Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
gihe

Köpa Albin 25 DL eller liknande

Rekommendera Poster

Vi funderar på att bli båtägare igen, hade tidigare en Ryds 23 DC men den blev för mycket med två små barn. Nu funderar vi på en albin 25 DL eller liknande i samma  storleksklass, vi vill inte betala för mycket eftersom vi inte vet hur båtglada barnen är så säg upp till 150.000 kr

Har på Blocket surfat runt en del och det är en djungel för oss icke kunniga i båtmotorer. Det verkar sitta många olika motorer i dessa båtar så vad är vi ute efter? 3 cylindrig diesel har jag förstått att det ska vara iaf... men vilka är det?

Vi mottar all hjälp vi kan få, vad bör vi ställa för krav på båten? Vill inte hamna i en situation där vi måste byta motor inom en snar framtid då jag förstått att detta är lika kostsamt som själva båten i sig...

Stort tack på förhand för all er kunskap :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju gamla båtar vi pratar om så att inte kalkylera med att motorn kan behöva bytas känns lite farligt, men med den budgeten du har så får du alla gånger tag i en med bytt motor, dynor, kapell är dyrt så är det någorlunda nytt så är det en fördel. motorstorleken bör väl vara ca 40hk.En besiktningsman är inte fel....lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har själv en Albin 25 DL. Supernöjd men den kräver lite pyssel. Min hade en gammal motor och när den behövde renoveras valde jag att byta den mot en ny. Det blev dyrt. Försök hitta en båt som har en ägare som är kunnig och tagit väl hand om båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det absolut enklaste och säkraste är att köpa en båt där ägaren redan bytt motor. 

Just nu finns många prisvärda båtar ute till försäljning ( då menar jag i allmänhet ) och det innebär att så här mitt i sommaren finns prutmån. Men just båtar med bytt motor vill ju alla ha? Så även om priset fortfarande är rimligt så finns det säkert köpare som slåss om båtar med bytt motor. Säljaren får bara igen kanske 1/3 av motorbyteskostnaden efter några få år!

Men de går att sälja? Till skillnad från tex amerikanare. På min klubb finns en familj som bytte upp sig innan de sålt den gamla båten. Två motorer, välservade, båten går jättefint har vi sett i flera år. De gjorde helt nytt kapell innan de la ut annons ( kapellet kostade 31´! ) 

Den har legat på land nu sedan tidigt sommaren 2011 när de fick nya båten. Inga bud alls...

Vad jag säger är att det finns fyndbåtar lite överallt. Albin 25 är säkrare kanske då det är en känd båttyp och många barnfamiljer kanske tycker det är en lagom storlek?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt välj en med bytt motor, och titta efter en DL lite annorlunda skrovform på den, klarar lite större motor, gör lite högre marchfart.

Fyra cylindrar går betydligt lungnare än tre, titta efter Lombardini, Vetus, eller Sole, gärna upp mot 60 hk, det blir en helt annan båt med lite större motor.

Undvik VP och Yanmar, hutlösa reservdelspriser och dom slutar tillhandahålla reservdelar när dom behövs som bäst.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar, låter helt klart som vi ska försöka hitta en båt med nyare motor frågan är bara hur lätta vi är att lura :) Vi lär behöva en båtkunnig på plats när vi kikar! De absolut billigaste ska vi undvika då.

Har läst att det kostar ca 100.000 kr att byta motor, stämmer det?

Vad är det egentligen för skillnad mellan en DL och en vanlig Albin 25? Hur ser man vilken modell det är? Har pratat med en säljare och han har uppgett att det är en DL men vet egentligen inte utan går på tidigare ägares uppgifter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen får du 5-10 tkr för den gamla motorn. Beroende på hur mycket extra du behöver byta (axel, axeltätning, avgasslang, ev svanhals, vattensamlare, reglage m m) är det svårt att komma under 100 tkr totalt. Förmodligen lite mer. Då gäller det motorer för DL som liggern runt 40 hk. Den äldre icke-DL har lite mindre motor och blir lite billigare.

DL har något bredare akter och lite större motor (36 hk MD3B/MD17) och avgasgenomföringen på styrbord. Tanken var väl lite snabbare och lite mindre rullande. Min DL gör 9 knop med 40 hk. Tror DL är från ca 1974.

Pluspoäng från mig för bytta genomföringar/ventiler till kulventiler i st f original skjutventiler/rattar. Bytt motor. Bytt WC+septitank m däckstömning. Nyare kapell. Värmare som inte är för gammal, helst dieselvärmare.

Tror det finns en DL på Blocket med bytt motor 2007 för ca 115 tkr? Låter bra så långt tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte kolla in Saga 27 !

Samma funderingar kring motorer, men mycket rejälare båt.

/Claes (endast lite jävig Saga ägare sen drygt 30 år)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte en Krabat lite same-same som en Albin 25?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saga 27 är ju något dyrare än vad vi tänkt oss nu men tack för tipset :)

Krabat 740 är i vår prisklass men liknar väl mer en Marieholm 24? Ni som är mer kunniga, av vad jag läst så får Albin väldigt goda betyg medans jag hittar mindre om Krabat och Marieholm vad är skillnaden mellan dem egentligen? Vill ha en diesel och jag har inte lycklats hitta ngn Marieholm 24 som har diesel motor.

Albin 25 tycker jag ser ut att vara sådär lagom, lite större än Marieholm 24 men vad är fördelen/nackdelen med att ha köket i förruffen gentemot att ha det i sittbrunnen?

Hur många av er har egen båttrailer? Kan båten stå på den under vintersäsongen eller måste man ha bockar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saga 27 finns av ca 35 olika årsmodeller dvs från 1970 till 2005 och dom äldsta (samma årsmodeller som Albin 25orna) ryms inom Er budget enligt flera annonser på Blocket och är fortfarande bra båtar om man köper en välskött. Tidningen Praktisk Båtägare hade ett reportage förra året som Ni kanske kan hitta. Min är en -71a (Ej till salu) och still going strong med original motorn som har drygt 6000 gångtimmar på räkneverket.

/Claes

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte åka och kika på en Saga, Marieholm eller en Krabat i verkligheten? Kanske har du kikat på en Albin redan? Vad jag försöker säga är att man ska inte låsa upp sig för mycket på modell, leta upp en annons med ett fint exemplar i rätt pris och åk sedan och kika, kläm, känn efter om det känns bra. Jag hade en hel lista med segelbåtsmodeller jag tyckte uppdyllde mina krav på papperet när jag skulle byta båt, men sedan föll flera bort när jag kikat på dem pga t ex något för korta kojer, eller att layouten kändes märklig när man såg den i verkligheten osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går utmärkt att förvara båten på trailer under vintern.

Krabat och Marieholm 24 har tillverkats i betydligt mindre upplaga/ svårare att hitta ett bra exemplar.

Funkar bra med köket i ruffen, ingen segelbåt har köket i sittbrunnen.

Kolla aktern på lite olika Albinbåtar så kommer du att se lite olika form, du ska ha den som sidorna är rakare, inte så rund vid vattenlingen, svårt att förklara, men du ser skillnaden om du tittar på lite olika båtar.

Saga som föreslagits är en fin båt men sky VP motorer som pesten, om det inte varit sötvattenkylning från att den varit ny, och vem kan veta om det har varit så på en 30 år gamal maskin.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte lätt aatt titta på båt såhär i semestertider :( Tills vi faktiskt varit och tittat på den båt vi eventuellt är intresserad av undrar jag om man bör låta en besiktningsman besiktiga båten innan köp? När vi är så pass okunniga menar jag, och säkert lättlurade...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tagit hjälp av en besiktningsman eller ev. en annan kunnig. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både Krabat & Marieholm är halvplanande båtar.

Vår gamla Marieholm 24 marchade runt 16 och topp 22 knop med en AQ145a.



Marieholmen är väldigt bredd och rymlig samt en mycket trevlig akter hytt. Dock är den sjukt känslig för sidvind samt vinglig vid lägre fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att Bonum 25 är en vidareuteckling av Albin, kanske något att kolla efter också. Har dock ingen kunskap alls om vare sig Albin eller Bonum men det finns säkert någon här som vet. Har åkte med i en Albin och tyckte den rullade väldigt lätt. Äldre penta är nog sådär vad det gäller reservdelar. Har fått för mig att Md 21:or är väldigt ömtåliga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

En trevlig sak när man hade en A25a, var reservdelshållningen.

Det går att köpa originalkapell direkt från hyllan, samma sak med kompletta dynsatser. Man slapp mallning som resulterade i högt pris och lång leveranstid.

Samma sak var det med beslag, räcken, hjärtstocksbussningar och propelleraxellager.

Det underlättar båtägandet en hel del.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bonum 25 har samma skrov som Albin 25 DL. Oavsett val, se till att du får en med utbytt motor. Det behöver inte skilja mycket i pris. En orginalmotor kan gå många år till, eller rasa imorgon. Rena lotteriet. Ä

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utbytt motor - absolut, det är väl det budskapet som verkligen nått fram till oss :) Däremot verkar det som att de flesta bara renoverar eller byter ut mot en annan begagnad så det blir väl till å ha is i magen här och vänta in objektet.

Gissar att vi får vänta med båtsemester till nästa år :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte en Maxi Maxim, vår förra båt var en sådan mycket trevlig med för / akter / mittkabin.

Det finns ett antal på blocket nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den Maxi Maxim jag hittar är lite för dyr för oss, samt att av ngn anledning så känns Albin 25 mysigare på något sätt? Eller så har jag bara vant mig så vid tanken att ha en Albin 25 att jag har svårt att ställa om :)

Ny fråga, många båtar verkar ha en utbytesmotor insatt istället för en ny. Vad menas egentligen med detta, är det en gammal renoverad motor man satt in? Känns inte bättre än att ha en nyrenoverad motor? Ingen som vill sälja en Albin 25 med ny motor insatt? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Westfjord26 :)

Den på Västkusten funderar vi på att åka och titta på bara ägaren kommer hem från semestern, ser fin ut på bilderna. Har fått pris på frakt till oss så visst går det, även om det är trist att lägga pengar på, kör hellre hem båten själv men har inte tillräckligt stor bil :(

Jönköpingsbåten var jag osäker på, är det en ny motor i den?

Går på semester snart, då ska vi ut och titta i verkligheten också inte bara på blocket...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är samma motor som i Göteborgsbåten, lombardini gör motorerna åt Iveco, skillnaden är bara färgen, förmodar att den är ganska ny då den bara har gått 60 timmar, kör du E4 ner så åker du ju förbi jönköping, det var lite så jag tänkte. Har själv Lombardinimoteor i min båt och är mycket nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bil..? Du kan ju köra den på vattnet, ta två veckor ledigt och ta Göta Kanal?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma motor lät ju bra, det fattade ju inte jag... hade inte hört talas om Iveco...

Jo köra båten i Göra Kanal hem hade varit toppen, men vi har inte två veckor i sträck att lägga tyvärr, har en två års besiktning av huset mitt i och bröllop att gå på mm så det blir nog till att köra hem båten på trailer :(

Vill bara tacka er alla som svarar på alla mina frågor grymt vänligt av er! Ser så fram emot att bli båtägare igen när det nu månne bliva...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM man vill köra båten via kanalen så KAN man göra upp om ett pris i en gästhamn i förväg där man lämnar båten en vecka eller två och åker hem med t ex tåg eller buss.

Jag körde f ö min båt på lastbil när jag köpt den av olika skäl, det var bara ett tips ifall ni verkligen ville köra båten själva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...