joejjeman 0 Postad 10 Juli , 2013 Ja som rubriken lyder.. har nyligen skaffat en båt .. 470 lång med 60hk.. o funderar lite hur man lägger till vid ett skär om man tex tänk att övernatta eller gå iland o grilla.. så m,an gör detta på bästa sätt så man slipper ha en uppskavd båt nästa morgon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 10 Juli , 2013 Då ligger man lämpligen med dragg eller ankare. Med fören mot land och den känsliga utombordaren ut mot sjön på djupare vatten. Det finns en hel religionsdiskussion om vilken sort som är bäst, köp nåt lagom tungt för din båt. 8 kg borde väl räcka för en övernattning i din 470 cm, eller vad säger forumet? 30 m ankarlina och 20-30 m tamp i fören borde räcka för att hitta förtöjning. Procedur. (Enklast om man är två, annars är det svårt att undvika åtminstone lite landkontakt). Smyg in till land och kolla stenar och lämplig punkt att kliva iland på. Gå sedan ut och förbered ankare och tampar. Tänk efter varifrån det kommer att blåsa nästa morgon. Kolla ankardjupet. Ankarlinan ska vara minst 3 gånger djupet. Dvs mer än 10 meter djupt kräver en rätt rejält lång lina. En person kör båten sakta, tomgång eller neutral, mot land. 3-4 båtlängder ut slänger man i den ihopsatta draggen med sin 30 meter ankarlina. Sedan manöverar man båt med ena handen och bromsar hållande i ankarlinan med den andra. Passa propellern! Helst ska man inte köra något alls när ankarlinan är i vattnet, måste du knuffa till med motorn så sträck linan först så den kommer bort från snurran. En person fram som elegant kliver av på skäret när man är tillräckligt nära, vänder sig om och stoppar båten från att gå på land. Fastsättning. Jag rekommenderar förtöjning runt träd eller stor sten. Har aldrig litat på bergskilar. Även där går religionen åt olika håll. Och nu finns det nån patentgrunka som fäster stensäkert i sprickor av varierande storlek. Tips: lång tamp så du kan dra den runt trädet och tillbaka till båten. Då lossar man från land och drar till sig tampen bekvämt stående på fördäck. Inget hålla-i-båten-i-blåsten-och-kravla-ombord problem när man ska åka. Vid övernattning så lägger man ut båten ett antal meter från land. Tänk efter hur vinden vrider och vart båten kommer att hamna då. Respektfullt avstånd till stenar och klippor. Man vaknar iofs väldigt fort av det karaktäristiska dunket av glasfiber mot sten, vid första dunsen faktiskt. Sedan lär man sig av erfarenheten. Parkeringsskador fixas enkelt med epoxispackel under vår-rustningen. Båtar ska ju användas! Edit: rätt nedan; första grundregeln som tydligen var för självklar för mig; förtöj bara i lä av land! Och kolla vädret varifrån vinden kommer att blåsa under tiden du ska ligga. Att ligga med vinden mot båten ger en oregerlig båt som bara vill gnugga sig mot klippor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annerborn 16 Postad 10 Juli , 2013 Se till att lägga till på den sida av skäret som kommer att vara läsidan under din vistelse på ön. Lyssna på sjövädret för att säkerställa att du kommer ligga i lä av land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 10 Juli , 2013 En sak till. Innan man hitta sina favoritvikar så är en skärgårdsguide en stor hjälp. Innehåller bra ställen att parkera med skisser. Och en massa information om gammal historia. Den här ligger altid i båten: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=89212 Finns motsvarande för andra områden. Nackdelen är att alla båtentusiaster har samma guide. :-( De ställen som pekas ut i boken blir snabbt fulla under juli. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 10 Juli , 2013 Inte mycket att lägga till efter Anders` utförliga tilläggningsmanual, men skulle vilja kommentera det där med bergskilar. TS vill lägga till vid ett skär. Min erfarenhet är att det brukar vara ganska tunnsått med lämpliga träd och stenar. åtminstone på mina skär. Då är bergskilen det enda alternativet, så jag skulle rekommendera att du har med ett bra kilsortiment och en lämplig hammare/slägga. Fr.a. vinklade kilar fungerar bra och sitter oftast säkrare. Sprickorna i berget verkar förvånansvärt ofta ha fel riktning för raka kilar. Om du tillämpar lite sunt förnuft och provrycker i tampen kan jag nog lova dig att du ligger säkert med bergskilar. Själv använder jag, precis som Anders, dubbel tamp. Kilarna är ju inte dyrare än att du i en nödsituation kan lämna en eller två kvar. När man kommer tillbaka har oftast någon vänlig själ tagit hand om dem, naturligtvis med syftet att inte skräpa ner i naturen. Att jag skriver en eller två beror på att jag oftast förtöjer med två tampar, i ungefär 90 graders vinkel mot varandra, dvs var och en i 45 grader mot båtens längdriktning. Det förhindrar att stäven flyttar sig fram och tillbaka vid minsta vindpust, eller svall. Förtöj väl och sov gott! Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 319 Postad 11 Juli , 2013 Inte mycket att tillägga efter ovan proffsiga inlägg men tror du klarar dig med 5.5 kg: dragg om det är dragg som är aktuellt. Ankarlinan skall givetvis inte vara en som flyter utan den skall sjunka. Mellan ankaret och ankarlinan bör du ha en bit kättning ( Ca en meter tror jag. Vad säger ni andra?). Bor man på västkusten är det bergskil som gäller och dom funkar rätt ok. Ta då för vana att alltid ha två rep från båten i ca 90 grader. Dels ligger ni stabilare, dels slipper du simma ut och hämta båten om den enda kilen släper för det har hänt och kommer att hända. Och du, pass på för svall från större båtar och dom som gärna åker förbi halvplanande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qbt54 11 Postad 11 Juli , 2013 Lägger ofta till ensam i skärgården. Dock med lite större båt 8 m +. Använder mig av en liten dragg som jag slänger iland (naturligtvis efter akter förtöjning) och kan då dra mig in med full uppsikt ståendes i fören samtidigt som jag låter aktertampen löpa i handen. I 9 fall av tio så sätter sig faktiskt draggen vid första kastet o jag har ta i trä aldrig hittils under alla år haft landkänning vid tilläggning på detta vis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haddock_ 10 Postad 11 Juli , 2013 Har varit uppe tidigare, ett exempel http://www.maringuiden.se/forum/;thread=206112 Tips, änterhake kan vara smidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bernte-AQ 44 Postad 20 Maj , 2014 Har letat ett tag efter en änterhake, någon som vet var man kan köpa en? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 20 Maj , 2014 (redigerade) http://www.sjörövarbutiken.se Redigerad 20 Maj , 2014 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 20 Maj , 2014 Jag har alltid varit ute mycket, då blir ganska ofta att jag kör själv, inte alltid familjen vill med. Jag har lagt till själv med allt från Bella 561 till Princess 46. Det är lite olika procedurer. Skulle säga att liten eller stor är lättast. När jag skulle lägga till själv med min Bella 561 började jag med att kasta i ankaret på vettigt avstånd, satte fast ankartampens ände i akterknap, satte fast en tamp i förknapen som var ganska lång. Gled in mot land, växel i/växel ur så det går i lugn takt. Många stressar och kör fort när dom ska lägga till - det ska man inte göra. När jag närmade mig land och hade en ok fart gick jag fram till fören, tog tampen i handen och när jag var nära så tog jag ett kliv iland och med foten sköt jag bak båten, på så sätt slapp jag att båten slog mot land. Sedan hottade jag lämpliga saker att förtöja i, drog in båten, satte fast i fören på ett uppskattat avstånd, gick back och drog in aktertampen och satte fast denna. Klart enkelt och utan en massa landkänningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 21 Maj , 2014 Har letat ett tag efter en änterhake, någon som vet var man kan köpa en? Biltema har en sådan tror det är en ny produkt för i år de kallar den för ankare till fiskenät Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bernte-AQ 44 Postad 21 Maj , 2014 Tack för hjälpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser