lawea 16 Postad 10 Juli , 2013 Ny medlem här och mitt första inlägg. Hoppas på lite goda råd. Jag ska titta på en Flipper 666HT årsmodell 2002 med Mercruiser 4,3 EFI. Det är framförallt motor jag funderar över då jag inte varit i kontakt med den här typen av motorer tidigare. Båten är servad och konserverad av professionell verkstad varje år och det man där sagt behöver bytas har bytts. Hur länge ska man då förvänta sig att avgasdelar håller? Båten gick i Karlskronatrakten första 5 åren och har sedan gått i långt norrut. Den har alltså inte fått särskilt mycket salt i sig. Tyvärr vet jag inte i skrivande stund om något bytts eller ej. Är det helsystem för kylning på dessa motorer eller kyls limpor/knän av färskvatten. Finns det annat man kan kolla en exteriört skick på limpor/knän och att knäna inte är heta vid drift? Nästa punkt jag själv listat ut att man bör kolla är gummibälgarna. Kan man göra nåt mer än att leta efter sprickor och att gummit är mjukt? Finns det annat man ska kolla än allmänt skick missljud etc? Några typfel på dessa motorer? Tack! Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haddock_ 10 Postad 11 Juli , 2013 Det är typ den vanligaste motorn på 6-7m båtar. Eftersom de är vanliga finns delar lätt tillgängliga. Finns väl i huvudsak tre olika kylsystem, bara sjövatten, halvsystem och helsystem för färskvatten. De två senare ser du för det sitter en stor korv frampå somär värmecäxlaren. Avgasdelar som limpor och knän är väl 5-8 år på lite beroende på. Byt i preventativt syfte! Bälgar är ungefär samma, är den från 02 och inte gjort...dags att byta. Planera byta stödlager också när du ändå är där...beroende på skick kan det vara dags att blästra och lacka drev/sköld. Trimkolvar kan leva länge, men misshandlas dem...kan packningarna vara slut vid det här laget. Inget varar för evigt. Vid den här åldern, beroende lite på antal motortimmar och hur använt kan det börja bli dags se över skiftkablar, styrvajrar som är slitagedelar. Sorry...lång lista men det kan gå eller så är det dags för 20-30 tusen kronor i arbete ochndelar. Bäst vara förberedd Ger dig också något att pruta med, hittar du objekt där sånt här setts över och andra där inte...dessutom nu snart i aug börjar kanske säljarna få kalla fötter inför ytterligare en säsong med vinterförvaring osv dvs bra köpläge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lawea 16 Postad 11 Juli , 2013 Tackar tackar! korven har jag sett på bild, men hur ser man om det är helsystem? Det måste väl vara längre livslängd på limpor och knän med ett slutet helsystem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haddock_ 10 Postad 11 Juli , 2013 Att se skillnad på halv eller helslutet ser man på slangdragningen...eh, lite svårt att förklara i text. Om helslutet, ja, längre livslängd på limpor men har för mig knäna går åt lika mycket. Just den senare är jag inte 100 på, kommer inte ihåg var punkten där sjövattnet töms ut. Helt klart att sjövattnet som kyler töms ut i avgaserna i alla fall, då det ju krävs för att kyla avgaserna, men exakta punkten vet jag inte. Jag hade halvsystem på min 4,3 MPI. Det är också skillnad på efi och mpi. Efi har en central insprutningspunkt i likhet med en förgasare och mpi sprutar in i varje insugskanal på det sätt som bilmotorer varitinsprutade sen slutet av 80 talet. Mpi motorn är väl något mer attraktiv (220hk tror jag) medans efi har något lägre effekt (205? Osäker) samt att jag gissar mpi motorn något snålare men din körstil betyder nog avsevärt mer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lawea 16 Postad 12 Juli , 2013 Tackar för svar. Det blev affär! Har precis varit och kollat in Ulvöregattan :-) Båt och motor i prima skick. Kliniskt rent motorrum och knäna lagom varma för att värma händerna på efter körning. Med korrekt vinterkonsering hålle rnog limpor och knän rätt länge i vårt bräckta norrlandsvatten. Bälgar i fint skick. Den ena nybytt. Enda anmärkningen är en ganska slingrig gång i lägre fart vilket jag även läst om här på forumet. Det är också lite för mycket glapp i ratten tycker jag (ca 10cm ute vid kransen skulle jag tro). Någon som vet vad det kan bero på och hur man botar det (eller om det är nåt man får leva med)? Det står Morse vid ratten. Glappet gör att det blir lite sick-sack i lågfart. Kan det vara luft i hydrauliken i styrningen? Det kanske kan göra att drevet kan slå lite i sidled? I övrigt hälsar en mycket nöjd flipperägare glad sommar till alla bryggsnackare. Vi hörs! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser