Fjord21Snipa 0 Postad 10 Juli , 2013 Hallå, jag har just köpt mig min första större båt. En fjord 21 snipa med helt ny kinesmotor på 21hk. Nu till min fråga, jag tycker att båten går på tok för sakta. Jag kan inte få upp den i mer än 6,5 knop. Jag tror att problemet ligger i att det sitter fel propeller på, motorn känns extremt stark och varvar upp precis som att den vore utan belastning. Vid 2000 varv vilket jag tycker känns som ett lämpligt varvtal gör båten 4,9 knop. Min fråga är helt enkelt vad är normalt varvtal att köra på och vilken fart borde det ge? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 10 Juli , 2013 Om din vattenlinie är ca 20 fot; multiplicer 1,34 med roten av vattenlinien i fot...........Det blir ca. 6,7 knop (inte illa utan calkulator...;-) En Fjord 21 snekke kan aldri plana och kann inte gå snabbare en rägelen för våglängd. Ta't lungt *lol* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 10 Juli , 2013 Du kan nog inte räkna med mycket mer fart än 6,5 knop man bruka räkna med 1 knop per meter båt när det gäller snipor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 10 Juli , 2013 Här är formelen: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjord21Snipa 0 Postad 10 Juli , 2013 Men det är ju inte en fart som går att hålla, eller ligger ni och kör full gas med era snipor? Jag hade förväntat mig att kunna köra 7-8 knop utan att varva ihjäl motorn och kanske 10 knop när man plågar den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 10 Juli , 2013 Jag tror inte du fattar, tyvärr. Din Fjord 21'a kann inte gå mer enn 6.7 knop.....samma vilken motor eller propeller du stoppar i den...... En deplacementbåt är en deplacementbåt, basta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjord21Snipa 0 Postad 10 Juli , 2013 Det är så illa alltså, då får jag helt enkelt vara nöjd när jag puttrar fram i mina 5 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 10 Juli , 2013 Det INTE illa.....det är lungt....och sanning ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 11 Juli , 2013 Du får nog nöja dig med svaret som Oldtimer har gett dig då detta är helt rätt, dom snipor som kör betydligt fortare har oftast halvplanande skrov vilket gör att dom kan gå fortare. Jag har själv en halvplanande och kan pressa upp henne i 14-15 knop och bekväm fart är runt 10-11 knop, men jag kör i princip alltid 7-7,5 knop, man skall ta det lugnt på sjön Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 11 Juli , 2013 Ändå, jag har en 18 hk på min 5,2 ton tunga segelbåt med stor bulbköl och gör också 4,9 knop vid 2000 varv. Utan att göra anspråk på att kunna något om motorbåtar borde han väl ändå kunna fundera på en propeller med något lite högre stigning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 496 Postad 11 Juli , 2013 Och vad är varvtalsintervallet på din motor/båt? Och längden i vattenlinjen på båten? Är det din 32-fotare så blir det en himmelsvid skillnad. Man kan helt enkelt inte jämföra på det sättet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 11 Juli , 2013 Det som händer är att han bara puttar en massa vatten bakåt och båten gräver ner aktern. Och det är ju inte nedåt han vill utan framåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 11 Juli , 2013 Märkte du inte det när du provkörde båten innan köp? En ren deplacementbåt kommer knappt att gå fortare än vad din gör nu. Kanske om du sätter på ett rejält bärplan i aktern att du kan pressa på nån kn mer, men frågan är om det är värt det. Precis som W-26 svarat dig så kommer båten bara att gräva ner sig om du försöker öka farten med ny propeller. Byt båt eller gilla läget, försök att ha kul tills du bestämt dig för vilket. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 11 Juli , 2013 Håller med om maxfarten enligt ovan, och vill bara lägga till att så här förklarar Wikipedia:Deplacementsfart eller skrovhastighet är den hastighet vid vilken en båts bogvågs våglängd motsvarar båtens längd i vattenlinjen. Då en deplacerande (icke-planande) båt närmar sig eller överskrider skrovhastigheten ger högre motoreffekt allt mindre ökning av hastigheten. Vågors fart genom vattnet är proportionell mot kvadratroten av våglängden. Då en båt ökar sin fart kommer de vågor båten åstadkommer att växa i längd, så att våglängden fortfarande motsvarar farten. Så småningom kommer avståndet mellan bogvågen (som uppkommer genom att båten skjuter undan vatten framför sig) och aktervågen (som uppkommer då vattnet återvänder bakom båten) att vara exakt en våglängd, varvid båten befinner sig i vågdalen mellan dessa vågor. För att öka farten över deplacementsfarten måste en båt klättra allt högre upp på eller skära allt längre in i bogvågen och lämna aktervågen bakom sig. Skrovhastigheten utgör ingen absolut gräns för hur snabbt en båt kan köra, men vanligen planeras deplacerande båtar för marsch- och toppfart nära skrovhastigheten, då bränsleåtgången annars blir oacceptabelt stor. Halvplanande båtar kan planeras för ungefär dubbla skrovhastigheten. Planande båtar har en skrovform som lyfter båten ur vattnet vid högre fart, varvid behovet av tilläggsenergi för att ytterligare öka farten sjunker väsentligt. Sambandet mellan ekonomisk marschfart och båtens längd är komplicerat. Deplacerande båtar avsedda att gå snabbt är ofta långa (lång vattenlinje) och smala (lite vatten behöver trängas undan), men de kan också ha till exempel tvär akter för att lättare lämna aktervågen. En bärande akter (möjligen med hjälp av bärplan) kan hjälpa att göra båten halvplanande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 11 Juli , 2013 Har Du bråttom så skicka ned några i ruffen....upptäckte att det gjorde mellan halv till ett knop i min Albin 21:.a beroende på vikt......eller som jag gjorde i en annan båt, litet ballast i fören säg 3 till 4 pelletssäckar med sand.!!!!Båda sätten enkla o billiga sätt att testa!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 12 Juli , 2013 Jo jag har nog förstått allt det där, på något annat ställe i forumet har någon förklarat att teoretisk högsta fart är 2,43 x kvadratroten av vattenlinjelängden. För vår Bavaria Cruiser 32 blir det 7,2 knop, men när båten är semesterlastad och man seglar i hårdare vindar blir vattenlinjen längre och vi har toppat 7,8 knop på kryssen (enligt gps:en). Samma effekt som nämns ovan här. Men, avsikten med min fråga var inte att få hans snipa gå fortare utan snarare om ett propellerbyte skulle kunna åstadkomma ett bekvämare varvtal i normala hastigheter, t.ex. så han kan nå maxfarten redan vid 2000 rpm. Motorn verkar väl tillräckligt stark? Det var frågan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 496 Postad 12 Juli , 2013 OK, sorry om jag lät otrevlig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 12 Juli , 2013 Ingen fara, frågan var otydligt ställd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser