Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Jocke-SeaRay

Solpanel med hög spänning ?

Rekommendera Poster

Även jag skall hoppa på detta med Solpanel , och när jag då söker i dom vanliga båtillbehörs affärerna så skiljer det en del på Max utspännong!

Min tanke är ...ju högre antal volt ut från panelen , ju bättre verkningsgrad pga soltillgången . Regulatorn gör ju sitt efteråt .

För visst borde det bli bättre med 18v mot en 16,5v ...ialla fall teoretiskt ?

Om det nu stämmer , var kan jag då hitta paneler med bra ( eller högre ) utspänning ? Jag vill ladda 2x80 amp som är paralell kopplade , så jag hade tänkt mig en 50w panel , mest kylen som drar samt lite radio !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska bli intressant att läsa svaren. Har själv funderat på frågan.

Som jag ser det så om du inte har en MPPT-regulator så bör du inte kunna utnyttja överspänningen till effekt. Frågan är hur skillnaden blir med MPPT-regulator och olika toppspänning.

(Tidigare har jag haft 2 x 45W på rufftaket och endast riktigt soliga dagar har detta räckt till att hålla batterierna i OK laddning med kylen på. Nu har jag en vikbar 80W som jag sätter upp när jag är ute och se, det blir skillnad det!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

50W är 50W oavsett spänning. Kör du inte en Maxpower eller liknande system får du inte ut de extra volten. Högre spänning på 50W ger i stället lite lägre ström, effekten är fortfarande densamma.

Däremot kan jag tänka mig att ju högre spänning från panelen, desto mindre förluster i kabeln mellan panel och regulator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det är jag med på , vänder påt ...heller 20v på en 50w panel än 12v och 50w ! Om man överdriver lite ..

Men det jag fnulade på är att det då finns lite höjd , volt mässing , med tanke på solens tendens att gömma sig bakom ett moln eller så :-)

Är ni med på hur jag tänker ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njae. Den ser inte ut att vara MPPT (Maximum Power Point Tracking). Och med tanke på priset så lär den inte vara det.

Den här har jag kopplat 90W solceller till. Och kylskåpet har varit på i flera veckor utan annan laddning (Gammalt Engel-kylskåp).

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=70590

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, en monokristalin cell ger i princip alltid samma spänning vid full solstrålning (1000W/m2). Däremot strömmen kan variera beroende på tillverkningsprocess, renhet i materialet osv. Vilket ger lite olika verkningsgrad. Verkningsgraden ligger på ca 16-20%. Priset för paneler med högst verkningsgrad ligger på ca 2000kr för 50W men typ 750kr 50W för 16-17% verkningsgrad. Vill man ha ut lika mycket energi ur den billiga får man köpa 25% mer av den billiga. Priset blir ändå dubbelt så högt för den effektivare panelen för samma energimängd. Men den billigare tar lite mer plats. Nu gäller verkningsgraden vid max solinstrålning dvs panelen ska hela tiden vara riktad mot mot solen som dessutom ska lysa. I Norden har vi mycket indirekt ljus vilket gör att vi får i stort sett lika mycket energi per dygn som man får längre söderut. I verkligheten blir skillnaden på verkningsgrad ganska betydelselös. Även temperaturen påverkar verkningsgraden ganska mycket.

MPPT-regulatorns fördel är att den belastar panelen så att man får ut mest energi. Sen omvandlas skillnaden i spänning mellan panelnes och batteriets till ström med vissa förluster. För ett helt tomt batteri kan man vinna 30%. Men med solpaneler så brukar batterierna oftast vara väldigt bra laddad. Enligt flera mätningar ger MPPT i verkligheten bara 10-15% mer. Det bästa rådet idag är, köp så mycket panel som möjligt och en vanlig, billig PWM-regulator. Det är så underbart att kunna sätta på kylen när man sjösätter och stänga av när man tar upp och dessutom kunna ha fläktar som ventilerar båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, ingen MPPT men en helt ok PWM-regulator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste en amerikansk undersökning där de bästa solpanelerna hade 17,1 % verkningsgrad ( vet inte hur de mätte ) och de sämsta i undersökningen hade lite över 9%. Men amerikanare, vad vet de egentligen?

De skrev i alla fall att konsumentprodukter sällan har över 10%.....

Som bhemac påpekar, också, så har temperaturen och vinkeln stor betydelse.

Som många fäster solpaneler, dikt mot överbyggnad tex, gör att de blir varma när solen lyser på dem och då tappar upp till 1/3 av effekten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite svårt att undvika att solen lyser på den ...

Så..frågan är , vad köper jag för sort ?

Det jag vill göra är att flytta runt den på båten efter behov och solläget

, lite mobil kan vi säga !

Det finns platta och dom med alu-Ram , helst så platt som möjligt för det blir ingen fast montering . Och som tidigare ..lite mer volt att leverera!

Förslag , någon ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antingen visar min display fel eller så ger panelen på husvagnen högre volt än vad tillverkaren anger. Har en 100W SW Exergon som ska ge 18,5V i maxspänning men den visar ofta 21,4V. Panel med ram monterad platt på 4 hörnkonsoller. Peakpower regulator med extra display kopplat till två batterier. Kylen har stått på i 6 veckor nu och även tv mm används.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jocke, du vill ha tips?

Har sett några hopfällbara solpaneler som verkar effektiva...

( och dyra... )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske inte så konstigt. En panel kan tex ge 18,2V vid max effekt men 23,2V när den är obelastad. Så när batterierna börjar bli fulla så stiger spänningen mätt på panelerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...