Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
ChristerN

Garanti på begagnat

Rekommendera Poster

Hej alla glada En fråga som varit uppe ett par gånger här på Guiden och som jag själv skrivit lite om är vad som är tvingande vad gäller garantier på begagnat från handlare. Jag pratade med en konsumentvägledare och läste in mig på Konsumentköplagen och det här är hur jag tolkade det. När man köper av en handlare (näringsidkare) har denne inte skyldighet att lämna garanti i något fall. Bevisbördan för att ett fel inte fanns vid leverans ligger dock helt på handlaren under de första sex månaderna. I de därpå följande 18 månaderna ligger det på köparen att bevisa att felet fanns vid köpetillfället. Ovanstående gäller inte förslitningsdetaljer och sådant som uppkommer genom tex grundstötning men gäller såväl nya som begagnade båtar/motorer. För begagnade båtar/motorer blir det i allmänhet svårare att bevisa att felet fanns från början då en äldre motor brukar gå sönder oftare. Lite slarvigt kan man alltså säga att alla konsumenter har 6 månaders garanti enligt lagen. Tilläggas kan att detta gäller såväl vanliga köp som förmedlingsköp, bara det går via en näringsidkare. Jag hoppas genom detta bringa lite klarhet i frågor som ni andra här på Guiden kan ha, precis som jag själv en gång undrade. Om man köper av en privatperson måste man reglera allt i avtalet och det är en helt annan sak. Snart bara en månad kvar till sjösättning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Snart ny båt

Tack för info

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man inga krav man kan ställa om man köper av en privatperson? Lek med tanken att säljaren medvetet undlåter att tala om ett fel som det i efterhand visar att han måste vetat om. Exempel: Jag köper en båt som ligger i vattnet, provkör den och besiktigar den visuellt. Båten verkar bra och jag slår till. När jag sedan lyfter båten ur vattnet visas det att den har en ganska kraftig skada på kölen efter en grundstötning tidigare under säsongen. Säljaren har inte med ett enda ord nämnt något om någon grundstötning. Kan man då kräva någon form av prisreduktion, ersättning för repapration eller eventuellt häva köpet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej man må altid undersøge en båd på land og i vand samt vise verse - man kan jo ikke tale om en skjult fejl nå den er synlig, for øjet arda :tant

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ord står ju mot ord, så man kan väl känna sig rätt lurad? Om man väljer att gå vidare med det så kan man ju tänka sig att säljaren säger att han berättade om skadan, men du visste inget. Visst, köparen kan ju ha lite samvete, och gå med på prisavdrag eller återköp, men hur många gör det. Du får det du betalar för...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ställa alla krav du vill mot en privatperson vid köp. Grejen är att de måste stå i avtalet. Står det inte något där är du rökt. Kom ihåg att det i så fall även ska stå vad som händer om ett fel upptäcks. Köpet går tillbaka, ersättning, reparation etc. I det exempel du tar upp har du brustit i din undersökningsplikt som är mycket långtgående. Den gäller sas längre än säljarens upplysningsplikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...