MathiasHj 0 Postad 11 Juli , 2013 Hej! Har en Yamarin 4730 med en Honda 50hk, köpte båten förra hösten. Propellern som satt på den när jag köpte den var en 11-1/4x13, märkte efter sjösättningen i våras att båten med två personer full gas varvade ca 6100 rpm alltså i överkant (motorn max varv ska vara 5600-6000). För några dagar sedan så fick jag en mindre skada på propellern efter att ha kört på en sten i lågfart. Var i går och köpte en ny propeller och i samband med detta så talade jag om att båten övervarvade lite med den gamla proppen, jag blev då rekomenderad en propp med storleken 11-1x13, köpte denna och efter provkörning så blev det så här: Kom upp i 27 knop med in trimmad motor och vid 6000 varv, dock så hade jag 2-3 centimete kvar på gasreglaget till fullgas, var ensam i båten. Enligt en test med denna båten och en 50 hk yamaha så hade dom där en 13 1/8x13 propp monterad, är detta vad jag ska ha tro? Är inte den mindre än den jag har? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grillkorv 1 Postad 11 Juli , 2013 Okej, första värdet (tex 11-1/4) anger propellerns diameter i tum, och det andra värdet (tex 13) anger stigningen. Om motorn varvar för mycket på fullgas ska man byta till en propeller med högre stigning, är jämförbart med att lägga i en högre växel på bilen, man kommer längre sträcka per varv propellern gör. Diametern avgörs i första hand av vilken motor propellern ska sitta på, en för stor propeller kommer att ta i växelhuset när den försöker snurra så det går inte alls.. Du kan inte jämföra med propellern dom använde i testen du läste, det är en annan motor som ju verkar ta en större propeller (13 diameter), och max varv och utväxlingen i växelhuset är inte samma så du måste hitta en propeller som funkar för just din motor. Så om din 11-1/4x13 ger för högt motorvarv borde du byta till exempelvis en 11-1/4x15 och se om det är lagom. Jag tror man brukar säga att 1 ökad stigning sänker motorvarvet med 200-300 varv ungefär. Det konstiga med din historia är att du verkar ha blivit rekommenderad en i princip likadan propeller som den gamla, med samma stigning. That does not make sense.. Det är en hel vetenskap att välja propeller, alu/rostfritt, 3/4 blad, massa olika karaktärer (stävlyft, akterlyft osv), men om du mest vill sänka motorvarvet på fullgas kan du nog prova en propeller av samma typ som original men men 1 eller 2 tum högre stigning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MathiasHj 0 Postad 11 Juli , 2013 Stort tack för ditt svar! Ska imorgon åka till marinan så får vi se vad det blir för propp. Skrev fel tidigare angående storleken på propellern som användes i testen, 11-1/8x13 skulle det va. Med vänlig hälsning, Mathias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser