Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
RitPer

Träslag på skotbänk

Rekommendera Poster

Hej! Nu kommer jag med ytterligare en fråga angående trä på min Trissjolle.

Skotbänken och skivan av trä som täcker toppen på centerbordstrumman börjar bli nedgångna. Då det börjat spricka lite här och var funderade jag på att byta ut hela rasket.

Min fråga är nu, okunnig inom trä som jag är, vad ska jag ersätta med för träslag? Jag har svårt att se vad det är för träslag som sitter nu. Men vad är lämpligt? Rorkulten är bytt och av tidigare ägare och då ersatts med en rorkult i (obehandlad?) ek. Funkar detta? eller finns det något som är bättre lämpat?

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ek är bra, stärkt och tåligt och kann oljas/lackas om du önskarsmiley!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, det låter ju bra! Något man bör tänka på när man köper? Kvalitet och dylikt? Om man vill komma undan billigare än ek, vad finns det för alternativ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom trissjollar jag sett är skotbänken av mahogny. Vad du använder för träslag spelar mindre roll, men vissa träslag funkar bättre/används av tradition på båtar.

Obehandlad ek kommer ganska snart att bli svart, dock ej svartek förren efter några hundra år.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ek har ju den egenskapen att garvsyran tillsammans med fukt orsakar korrosion av metall, så det är viktigt att använda beslag i rostfritt eller mässing tillsammans med ek.

Det är dessutom hårt som fan och kräver skarpa verktyg, men det är ett fantastiskt träslag i övrigt, tål fukt och är väldigt formstabilt och vackert..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej! Tack alla för input!

Tror nog också att original för trissen kan ha varit mahogny men tvivlar på att det är det som sitter på min just nu, även om det är ett ganska mörkt trä. På orginal får jag för mig att det är ganska tunna smäckra skivor. Min skotbänk är av betydligt grövre dimension och därför känns mahogny uteslutet. (?). Jag får se hur jag gör. Lutar åt att jag använder någon behandlad ek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ek är bra, teak också. Men idag finns det div exotiskt trallvirke. Finns på välsorterade brädgårdar. Kan heta tex Cumaro, Kirai, Azobe, Ipe även Sibirisk lärk funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hört att just sån där björkträ har en tendens att resa sig när det kommer i kontakt med vatten. :-P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jomenvisst är det så.

Har vattnat den och se den har rest sig.

post-571-1394237583,6831_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...