gihe 0 Postad 17 Juli , 2013 Tack Slowrifder Jag kan dessvärre inte se på skrovet vilken modell det är, avvaktar lite bilder från insidan så får vi se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 Juli , 2013 Jönköpingsbåten är definitivt ingen DL, den har den äldre skrovformen. Göteborgsbåten ser fin ut bara dynorna som ser lite tunna och säckiga ut. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 18 Juli , 2013 Snygg teakdurk i Gbg-alternativet. Sånt är jag lite svag för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gihe 0 Postad 19 Juli , 2013 Tack Pentax då vet vi det Ossy, Göteborgsbåten ser fin ut men håller med om dynorna. Är det dyrt att byta ut? Vi var och tittade på en DL idag och jag gillar verkligen båten i sig, sen var exemplaret vi tittade på ingen höjdare tyvärr. Men nu har hela familjen godkänt modellen isf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 19 Juli , 2013 Hej igen! Hur dyrt det är beror på skicket på skummet inuti då det blir viss skillnad på att köpa helt nytt eller bara klä om de gamla skummadrasserna. Vi klädde om allt invändigt med relativt dyrt möbeltyg inklusive bäddmadrasser i kallskum samt utvändigt i galon med påsydda glidskydd under för ca 16000kr. Dyrt eller inte beror på hur man ser det, vi tycker att det var klart värt det i alla fall. Det skulle inte spelat någon roll hur mycket man gjort med båten annars, är dynorna sunkiga ser båten sunkig ut. Lycka till med köpet! Mvh Jocke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 19 Juli , 2013 Albinhallen säljer dynset för 14000, då ingår inte sittbrunnens dynor. Men resten är med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 19 Juli , 2013 Är du säker på att det är en Albin 25 du ska ha? Kanske kan vår Myra 23 vara ett alternativ. Hon är snabbare och stabilare i sjön än 25 lite mindre men å andra sidan är akterruffen rymligare än Albin. Kolla in annonsen och hör av dig om du vill veta mer. http://www.blocket.se/varmland/Myra_23_46064077.htm?ca=7&w=1&last=1 En B20 motor är i det närmsta outslitlig, och det finns gott om delar eller tom. en renoverad för ca 20-25 tusen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 20 Juli , 2013 Om du nu köper en Albin 25 (vilket är ett mycket bra val, enligt mej själv), så måste jag passa på att slå ett slag för Albin25-klubben. Där finns mycket matnyttig hjälp och information om A25:or. albin25.se. Finns även en Albin25-grupp på Facebook. Sök på 'Albin 25 ägare'. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 20 Juli , 2013 Har du tittat på Bonum 25? En efterföljare till A25:an skulle man kanske kunna säga. Lite modernare framtoning, inte lika mycket 60-talsbuss i utseendet. Den är som regel lite dyrare, antagligen för att den är värd lite mer... Finns 4 på Blocket idag och eftersom inte så många båtar verkar försvinna därifrån nuförtiden hinner du säkert titta på dom också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gihe 0 Postad 21 Juli , 2013 Myra 23 känns lite för liten för oss tyvärr, Bonum 25:an däremot ser ju precis ut som Albin 25 fast modernare som sagt. Men alla har gammal motor som det verkar. Albin 25 klubben gick jag med i häromdagen satt igår och tittade på bilder och fick tips om smarta lösningar ska kika på Facebook också. Idag blir det en utflykt för att kika på båt, ny motor men ingen de luxe väldigt mycket gjort på båten dock även om vissa saker inte behövs (tv) enligt mig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 21 Juli , 2013 Bonum är fina båtar, lite modernare, absolut. Men A25 håller lite högre 'kultstatus', nästan lite K-märkta snart. Men det är ju en smaksak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 23 Juli , 2013 Hur går det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gihe 0 Postad 23 Juli , 2013 Inget köp ännu, vi kikar vidare, tar tid när det är semestertider och ingen är hemma för att visa sina båtar. Har kommit ut några till Albin 25:or nu men de har lagt sig högt i pris. Vi har en vi ska kika på helgen som kommer som vi hoppas på, västkusten har vi inte kommit till ännu tyvärr. Många pratar gott om sina båtar i telefon, sen visar det sig att de bara skött om halva båten... Insidan eller utsidan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 620 Postad 23 Juli , 2013 Måste trycka på en sak som redan antytts - i många annonser på Albin 25 försöker man få dem till nyare årsmodeller än de verkligen är, och kallar dem för DL fast de inte är det. Just beroende på att icke DL är stendöda på begagnatmarknaden just nu. Även senare och finare Albin 25DL är värt att pruta på en hel del. Tänk på att priserna och annonserna på Blocket är på båtar som INTE har blivit sålda Utan att kunna besiktiga skrovet så spana efter skåpen längst fram i förpiken vid hyllorna. Dessa kom med DL (men KAN naturligtvis vara eftermonterade i en senare). Även om det är bytt motor så fråga vad den hade för originalmotor. Ingen DL hade nämligen - mig veterligen - tvåcylindrig diesel i original (Albin-motor, VP MD2B eller liknande) utan trecylindrig MD3B eller MD17C (c:a 36hk). DL-modellen kom också 1973, är årsmodellen äldre kan det inte vara en DL. Vi hade en av de första DL (-73), men jag minns tyvärr inte tillverkningsnumret. Står på skylt vid ratten, och då är det enkelt att kolla om den är före eller efter brytpunkten. Kolla efter sprickor vid roderinfästningen, dock vanligast på äldre ej-DL efter grundkänning. Edit: Du kan PM:a mig om du vill. På min hemsida http://www.nbmarine.se finns under Diverse också lite bilder/info på vår gamla Albin 25DL -73. Edit 2: Årsmodeller friseras rätt friskt även i övrigt, möjligen p.g.a. okunskap. Såg t ex nyss en A25DL angiven till 1977 på Blocket med en MD3B-motor. MD3B ersattes dock av MD17C fr.o.m. 75-76, så den är snarare en 1973-1975. Nu spelar det kanske inte så stor roll, men fråga så mycket du kan om båtens historia och kolla motor- och båtnummer. Kör dem sedan mot info du kan Googla fram. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gihe 0 Postad 25 Juli , 2013 Ja vi kan nog bli hur lurade som helst i detta köp... Vad säger ni om motorerna då? En Perkinson 4-cylindrig mot en Volvo Penta 2003T? Har pm:at dig också IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gihe 0 Postad 26 Juli , 2013 Om en båt inte har septitank utan en mal som släpper ut direkt i vattnet, vad innebär detta? Låter inte miljövänligt? Vad kostar det att få ngn att sätta i en toa med septitank? Ngn som vet? Synd inte Sverige är mindre så man kunde kika på alla intressanta båtar utan att spendera semestern i bil... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 620 Postad 26 Juli , 2013 Mal ? Kan det vara så att toan har kvarn som mal ner avfallet ? Det har mer eller mindre alla elektriska idag, och det har inte så mycket att göra med om det släpps ut direkt eller inte. Snarare att man slipper stopp i slangar och annat. Septiktank är ett måste om ni skall ha toa. Räkna med att ni får göra en hel del sådana saker själva med båten - att lämna till varv är svindyrt och inte kommer snabbt göra båten väldigt dyr. Men det är inte svårt. Med sunt förnuft går det mesta, och ni kommer t.o.m. upptäckat att det är riktigt roligt att uppgradera båten själv. Lusläs båttillbehörskataloger (finns många butiker på nätet), gå på båtmässor och titta. Sedan är det förnuftigt att förse toatanken med sugtömningsmöjlighet från däcket också när ni ändå håller på. Finns få stationer nu, men med ett lagkrav i faggorna kommer det troligen bli tätare mellan dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 26 Juli , 2013 Vart skickar man räkningen för bytet till en septiktank med avluftning och stos för sugtömmning? Jag slapp hänga på en katalysator på bilen 1988, undrar om jag slipper fixa toa med sugtömmning på min båt från -78 vilken standard gäller för däcksgenomföring? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 620 Postad 26 Juli , 2013 Jo, jag skulle också gärna vilja skicka räkningen någonstans.... Det har varit en del artiklar i PB om ombyggnad till däcksutsug senaste två åren (författade bl.a. av undertecknad), och det finns en standard. Tyvärr verkar inte många båttillbehörsbutiker veta om detta utan säljer däcksarmaturer som inte ens passar något på den här sidan om Atlanten. Men med invändig gänga och/eller kona samt någon adapter fungerar det på de flesta ställen. Konan på sugstationen är ganska förlåtande. Edit: Avluftning bör du nog ha redan nu, annars kan det vara svårt att få in skiten i tanken om inte luften har någonstans att ta vägen. Däremot kan dimensionen på luftningen behöva ökas (helst minst 19mm inv vill jag minnas), men det behöver man ju inte byta tanken för. Bara borra upp hålet och skruva i en skrov- eller däcksgenomföring i tanken, en liknande i skrovsidan och en slang emellan . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 27 Juli , 2013 Själv köpte jag min rostfria septitank på Blocket, till ett betydligt bättre pris än en ny. RF är ju nästan outslitligt, och ev skitrester sitter ju på insidan, där behöver man ju inte pilla med fingrarna vid installation.😜 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 27 Juli , 2013 Smart idé med en skrovgenomföring för avluftning. det blir lite pyssel att komma åt från insidan bara. det sitter en 12 mm avluftning nu. jag ska inte kidnappa tråden mer nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 29 Juli , 2013 om man inte vill lägga massor med pengar och man inte behöver septitank kan man som alternativ slänga ut gamla toan och köpa en kemtoa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gihe 0 Postad 31 Juli , 2013 Svårt hitta ett fint omhändertaget exemplar därute och nu harmaken börjat tröttna och kikar på betydligt dyrare båtar Men saga 27 och fjord 27 känns ok. Väntar nu ut hösten för att förhoppningsvis knipa ett fint exemplar innan upptagningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gihe 0 Postad 24 Augusti , 2013 Helt okunnig som jag är när det gäller motorer, alla säger att motorn ska vara sötvattenkyld för att inte rosta sönder och då undrar jag vart kylvattnet kommer ifrån? Tas det från det vatten man far i eller fyller man på med sötvatten någonstans? Om det tas från farvattnet så gissar jag att motorn borde vara i ett bättre skick på en båt som körts i sjö någonstans, och betydligt sämre på västkusten? Hur ser man då på Östersjön? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 620 Postad 24 Augusti , 2013 En sjövattenkyld motor har inget glykolvatten, utan där tas sjövattnet och körs igenom motorns alla kanaler och vrår och blandas sist in i avgaserna och följer med dem ut. Inblandningen i avgaserna både kyler dem (så att gummislang och gummiljuddämpare kan användas) och ljuddämpar. I en sötvattenkyld/färskvattenkyld så har man två vattensystem. Tänk på kylsystemet i en bil. Där cirkulerar glykolblandat vatten i motorn, och när det blir för varmt öppnar termostaten till kylaren i fronten. Båtmotorn är precis likadan, fast istället för luft som strömmar genom kylaren och kyler glykolvattnet, sitter en s.k. värmeväxlare som växlar temperaturen mellan vatten till vatten istället för luft till vatten. I praktiken brukar den se ut som en tub med små rör i, där sjövattnet kyler ner glykolvattnet men utan att de får annat än termisk kontakt med varandra. I en sådan går sjövattnet alltså in genom bottensilen, ev. via ett filter till impellerpumpen som pumpar vattnet genom värmeväxlaren och sedan till avgaskröken för inblandning i avgaserna och sedan ut. På en nyare/större motor kan vattnet passera ytterligare en värmeväxlare för att kyla oljan och på en turbomotor ibland även intercoolern (för att kyla insugsluften). Den är aldrig inne i själva motorn. Således har man alltså glykolvatten inuti motorn istället för sjö(salt-)vatten. Det enda som egtentligen kan rosta sönder på en sådan är värmeväxlarna (inte så vanligt) eller avgaskröken (vanligare), medan det på en sjövattenkyld kan bli grava rostskador varsomhelst inuti motorn. En värmeväxlare (elelr avgaskrök) är lätt att demontera och byta, till skillnad från om motorn är rostskadad inuti, Undvik alltså sjövattenkylt, oavsett var den gått, och i de fall den har varit det men är ombyggd så skall du försöka få se hur motorn såg ut inuti vid ombyggnaden. Många har satt på färskvattenkylning på gamla båtmotorer först när första cylindern rostat sönder, och även om rostandet avstannar är det inte kul med nästan genomrostade kylkanaler.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 24 Augusti , 2013 Hej. Det finns lite förvirring om detta med sötvattenkyld alternativt sjövattenkyld eller även färskvattenkyld motor. De vattenkylda varianter som finns (mig veterligen) är antingen: 1. Kylda genom att man tar in sjövatten alternativt havsvatten och kyler motorn direkt med det. Använder man då båten vid väst eller östkusten där havet är salt kommer kylkanaler och motor ta skada med tiden, använder man den enbart i insjöar med sötvatten är det däremot inget större problem, förutom att färskt syrerikt sötvatten också kan ställa till problem med rost och korridering i kylkanaler. 2. Kylda genom att man tar in sjövatten alternativt havsvatten och låter det passera genom en värmeväxlare som kyler av vatten i ett internt, och ofta glykolvattenfyllt, kylvattensystem. Använder man båten vid väst eller östkusten kommer då det salta vattnet bara passera en pump och värmeväxlare som är enklare att rengöra/byta om de rostar. Vattnet i det interna systemet blir med tiden dött och skyddar i och med detta kylkanalerna från korrision. Köpa en gammal motor som kylts bara med sjö/havsvatten kan ge problem men om den bara har gått i insjöar skulle jag säga att det kan fungera ändå, men motorer enligt alternativ 2 är att föredra enligt min erfarenhet. Mvh Jocke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 24 Augusti , 2013 Här en bra FB-grupp om Albin 25: https://www.facebook.com/#!/groups/288303507893632/ Maxim 26 är väldigt fina, mycket rymligare än Albin 25 och bredare skarndäck. Även Tresfjord 26 kan vara ett alternativ...och Fortuna 27.. Ja det finns mycket båtar, men för 150K får ni ju även en fin planande båt Fjord 24 weekender skulle jag kika på, man får för 150K även ganska moderna båtar om man vill, en Bayliner 2655 som denna bör gå för under det också: http://www.blocket.se/ostergotland/Bayliner_Ciera_2655_48944237.htm?ca=1_9&w=3 Ja,... det finns mycket båtar :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MGR_Scorpion 2 Postad 25 Augusti , 2013 Vi köpte en Albin 25 DL för några år sen och vi är väldigt nöjda. Vi köpte båten då motorn var bytt av förre ägaren, båten har en VETUS motor på 42hk och är 4-cylindrig. Jag tycker att du ska satsa på en Albin 25 DL med utbytt motor. Du ska se upp med renoverade motorer då en renovering inte behöver betyda att hela motorn är renoverad. En helrenoverad motor är troligt vis inte i samma skick som motorn var när den var ny. En annan fördel med Albin 25 är att den är känd hos båtförsäljare och lätt att sälja. Många äldre begagnade båtar kan vara köpt som byggsats och ihop skruvad av köparen och dessa ska du se upp med (Albin 25 tillhör inte denna kategorin). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gihe 0 Postad 7 September , 2013 Vad kan följande tänkas kosta : - nytt kapell - isolera och fixa akterruffen (enbart väggar) - ställning och press till vinterförvaring Har en båt i sikte men ovan tre punkter är utgifter som tillkommer så nu försöker jag räkna på vad jag vill ge för båten i övrigt ser båten fin ut, kan dessvärre inte se båten live förrän om några veckor så det finns risk att vi missar denna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 620 Postad 7 September , 2013 Nytt kapell:5000-10000:- beroende på om det är stora eller lilla samt hur ni vill ha det med rutor, om det finns något att malla från o.s.v. Vad är det som skall isoleras och fixas i akterruffen ? Är den urblåst för någon renovering ? Skrovbeklädnad kan du hitta hos t ex Hjertmans, sedan skall den limmas (kontaktlim t ex). Om det med fixas innebär komplett renovering så åker det snabbt tusenlappar. I synnerhet om du/ni inte kan göra jobbet själva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser