Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
MathiasHj

Yamarin 4730-propeller val?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en Yamarin 4730 med en Honda 50hk,

köpte båten förra hösten. Propellern som

satt på den när jag köpte den var en 11-1/4x13,

märkte efter sjösättningen i våras att båten med två

personer full gas varvade ca 6100 rpm alltså i överkant (motorn

max varv ska vara 5600-6000).

 

För några dagar sedan så fick jag en mindre skada på propellern

efter att ha kört på en sten i lågfart.

Var i går och köpte en ny propeller och i samband

med detta så talade jag om att båten övervarvade lite

med den gamla proppen, jag blev då rekomenderad en

propp med storleken 11-1x13, köpte denna och efter provkörning

så blev det så här:

Kom upp i 27 knop med in trimmad motor

och vid 6000 varv, dock så hade jag 2-3 centimete

kvar på gasreglaget till fullgas, var ensam i båten.

 

Enligt en test med denna båten och en 50 hk

yamaha så hade dom där en 13 1/8x13 propp monterad,

är detta vad jag ska ha tro? Är inte den mindre än den

jag har?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, första värdet (tex 11-1/4) anger propellerns diameter i tum, och det andra värdet (tex 13) anger stigningen.

Om motorn varvar för mycket på fullgas ska man byta till en propeller med högre stigning, är jämförbart med att lägga i en högre växel på bilen, man kommer längre sträcka per varv propellern gör.

Diametern avgörs i första hand av vilken motor propellern ska sitta på, en för stor propeller kommer att ta i växelhuset när den försöker snurra så det går inte alls..

Du kan inte jämföra med propellern dom använde i testen du läste, det är en annan motor som ju verkar ta en större propeller (13 diameter), och max varv och utväxlingen i växelhuset är inte samma så du måste hitta en propeller som funkar för just din motor.

Så om din 11-1/4x13 ger för högt motorvarv borde du byta till exempelvis en 11-1/4x15 och se om det är lagom. Jag tror man brukar säga att 1 ökad stigning sänker motorvarvet med 200-300 varv ungefär.

Det konstiga med din historia är att du verkar ha blivit rekommenderad en i princip likadan propeller som den gamla, med samma stigning. That does not make sense..

Det är en hel vetenskap att välja propeller, alu/rostfritt, 3/4 blad, massa olika karaktärer (stävlyft, akterlyft osv), men om du mest vill sänka motorvarvet på fullgas kan du nog prova en propeller av samma typ som original men men 1 eller 2 tum högre stigning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för ditt svar!

Ska imorgon åka till marinan så får

vi se vad det blir för propp.

Skrev fel tidigare angående storleken

på propellern som användes i testen, 11-1/8x13

skulle det va.

 

Med vänlig hälsning,

Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...