Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Gäst Spekulanten

Köpa beg båt

Rekommendera Poster

Gäst Spekulanten

Om man köper begagnad båt och det inte finns möjlighet att provstarta motorn, säljaren säger att den är välservad och inget fel på den alls, kvitton ska oxå finnas. Kan man skriva till i köpekontraktet att köpet ska hävas eller säljaren ska stå för kostnaderna om motorn nu visar sig inte alls fungera bra eller inte alls?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kryssarklubben har ett bra kontrakt som man får mycket hjälp av. N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köper du privat eller hos en handlare? Om du köper hos en handlare har du alla möjligheter att häva ett köp alt att handlaren ska rätta till felet om motorn inte fungerar. Kolla mitt andra inlägg: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=31586 Om du köper privat: Skriv in allt du vill ha reglerat i avtalet, annars är du chanslös. Kom även ihåg att kolla om ägaren verkligen äger båten. Mitt tips är att kolla via hans försäkringsbolag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Spekulanten

Hej och tack. Att han äger båten har jag kollat upp. Köpet är av en privatperson.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan i princip avtala vad som helst, men här är det fornuften som räknas. Till ex. vill du sellan provstarte en ny båt vid beställning. Är båten av nyare datum så är det väl ok, men rekna inte med att få pengar i efterhand. Ex. du köper en båt som står på land till 500.000 årsmodell 2001. Du är osäker på om drevet är ok. Da villa jag avtalat att båten köpes till krxx förutsatt att allt är ok. Till detta är testat ut på vattnet, så betalas ex. 80% av köpsumman. Resten när du vet... osv. Alternativt så kan du skriva kontrakt och erlägga handpening tills båten överleverarts. Inget är helt säkert.... Lycka till Dag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja så är nog vanligast. Att hålla inne med en viss del av köpesumman med tillägg i kontraktet. Går inte säljaren med på detta måste du räkna med att motorn INTE är okej och kan därmed pruta rejält. Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...