Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Spancox

Nexus NX Vind uppför sig konstigt trots bra signal

Rekommendera Poster

Vi köpte i våras ett startpaket4 med log/lod- samt vindinstrument, WIS-box och 2st 43mm givare.

Allt fungerar fint, förutom att vindinstrumentet är en smula nervöst. Enligt manualen skall det gå att ställa in en dämpning genom att hålla inne SET i >2sek och sedan knappa lite.

Mitt problem är att jag när jag hålller inne SET inte kommer till förväntad meny (WND/USR och Ret) utan istället får se inställningarna för den aktuella underfunktion som instrumentet hade när jag höll inne SET.

Är det någon som känner igen det här? Jag prataed med supporten men fick olyckligtvis prata med sommarkillen om ni förstår. Han rekommenderade att jag parar om den som första åtgärd.

När man slår på instrumenten visas den aktuella firmwareversionen. Där har jag ver 0.6 och det kan ju tyckas en smula lågt.

Vilken version har ni på era NX vinddata instrument?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Installerade likadant system förra året på gamla båten och det stämmer att manualen till vindinstrumentet inte stämmer. ;-). Manualen du går efter är för NX2 systemet om jag kommer ihåg supportkillen rätt. Du skall dock ha fått en till manual till vindinstrumentet som bara är ihophäftad i paketet. Den manualen stämmer bättre.

Jag kommer inte ihåg vilket versionnummer jag hade, men 0.6 låter bekant.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret!

Tyvärr fanns det ingen manual alls med i mitt paket, vare sig häftad eller bunden.

Den manual jag läst är den som finns för SP4 på nätet. Verkar ju befängt att de inte uppdaterat den med korrekt info. :-(

Du har inte din manual tillgänglig och kan kolla hur man ställer om dämpningen enligt den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr så följde alla manualer med båten när jag sålde den. Pröva att gå till den funktionen du vill dämpa och hålla inne 'c' typ 2 sek. Sen väljer du dämpning med +/- och avslutar med 'SET'. Jag tror det var så man gjorde. Annars får du vänta till jag träffa farsgubben på sjön (nu i helgen). Han har ett likadant system.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller jag inne C utan att vara inne i några inställningar händer ingenting. Håller jag inne SET kommer jag till inställningarna för den aktuella funktionen, men för TWS/AWS finns bara CAL att ställa in (1.70). +/- där ändrar värdet och Page gör ingenting.

Om du, eller någon annan, testar att hålla inne Page och Set, kommer även ni då till ett läge där man får välja mellan 180 och 60 grader samt ett tredje alternativ som jag inte förstår vad det är alls. Tyvärr går det inte att ställa in någon dämpning även i det läget.

Tacksam för din hjälp, mycket hyggligt av dig!

Silvas support hade man ju hört så mycket gott om. Ännu har de en del kvar att bevisa i mina ögon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att ändra dämpning på den version av NX Wind som säljs idag men som tydligen inte har någon manual skall man trycka på MINUS och SET samtidigt.

Detta måste göras per enhet man vill dämpa, tex AWS, TWS, BTS, etc.

Vill man även ändra båda AWA och TWA så måste man ändra från AWA till TWA och tillbaka igen få det tydligen bara är underfunktionen som man kan dämpa, dock kommer den ihåg dämpningen när man byter till AWA som main igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...