solgen 0 Postad 10 Juli , 2013 Jag har på krokiga omvägar blivit ägare till en flipper scow. Där jag bor är inte något typiskt område för segling så de allmänna kunskaperna om segling är tämligen låga. Jag kan surfa hjälpligt så lite hum om hur vinden fungerar har jag . Men jag behöver hjälp att rigga båten. Jag har letat på nätet och hittar hyfsat med tips om laser men inte om flipper. Det är gott om vajrar, fästen och stag och en del listar jag ut men åtminstone hälften vet jag inte vad det är. Jag vill ju inte chansa och ta sönder båten. Det här med segling verkar kul så nu vill jag komma igång. Tacksam för tips och hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 10 Juli , 2013 Ruggigt svårt att förklara på ett nätforum. De flesta båtar har modifierats med egna lösningar och grejor inom respektive klassregler. Somliga, som inte kappseglats, även utanför klassreglerna. Men principen är densamma på de flesta båtar. Mitt tips är att bjuda med en seglare som kan filura ut hur båten ska riggas sen bjuder du homom/henne på en provtur så får du en snabblektion på samma gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
solgen 0 Postad 10 Juli , 2013 Mja, den tidigare ägaren är sjukpensionär och har svårt att röra sig så honom får jag näppeligen ut i en båt. Båten har legat på inomhus i 30 år så alla rep är borta eller sönder. Råttätet bl.a. Så nya rep behöver jag skaffa men jag vet ju inte hur långa repen ska vara på respektive plats samt var de ska sitta. Det kritiska är hur jag ska rigga båten på rätt sätt själva seglingen kan jag nog klura ut. Lite bilder på hur det ska se ut, gärna med förklaringar är vad jag behöver. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 10 Juli , 2013 Jag googlade lite, hittade en hemsida med en kontaktperson som kanske vet mer http://hem.passagen.se/anma0303/flipper/flipper.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 10 Juli , 2013 Hur ser vant och stag ut? Finns de kvar? Princip för standardutrustad Fabola Flipper (vet dock inga längder på dem): Ca 2/3 upp på mastens framsida finns ett beslag. Där sitter förstaget som består av en kort vajerbit följt av en metallbit med hål i där man kan reglera längden på förstaget. I metallbiten går också fock-fallet, från focken upp i beslaget förifrån och sedan ner i ett beslag med råtta på mastens framsida. Fortsätter ner till knap på mastens nedre del. Förstaget fästs i ett beslag som sätts i öglan i fören. Beslaget innehåller samtidigt ett schakel-liknande fäste för focken som ska vara vänt akterut. Det var för-stag och fockfall. Storfallet går genom masten och ner till en knap på nedre delen av masten i samma höjd som fockfallet. På vägen ner på framsidan kan man lägga i storfallet i en öppen råtta så att töjningen av fallet inte resulterar i slackande stor. På samma beslag som förstaget sitter såväl vant som trapets-vajrar. Vanten går ner i metallbleck som liknar det som reglerar längden på förstaget. Fästes i öglor på relingen. Inte mycket att välja på. Skoten fästs i focken i akterkant med en knop och går sedan på var sida om masten ner i skotskenorna på resp däckssida. Original var ganska klena tampar men dessa bytte vi till grövre som var skönare för händerna. Bommen har en kick-talja. Borde inte vara några konstigheter att få ordning på. Storskotet fästs i öglan i ett block på centerbordsbrädan, upp i bommens främre block akterifrån, ner i fästblocket och upp i det aktre blocket förifrån och ner i blocket med råtta. Suck, det är som sagt svårt att förklara utan bilder vilket jaginte har tillgängligt. Men fråga du, gärne med bilder, så ska jag försöka förklara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 10 Juli , 2013 Här finns en bra bild att kladda på, http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Flipper.jpg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 10 Juli , 2013 Kul att du hittade den bilden! Jag ägde den båten ett tag och då var den i uselt skick. Han som köpte den av mig har gjort ett fint jobb med renoveringen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 10 Juli , 2013 Vilken slump - skoj! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
solgen 0 Postad 10 Juli , 2013 Ja, tack för att ni försöker. Jag är rätt dålig på facktermer så jag förstår inte helt men jag ska söka på vad ni beskriver. Kanhända att jag lägger ut lite bilder med frågor men det blir lite senare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
solgen 0 Postad 10 Juli , 2013 Jo, en direktfråga har jag: När jag reser masten så har jag ett vajerstag framåt och 2st åt sidorna. Var dessa ska sitta är klart, men sen har jag ytterligare 2st vajrar som är fästa i masttoppen och dessa förstår jag inte. De når inte ner till båten och det finns inga fler fästen som är gjorda för dragkraft uppåt. ?? Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 10 Juli , 2013 Det är inte fallen, dvs de du hissar seglen med..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 10 Juli , 2013 De två extra vajrarna är till trapetsen, dvs det finns (fanns?) ett trapetsbälte med en krok på framsidan. Gasten (den som inte styr båten) sätter på sig trapetsbältet med kroken fram och när det lutar mer än rorsman (som styr) och gasten klarar av att kränga ner så sätter gasten i en speciell krok (ser ut som en mindre ring med ett stort U under, ringen sitter i vajern, och U:et under krokas i bältet) i bältet och ger sig ut så han står med fötterna på relingen. Kräver en samtrimmad besättning. Från början satt det en gummi-cord (typ samma sorts gummiband som finns i vissa jackor med gummi inuti och tygväv utanpå) som skulle fästas i ringen på trapets-beslaget, gå genom öglan som sidovantet är fäst i, över fördäck och på samma sätt på andra sidan. Du har nu kommit en bit på vägen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
solgen 0 Postad 10 Juli , 2013 Ok! Så dessa gör jag bäst i att skruva loss och lägga på ett säkert ställe? Dumt att ha lösa vajrar hängande, det kan bara ställa till besvär. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 10 Juli , 2013 Om du inte har trapetsbältet kan du ju ta bort dem men annars är det bara att ta en kortare tunn tamp och knyta fast dem vid fästet till stagen tills de kommer till användning. Jag kan lova att det är en häftig upplevelse att segla med trapets. Flippern har ju ganska lätt att komma upp i planing så det är sjukt cool (som grabbarna i familjen säger) att stå i trapetsen och vattnet forsar förbi under en! PS Fortsätt gärna med dina frågor. Har haft min Flipper sedan 1972 och seglat enormt mycket i min ungdom. Den Flipper som länkades en bild av ovan köpte jag för att få tag på ett nytt roder då yngste grabben förlorade det vid en häftig segling - se till så rodret har en säkerhets-spärr så det inte ramlar ur vid kapsejsning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OscarWilde 0 Postad 16 Juli , 2013 Tjena! Vad får man ge för en Flipper Scow i bruksskick, verkar ju som en jäkligt kul båt tycker jag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
solgen 0 Postad 18 Juli , 2013 Ja det vore kul att veta båtens värde. Det finns ingen båt på blocket i vart fall. Själv fick jag båten i en bytesaffär med svårdefinierbart värde. ( schaktade en väg åt tidigare ägaren ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 18 Juli , 2013 Visst är båten kul. Man kan säga som an arbetskamrat gjorde för länge sen: den är mer ett träningsredskap än en båt. Men visst går den bra om man har ok segel och en kunnig besättning. Priset ja, jag har sett priser på Blocket mellan 2.500 och upp till 8.000:- Självklart beror det mycket på skicket, inte minst på seglen. De båtar som använts till kappsegling har ofta utsatts för hård segling och då börjar skrovhalvorna dela på sig. Kappseglarna väljer också den rigg som är utrustad med diamantstag, dvs stag som sitter i masten såväl uppe som nere med ett par spridare däremellan. (Detta förutom de vanliga stagen som den också har) Såg ett par på Blocket för någon vecka sedan, så det finns. Kommer inte ihåg vad de kostade dock. Jag själv har seglat båten sedan 1970 ca. Köpte ett eget exemplar -72 (eller -71) med min brorsa och seglade den rätt frekvent tills pondusen (eller öl-magen som min fru kallar den) begränsade min rörlighet för ca 10 år sedan. Klassen var en stor kappseglingsklass med massor av deltagande båtar fram till ca 1980 då ffa Lasern tog över. Fortsätt gärna med era frågor. Kul om man kan hjälpa till att få ytterligare seglare intresserade av båttypen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
solgen 0 Postad 22 Juli , 2013 Nu har jag varit ute på sjön med båten. :) Jag har köpt nya rep och hade rätt kul när jag listade ut hur de skulle dras. Problemlösning är ju rätt kul. Bortsett från alltför svag vind så var det lättare än jag trodde att manövrera båten. Jag har dock en ny fråga: Måste man verkligen montera av seglet från masten varje gång man seglat färdigt? Det vore ju bra ifall man kunde vira den runt masten e.dyl. så är det inte så mycket mixter när man ska igång nästa tillfälle. Det är fickor i seglet där det ska sitta förstyvningslister av något slag. Dessa lister fanns inte så jag har gjort nya av glasfiberstavar. Dessa stavar gör ju att det inte går att vira seglet runt masten utan seglet måste halas rakt ner. Hur är det tänkt? Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 22 Juli , 2013 Kul att du har kommit ut! Fickorna i seglet är till lattor (ser ut som plastlinjaler). Det är vanliga lattor till seglet förutom den översta som man ska knyta ut så att seglet går ut lite överst. Det brukar sitta ett litet snöre i höjd med den översta lattan. Vanliga lattor kan du köpa på båttillbehörsaffärer, den översta vet jag inte om det går att få tag på. Det går inte att vira seglet runt masten. det går däremot att vika seglet fram och tillbaka över bommen, vilket många större segelbåtar brukar göra. Har aldrig sett det på en Flipper dock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
solgen 0 Postad 24 Juli , 2013 Alright! Nu har jag kört i lite skarpare vind. Hur kul som helst. Sjysst att hänga bakåt och trimma hårt så motsatta relingen slickar vattenbrynet. Ny fråga: Trots att jag hade bra vind så fick jag inte seglet att flyta i vinden utan det ville fladdra en del. Jag prövade att spänna på olika vis men det blev ingen skillnad. Jag gissar att seglet är uttöjt. Kan det bli så? Vad kostar nytt segel på ett ungefär? Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 24 Juli , 2013 Undrar om inte problemet med fladdret beror på de saknade lattorna, även om du fixat ngt provisoriskt så kan de vara de som strular. Speciellt den översta som väl är genomgående och skall spännas i bakkant kan ställa till det. Har du någon bild, helst när du är ute o seglar?! Säger ju mer om hur seglen står. Har själv bara seglat Flipper någon gång för sådär 40 år sedan... Och byggt en Moth med en Flipperrigg runt -75. Skoj med segeljollar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser