Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
annerborn

Flödessensorer från Conrad?

Rekommendera Poster

Hej!

Är det någon som provat att bygga en flödesmätare baserat på någon av de flödessensorer som säljs på conrad.se?

flödessensorer hos Conrad.se

När man tittar på flödesmätarna från garmin, emco, blueflow etc så ser de ju i alla fall ut som de som man kan köpa för några hundringar på Conrad.

Sensorerna på conrad saknar förvisso NMEA-anslutningar eller vad det heter, men för mig är detta en fördel då jag tänkte koppla sensorn till en microprocessor som jag programmerar själv.

/ Nicke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här till exempel verkar klara bensin och har ett rimligt flödesintervall:

FLOW M. FCH-M-POM-LC G1/8/2XM5

Är det någon som provat?

PS

Om man sedan inte vill bygga räknare/display själv så kan man ju köpa till den här:

ARS 260 TOTALISER / FLOW CONTROLLER

Då har man ju en flödesmätare med display för ca 2000,-

Bygger man räknaren/displayen själv så kan man ju komma betydligt billigare undan.

DS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör med flödesmätare 155374 från Conrad. (245kr)

Den är kopplad till (via ett fåtal komponenter) impulsräknare 3776119 från Elfa. (600kr)

Funkar riktigt bra.

Tänk bara på att antalet impulser per liter är 10500, inte 10000 som det står på Conrads sida. Ingen större fara, ger lite reservtank. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har bara läst på ytligt, men med en frekevensdelare som delar ned givaren 20:1 borde det gå att kaliberera en cykeldator (hjulomkretsen) så att 1 km/h  => 1 l/h.r

Odo km motsvarar liter, så total, max och medelförbrukning borde då kunna utläsas rätt av så att säga.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid lite närmare räknande ver det ju inte helt lätt att hitta en sensor som täcker in hela det förväntade flödesspannet på min V8.

Vissa klarar nog inte de största flödena vid max gaspådrag (2-3l/min?) och andra klarar nog inte det låga flödet vid tomgång (0,02-0,04l/min?) med en vettig upplösning.

Tror dock att denna skall funka:

97478160

Återstår att se om conrad kan ta hem en sån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare,

Jag har sökt på det här ämnet, och det verkar som att detta är dem senaste inläggen. Jag är intresserad av att tillverka min egen flödesmätare för att mäta bränsleflödet i min båt. Jag vill bygga min egen eftersom att det är roligt. :)

Hur har det gått för er som har gjort detta? Vad kan tänkas vara det minsta flödet sensorn ska klara av? Jag tänker mig kunna mäta även vid tomgång, det är en Mercruiser 3.0L. De sensorer jag har hittat har klarat att mäta ned till 0,015 l/min, det tycker jag verkar för mycket (0,9l/h). Men jag kan ha fel, det är bara en gissning från min sida. Tips på sensorer är också uppskattat.

En Arduino har jag tänkt ha som gör beräkningarna.

All input är intressant och tacksamt mottagen!

Med Vänlig Hälsning

Jonathan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns flödesmätare på eBay, jag har några liggande. Mitt projekt är att övervaka motorns sjö och färskvattenpumpar. Det blir nog Arduino eftersom jag behöver ha reda på varvtalet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ofta är det svårt att få en flödesmätare med ett större mätområde än 1:20 med någon större precision. 

Välj en mätare som har samma maxflöde - eller ev. något lite lägre (10 %) -  som maxförbrukningen på båten och lev med att den visar fel vid tomgång. Välj inte en för liten, då får du tryckfall i ledningen och får kanske inte fram tillräckligt med bränsle.

Tänk på att mätnoggrannheten ofta anges till ex.vis 3 % av maxflöde. Med ett maxflöde på 200 l/h är alltså den garanterade noggrannheten +/- 6 l/h vid alla flöden. Vid låga flöden blir det stora avvikelser.

Om man kopplar in mätaren via någon form av "mikrodator" kan man kalibrera sin mätare och låta datorn räkna ut rätt flöde. Vid kalibrering kan man använda en lös 5 l dunk och en våg för att komma någorlunda rätt utan att behöva köra evigt långt.

Kanske slår in öppna dörrar för vissa, men förhoppningsvis inte för alla.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har prövat flödesmätaren den från Conrad, Jag kan inte säga att den visar exakt rätt men den funkar till att minimera bränsleförbrukningen.

Funkar inte alls under 7 knop på min 140hk suzuki.Jag har kopplat den till min laptop via ett usb iokort med räknare från kjell, och kombinerat med gps hastigheten till liter/distance. Funkar bra och är enkelt, nu mera har jag även kopplat in motor trim och trimplan till datorn via usb io kortet. Och gjort så varje axelration från 0 blir optimal ,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej 

Jag är lite nyfiken på den här modellen . Den tar 2 motorer. Är det någon som har en sådan ??

www.emco.nu.

Mvh Torgny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det ingen flödesmätare som enbart håller koll på förbrukad mängd soppa?Så man kan ha det istället för soppamätare.

Jag har en lite båt med inbyggd tank där mätarn inte är att lite på,så jag skulle vilja ha koll på förbrukad mängd bensin då jag vet hur mycket jag tankat.Eller hur bygger man ihop en:-) Jag har ju inte tummen mitt i handen,men är bättre på praktik är teori.

RillE :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har prövat flödesmätaren den från Conrad, Jag kan inte säga att den visar exakt rätt men den funkar till att minimera bränsleförbrukningen.

Funkar inte alls under 7 knop på min 140hk suzuki.Jag har kopplat den till min laptop via ett usb iokort med räknare från kjell, och kombinerat med gps hastigheten till liter/distance. Funkar bra och är enkelt, nu mera har jag även kopplat in motor trim och trimplan till datorn via usb io kortet. Och gjort så varje axelration från 0 blir optimal ,

Jag vet inte vad för mätare du har, men prova att ändra vinkel på den så kanske den fungerar bättre även under sju knop.

Om det är den typ som har en kula som snurrar runt ska "lopen" kulan snurrar i vara horisontell.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det ingen flödesmätare som enbart håller koll på förbrukad mängd soppa?Så man kan ha det istället för soppamätare.

Jag har en lite båt med inbyggd tank där mätarn inte är att lite på,så jag skulle vilja ha koll på förbrukad mängd bensin då jag vet hur mycket jag tankat.Eller hur bygger man ihop en:-) Jag har ju inte tummen mitt i handen,men är bättre på praktik är teori.

Kolla inlägget här, det är ju idealiskt.

En cykeldator för 150:- kr och en flödesmätare för 250:- kr är allt som behövs.

http://www.conrad.se/Niv%e5brytare-B.I.O-TECH-e.K.-FCH-m-POM-LC.htm?websale8=conrad-swe&pi=150391&ci=SHOP_AREA_14741_0231810

http://www.conrad.se/Cykeldator-Sigma-BC1200-%28%29-Svart-silver.htm?websale8=conrad-swe&pi=841429&ci=SHOP_AREA_875669_0602010

Hastighet i km/h blir bränsleförbrukning i liter per timme.

Medelhastighet blir medelförbrukning.

Maxhastighet blir maxförbrukning.

Total sträcka blir total bränsleförbrukning.

Tripp blir bränsleförbrukning sedan start.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla inlägget här, det är ju idealiskt.

En cykeldator för 150:- kr och en flödesmätare för 250:- kr är allt som behövs.

http://www.conrad.se/Niv%e5brytare-B.I.O-TECH-e.K.-FCH-m-POM-LC.htm?websale8=conrad-swe&pi=150391&ci=SHOP_AREA_14741_0231810

http://www.conrad.se/Cykeldator-Sigma-BC1200-%28%29-Svart-silver.htm?websale8=conrad-swe&pi=841429&ci=SHOP_AREA_875669_0602010

Hastighet i km/h blir bränsleförbrukning i liter per timme.

Medelhastighet blir medelförbrukning.

Maxhastighet blir maxförbrukning.

Total sträcka blir total bränsleförbrukning.

Tripp blir bränsleförbrukning sedan start.

Mackey

Är det inte så att man ska ha någon frekvensdelare då? Och sen programera det låter inte riktigt som min grej :-) verkar dock inte som att man bara löder ihop givare med cyckeldatorn och sen funkar det :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blir imponerad av alla teknikgurus som kan bygga elektronik. Det kan inte jag men jag ville ha en exakt mätning av förbrukningen av min 5.7 liters V8 på grund av analog bensinmätare som inte går att lita på med någon större precision när det börjar gå mot kvarts tank. Det blev en flödesmätare från Lowrance och ett dito multiinstrument. Är väl inte så imponerad av instrumentet som sådant men den mäter förbrukningen, Lite bökigt vid tankning eftersom du själv måste kalibrera och knappa in hur mycket du fyller på med eller om du fyller fullt. Håller du ordning på detta får du en noggranna mätning liter per timme och hur mycket som finns kvar i tanken. Vill du ha l/nm så måste du koppla ihop den med plottern och NMEA 2K dit du även kan koppla motorinformationen om du har hyfsad ny motor. Jag tror jag betalade ca 3000 för givare och instrument lägg sedan till nmea2k och motor kabel om du vill ha det fullt utbyggt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Är det inte så att man ska ha någon frekvensdelare då? Och sen programera det låter inte riktigt som min grej :-) verkar dock inte som att man bara löder ihop givare med cyckeldatorn och sen funkar det :-(

Cykeldatorn mäter en puls varje gång en magnet på framhjulet passerar en givare på framgaffeln.

Bränslemätaren någon föreslog ger pulser varje gång en kula - magnetisk tror jag - passerar en givare.

Samma sak alltså.

Det är troligen bara att löda ihop delarna och med rätt inställning av hjulets omkrets i cykeldatorn får du rätt information, men med fel enheter.

Köp en givare och testa med en cykeldator - som du kanske redan har. Funkar det så funkar det, annars kan du lämna tillbaks både flödesgivaren och cykeldatorn. Löd inte från början. ;-)

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cykeldatorn mäter en puls varje gång en magnet på framhjulet passerar en givare på framgaffeln.

Bränslemätaren någon föreslog ger pulser varje gång en kula - magnetisk tror jag - passerar en givare.

Samma sak alltså.

Det är troligen bara att löda ihop delarna och med rätt inställning av hjulets omkrets i cykeldatorn får du rätt information, men med fel enheter.

Köp en givare och testa med en cykeldator - som du kanske redan har. Funkar det så funkar det, annars kan du lämna tillbaks både flödesgivaren och cykeldatorn. Löd inte från början. ;-)

Mackey

ja det är ju värt att prova :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet blir väl att givaren behöver typ 9-24v och cyckeldatorn har ett "klock"batteri på 3volt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...