Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
M__G

Yamaha F 150

Rekommendera Poster

Hej. Råkade ut för ett intressant fenomen med min Yamaha F 150 från -07. Den startade som vanligt (lätt) men lade tomgången på ca 1100 varv mot det normala 700. inga misständningar eller ryckningar. På väg var den orkeslös, ungefär som om man inte ger fullgas, varvade ca 5000 varv som bäst. Inga misslud, ryckningar eller misständningar. vid nornal marchfart på ca 4200 varv märktes inget. Motorn fick sen vara avstängd ca två timmar och efter det helt nornal funktion. Kollade olja, de anslutningar jag såg och att vajrarna till gas och växel satt som de skulle. Inget onormalt.

 

Varför gjorde den så? Någon som råkat ut för detta eller vet vad det kan vara?

 

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte motorstyrningen får in rimliga värden från alla givare går den in i ett slags felsäkert läge. Tomgången höjs o tändningen sätts fast till 10 grader BTDC, därav bristen på effekt. Motorn har troligen satt en felkod som kan läsas av med YDS. Har du Command Link hade du även kunnat rota runt lite i menyerna o fått upp ev kod på varvräknaren medan den var aktiv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju rimligt. Då blir det att se vad displayen till varvräknaren kan komma med nästa gång den gör så för en gång är väl sällan ingen gång. Tänkte använda båten idag så kanske kommer en följdfråga....

Kom att tänka på att vid start då den gick märkligt var vi i en gästhamn och bakom hade några lycklats förföja en liten gummibåt mellan oss och en annan båt och vid start lät det konstigt och det berodde på att gummibåtens ena ponton låg dikt an mot motorn och skvallerstrålens utlopp.Så fort vi släpte förtöjningen (omgående) blev ljudet normalt. Kan det vara sån tur att sämre flöde för skvallerstrålen gett fel mottryck och en felkod blev satt eller får det tillskrivas slumpen?

 

Tack så länge för förklaringen, alltid lika tillötesgående.

 

Mvh. M__G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen övervakning på kylvattentrycket så det hade troligen inget att göra med att motorn gick i detta läge. Kommer inte ihåg hur man gör men har för mej du ska in i CLs serviceläge för att få fram felkoden. Vill minnas det står i ägarmanualen för CL men hittar du det inte så hör av dej så rotar jag fram hur man gör o även en lista på vad koderna betyder. Har oxå för mej att man bara ser aktiva koder i CL men kan minnas fel. Det bästa är som sagt o få den kollad med YDS, brukar du serva själv eller på verkstad..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min första gissning blir att du har oxid i nåt kontaktstycke som du bröt genom att rucka runt i kablaget..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar serva den själv. Ska se om jag hittar något i instruktionsboken för motorn. Om så skriver jag av hur man gör och ser om det ger något under körning. Kände på kontakter och vajrar först efter hemkomst till hemmahamn så den började gå riktigt efter en stunds vila i annan hamn. Ville inte pilla på något som ändå gick, besvärligare om det blivit helstopp om vi inte var i hemmahamn.

 

Tack för tippsen så återkommer jag när den gör så igen eller att jag inte hittar hur felkoder avläses.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittat igenom instruktionsbok och löspapper om cl utan att hitta info om felkodsavläsning men hittade info om motorfelsvarningssymbol och den var inte tänd under körning för jag sökte efter en sådan symbol.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då fattas du en manual, CL har en egen liten ägarmanual. Den är på ca 100 sidor men är flerspråkig så den svenska delen är väl runt 20 sidor. Hursom, för att komma åt felkoder från motorn håller du inne mode-knappen i 10 sekunder. Är allt normalt kommer koden 01 upp så du kan ju testa även om motorn beter sej normalt. Kommer nån annan siffra upp så tryck mode (snabbt) igen för då kommer eventuell ytterliagre felkod upp. För att komma ur diagnosläget så håller inne mode i 1 sekund.

Jag har tyvärr inte ägarmanualen digitalt men väl installationsmanualen och denna innehåller allt som ägarmanualen innehåller plus traktorlass med annan info. Skicka ett PM med din mejladress om du vill ha den.

Om du servar själv är det inte så dumt o ha YDS. Den äldre versionen 1.33 för våra motorer finns att köpa på E-bay för ca 75 dollar inkl kablage. Det nya YDS2 vill tyvärr Yamaha inte släppa till konsument, dom gjorde det en kort period men tog ca 20 papp för den.  Har man inte en CL+ motor har man dock ingen nytta av extrafunktionerna i YDS2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde ju skriva att ovanstående tryckande gäller varvräknaren. I installationsmanualen finns ett flödescherma över funktioner/knapptryckningar i CL, detta har jag skrivit ut och plastat in och har i båten. Det är ju bara två knappar på instrumenten så det är lite svårt o hålla alla funktioner i huvudet..

Här är en bild på F150 felkoder..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer just från båten och startat, växlat, stängt flertalet gånger, kollat efter anslutningar som ser skadade ut, känt på kontakter men hittar inget onormalt och motorn startar och går normal. Jag skriver ut felkoderna och hur man når dessa så kollar jag senare. Tar gärna emot manualen. Jag skickar ett pm.

 

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mejl med manual skickat :)

Händer det inte igen så om du gör service på verkstad till hösten så be dom skriva ut statusrapporten från ECUn. Då ser du alla felkoder motorn satt och vid vilken drifttimme de sattes. Tyvärr loggas bara en tid per kod, den senaste.

Troligen har du några lagrade. T ex sätts en kod 44 om du försökt starta utan att dödmansgreppet varit i eller en kod 45 om du satt på tändningen med växel i. Verkstan kan sen nolla felkodslagringen om du vill så börjar den om på blankt papper.

Lite kul är oxå att du i rapporten får ut data på hur du har kört. Köper du istället ett YDS kan du göra allt detta själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du förresten.. Eftersom du har en 2007 så har du fått loggivaren utbytt..? Den gamla kunde menbranet spricka i vilket orsakade jordfel på 5 voltsreferensen, i sällsynta fall gick vatten via kablaget in i ECUn och dödade denna. Det gick ut servicemeddelande om byte av denna givare under år 2009..

Din loggivare ska ha en nyckelvidd på ca 24 mm och en vit prick påmålad, det kan va så att du får dra isär kontaktstycket för att se pricken. Har du en givare med ca 17 mm nyckelvidd och ingen prick så kan det mycket väl va denna som håller på o ge upp.

När 5 voltsreferensen dyker så får ECUn för lite insignal på alla givare och om jag minns rätt så är det en kod 37 det brukar börja med (taktventilen för tomgången) då den är känsligast toleransmässigt, 5 voltsreferensen har tyvärr ingen egen felkod..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

intressant. Ska kolla detta med logggivaren. Var hittar jag den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Babord sida, nere i underkåpan, ungefär mitt på motorn. Från givaren går sedan en slang ner till pitotröret i växelhuset. Bilden visar rätt givare med stor nyckelvidd..

post-26269-1394237578,8901_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel loggivare med liten nyckelvidd..

post-26269-1394237578,9103_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey. ser ju ut att vara lätt att se vilken det är, då måste kåpan tas bort antar jag. Görs detta lätt med båten i vattnet eller måste den tas upp för att se detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nejdå, du hittar den lätt med kåpan av och byter den oxå i sjön om det skulle behövas. Ta gärna en bild om du är osäker på om du har rätt givare.. Förhoppningsvis får du en givare gratis av din handlare även att kampanjen egentligen är över för motorer som gått ur garantin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu kört med båten både igår och idag utan någon onormal motorgång. Kollade felkoderna och där dyker bara 01 upp. Har dock den gamla logggivaren. Ser lätt ut att byta. Ska kontakta Yamaha på måndag och se vad dom säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha via återförsäljaren var hjälpsamma, förklarade att jag hade en gammal givare; Bara att komma och hämta en om du byter själv var svaret. Dom hade säkert hjälpt till men det blir ju besvärligare än att lösa det själv. Bytet tog nog inte fem min. Ingen skillad i motorgång men det bör det ju inte vara när den innan gick bra. Hoppas nu inte motorstörningarna återkommer. Nästa steg blir att följa JARB:s förslag och plasta in instruktionen om hantering av instrument utifall om.

 

Stort tack för hjälpen så här långt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag hänger på tråden med lite funderingar hoppas det är ok.

 

Jag har en 150 -07 och är sugen på att skaffa YDS programmet, dock så har jag dom gamla instrumenten utan Command Link i båten så därför undrar jag om man kan få upp motordata genom YDS istället under gång typ förbrukning och sånt?

 

Tack på förhand.

//Perlar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är CL så det går o fixa data till en plotter eller annan NMEA2K enhet om du vill. Att ha en separat laptop o köra diagnossystemet hela tiden låter meckigt även om det säkert skulle gå..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar JARB!

Jo jag har varit inne på att bygga ett riktigt system med hubbar och så, men det drog iväg rätt bra i pengar så då tänkte jag om man kunde slå två flugor i en smäll och använda YDS i tex en surfplatta.

Jag hittar några som säjer på eBay, har du någon erfarenhet att köpa YDS av någon där?

//Perlar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi lämnat M_Gs ämne om felsäkert läge ganska rejält, kanske borde vi förflytta oss till tråden jag länkat till lite längre ner. Va säger du M_G..? Ska vi anmäla de sista inläggen o be moderatorn flytta dom dit..?

Nu är jag inte riktigt med dej här perlar.. Har du ingen plotter eller annan NMEA-visningsenhet i båten eller..? Har du det behöver du en interfacekabel och ett NMEA-startkit sen är du igång med CL-data till din plotter. Kan din plotter spänningssätta ett NMEA-nätverk utan ett power-T behövs faktiskt inte ens startkittet utan bara interfacekabeln.

Hubbar o sånt behövs bara om du även tänkt byta till CL-instrumenten o då blir det såklart pengar av det. Command Link är NMEA med andra kontakter, motorn är som vilken NMEA-komponent som helst. Jag antar du sett denna tråd som i huvudsak handlar om hur man gör om man har ett CL-nätverk, du ska bara få in motorn i ett NMEA-nätverk. I den tråden ansluter man till en CL-hubb, du ansluter direkt till motorn.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=366562

YDS är ju avsett för en Windowsdator, jag är för okunning om paddor för att veta om det finns varianter som kan köra YDS. Sen lämpar sej knappast YDS gränsnitt för kontinuerlig övervakning är min bestämda åsikt.

Jag köpte mitt YDS på E-bay, inga problem, kolla säljarens betyg bara. E-bay är tämligen självsanerande mot skojare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo nu är vi nog lite väl långt från TS frågor...

Ok då börjar det ljusna för mig, låter bättre att få in det i plotter´n istället.

Jag får undersöka det där med startkit.

 

Tack så mycket för all hjälp jarb!

 

//Perlar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, blir tråden om cl-instrument lång kanske den bäst flyttas, inte för det gör mig något men kanske lättare för andra som söker kunskap att hitta den under rätt rubrik.

Att få upp motordata i plottern är ett utmärkt komplement till cl-instrumenten eller om man inte har dom ett smidigt sätt för infon. Finns ju tillverkare av sladdar som kopplas direkt mellan motor och plotter, JARB är snudd på expert på detta tycker jag. Kopplade själv ihop motor och plotter på det viset. Fungerar toppen. Svåra var att få tag sladden. Fick hjälp här med det. Den firman som då sålde dessa ville inte sälja då det aldrig gick att få tag på dom. Mailat ringde och mailade flera gånger, dom har inte svarat än.... Finns kanske andra firmor som löser sladdar numera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då var det dags för ett felsäkert läge igen. Idag blev motorn åter orkeslös och reagerade som den gjorde förra året. Kollade om det dök upp något meddelande i cl-instrumenten men nä. Stängde av och startade direkt och motorn gick normalt. Väl i hemmahamn gjord jag flera starter utan någon onormalt märkets. Någon som vågar sig på någon fundering? Igår visade tryckloggen för låg fart efter några hastiga girar i låg fart men visade rätt efter att båten hade stoppats och åter satts i rörelse. Känns ju normalt om det kommit luft vid intaget för tryckloggen. Känns inte som om det borde ha något samband.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dax att beställa ett YDIS på E-bay. F150s ECU har 13 minuter minne med 1 minuters intervall så nästa gång det händer tar du ut en dump och sen har vi 13 minuter motordata att analysera. Jag har Yamahas tabeller vad värdena ska va vid lite olika driftfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej. Det verkar vara en god ide. Har dock kört några vändor utan störningar men tror inte på slumpen. Störningen kommer säkert tillbaks. Var inne på e-bay och kikade, sökte på ydis men kom upp massa olika saker. Om du har lust så vore jag tacksam för en länk till rätt grejer så jag inte får fel saker. Har aldrig handlat över nätet men någon gång skall vara den första. Övning och prövning. Antar att när störningen kommer kopplar jag in datorn och tar en skärmdump och sedan kommer detektivarbetet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Glömde helt bort problemet med felsäkert läge då det inte dök upp igen. Märkligt fenomen att det dök upp en gång förra sommaren och en gång året innan det. Nu när båten är på land så kanske det är något som jag borde mäta, justera, eller fixa som är bra att kolla innan sjösättning för att kanske förekomma att detta uppstår denna säsong? 

 

Har för mig jag läste att kamremmens åldersintervall är borttaget. Bara drifttid? Stämmer detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...