jarb 78 Postad 23 Mars , 2015 1000 timmar, kontroll vart år eller var 100 timme. Är den OK vid kontroll är det alltså bara att brumma vidare till 1000 timmar. Vid kontroll tänk på att bara baxa motorn medurs sett från svänghjulet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrikone 2 Postad 25 Mars , 2015 Vet ej om relevant men jag fick liknande symptom på min F150 -05 (200 timmar) förrföra säsongen på hösten. Motorljudet var dessutom lite mer vinande än normalt men konstig tomgång och dålig effekt på motorn. Det visade sig vara balansaxeln som var trasig pga dålig smörjning. Fabriksfel men Yamaha vägrar stå för det. Fick byta på Yamaha center till en kostnad på över 10 papp. Inte kul. Annars är det en riktigt fin motor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 28 Mars , 2015 F150s balansaxelproblem finns det flera trådar om på MG o felet kommer sannolikt drabba de flesta motorer av modellår 2010 eller äldre. Balansaxlarna kan dock inte få motorn att gå i felsäkert läge. Felsäkert läge har med motorstyrningen att göra och det finns ingen styrning eller övervakning på balansaxlarna.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 28 Mars , 2015 Rättelse modellår 2009 eller äldre menar jag. Motorer byggda efter April 2009 som modellår 2010 är troligen säkra lixom såklart alla äldre motorer som fått balansaxlarna bytta till denna modell med extra smörjning och bättre matrial/toleranser.. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 30 Mars , 2015 Rättelse modellår 2009 eller äldre menar jag. Motorer byggda efter April 2009 som modellår 2010 är troligen säkra lixom såklart alla äldre motorer som fått balansaxlarna bytta till denna modell med extra smörjning och bättre matrial/toleranser.. Ja, det med balansaxlarna.verkar vara en följetong. Fick ju mina bytta och efter det har jag inte hört något oljud därifrån. Ingen som hört om de modifierade efter 09 har behövts bytas? Drivaxelbussningen brukar ju gnälla en bra bit in i säsongen även om den smörjs med wr2. I alla fall om båten används mycket. Ska bli spännande och se om och när det felsäkra läget inträffar. Får säkert skäl att återkomma i den frågan. Inget som jag ska kolla och justera innan sjösättning? Hittills en ggr per år. Inte hela världen men nog så irriterande och säkert inte tillfälligheter som gör det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 17 April , 2015 Sjösatt och inga störningar på de två första turerna i alla fall. Återstår att se om och när. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pramer 0 Postad 19 April , 2015 OK, enbart timmar på kamremmen nu alltså. Var väl tio år som ändrades till fem? Hade tänkt byta men kan ju vänta med det då. Angående balansaxlarna, ska ju vara loctite 518 för tätning då, men får inte tag i det. Kan det gå lika bra med loctite 5188? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 20 April , 2015 Loctite 5188 är ekvivalent med 518 och betydligt lättare att få fatt i, har kört med 5188 själv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 1 November , 2015 Hej. Så var årets säsong över. Ingen störning i år; inget felsäkert läge. Märkligt, Väntat på att de ska bli ett problem men som sagt detta året gick utan att fenomenet inträffat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser