja? droppar en del när man använt den :(

Kan de va växelhusolja? åtgärd? byta packningar?

bakgrund: verkstarden var tvungen att såga lite i motorn då en skruv hade fastnat när man skulle öppna motorn för impeller byte.

post-10025362-1394237571,8962_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av åtgärden att döma (såga i motorn för att få isär den) och av färgen gissar jag att det är en gammal murkla. De var ett elände att få isär om man inte gjorde det årligen.

Ditt växelhus behöver provtryckas för att konstatera var det läcker. För läcker in vatten gör det. Gissningsvis i de spår av våld som förmodligen motorn utsatts för när man försökte dela på den för impellerbytet. Ser ut att vara rejält mycket olja som läcker också och jag skulle inte köra mer med en sån motor innan den lagats.

Åter till verkstaden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

gammal yamaha 40hk från 86 så jag vet inte om det är en ide attt laga mer på den..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag anser (och det är min privata åsikt) att antingen reparerar man det man har, eller så köper man nytt. Att köpa annat begagnat ser jag ingen vits med, det är oftast någon som säljer sin motor för det började funka dåligt den med...

Nä, jag skulle börja med att kolla vad det kostar att fixa - för en ny kostar runt 60 kkr...

http://www.yamaha-motor.eu/se/produkter/batmotorer/utombordare-fyrtakt/f40-f30.aspx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag delar i stort Peters åsikt men tänker först: Vad kostar det att 1) provtrycka och 2) reparera.

Först när jag har ett hum om de kostnaderna kan jag ta ställning till om fortsatt reparation är att tänka på.

Går motorn bra i övrigt borde det vara en relativt liten kostnad men finns andra knepiga fel kan det ju dra iväg i kostnader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak som jag inte förstår är varför många ”märkes verkstäder” inte limmar packningar och o-ringar när de packar om drev och växelhus? Vad jag menar är att mycket händer med material och passform genom åren och av egen erfarenhet så kan man förlänga ”livet ”för grejorna med många år när man limmar med typ Permatex 3 och vid större glipor t.ex. Permatex silikon packning.

//Ronny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tryck växelhuset med en kompressor. 1bar. hitta läckan. Byt alla packningar i växelhuset och använd lite locktite för att täta mellan packbox och gods. Sen provtrycker du igen. 99%säkert att det är tätt

Om du söker på youtube hittar du säkert en video hur du gör.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar läcka ovan kavitationsplattan? Tar du ner växelhuset(typ 7bultar) borde du se enkelt var det läcker, för läckaget ser ordentligt ut...

Märkligt att skruvarna där hade fastnat. Har inte sett det på Yamaha trots en del impellerbyten på 70-talare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo Oljan/avgaserna? kommer ut från ett hål där man förmodligen lossar växelhuset där fram med en skruvmejsel.

Lossade en bult för växelhus oljan på motorn där det står oil och den var klar,, och ej vit. Så kan det fortfarande vara ett läckage då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det vatten som läcker in genom en tätningsringser man det inte säkert vid en provtryckning inifrån. Trycket ska då komma utifrån (tryckkammare) eller med undertryck inifrån.

Tätningsringarna är ju vända åt olika håll där den yttre förhindrar vattenintrång och den inre stoppar oljeläckage. Den som är vänd mot vattnet tappar först stinget då fjädern är utsatt för saltvattnet så skruvfjädern rostar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...