Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
pseudonym

Nord West/Najad AB

Rekommendera Poster

Har svårt att se att NW kan leva vidare utan det engagemang som de förra ägarna hade. Nu driver de visst en till viss del konkurrerande verksamhet. Kanske försvårar?

Hoppas att nye ägaren har både idéer och engagemang.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror personligen att det tar ett antal år innan det finns en marknad igen för dessa produkter, kanske lägga rättigheter och formar i malpåse 5-10 år?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen tror jag inte det räcker faktiskt. Den klassiska båttypen med flybridge är nog på utgående. Nu vill folk ha negativ ruta som på Delta och liknande modeller vilka verkar sälja som smör i solsken eller åtminstone bättre än vad Nord West lyckades med. Najad är liksom NW för dyra båtar helt enkelt, folk vill inte lägga de pengarna de kostar och vill nog heller inte belåna upp till hustaket i fastigheten. De glädjedagarna är nog över.

Ska man få ut folk på vattnet krävs det nog billigare båtar i framtiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr har du nog rätt, något håller helt klart på att hända med generationerna efter oss, se bara hur mycket båtplatser det annonseras ut numera, min marina skulle ju anlägga en brygga till med 20 platser, men intresset är svalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även i vår hamn är det en hel del tomma platser på bryggorna. Kanske 10% är ledigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara önska lycka till. Undrar vad köpeskillingen blev? Han måste ju ha hostat upp en del iom att Swedbank godkände affären.

Jag tror helt klart att det går att få snutt på verksamheten, men i mycket mindre omfattning. Säg kanske 20 båtar om året eller liknande. Den marknaden kommer alltid att finnas fär den typen av produkter.

För mig är det helt naturligt att fly-båtarna är på nedgång. Främsta orsaken är det fina sportyachts med hardtop som har lanserats de senaste åren. De mindre fly-båtarna drabbas nog en hel del av den trenden. Det är antagligen bara de kunder som verkligen måste ha en övre styrplats/fly som väljer en fly i 40-50 fotsklassen i stället för en sportyacht med HT i dagsläget.

Edit: betydligt mindre volymer som sagt.. http://www.batliv.se/article.asp?newsid=6759#.Ud2XUW3-tsU

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...