Andreas_Flipper640ht 0 Postad 9 Juli , 2013 Hej Länspumpen i min båt fungerar ej. Började med att säkringen gick så fort jag slog till switchen. Provade att sätta i en tåligare säkring och då gick iaf inte säkringen men pumpen verkar helt död. Den har en kran med två lägen, motorrum och kölsvin samt ett stoppläge där emellan. Har nyligen köpt båten och säljaren nämnde inget om detta. Är hyfsat okunnig om sånt här så tänkte kolla om ngn sitter på ngt tips? /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 9 Juli , 2013 Inte helt osannolikt är pumpen kass, eller så kanske det är kortslutning mellam + o -kablarna till pumpen (har hänt mig). Skaffa en multimeter, funkar med en billig, och börja mät dig fram till var felet kan ligga. Ta loss pumpen och kolla att den inte fastnat. Att det sitter en ventil varifrån du kan välja mellan olika sugställen har med största sannolikhet inget med felet att göra. Felsök visuellet, mekanikst och elektriskt så ger det sig. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 10 Juli , 2013 Skräp i pumpen? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreas_Flipper640ht 0 Postad 10 Juli , 2013 Ska plocka isär delarna och kika. Ett uppslag jag fick var att om båten vinterförvarats ute och pumpen inte tömts ordentligt på vatten så kan den frysa sönder. Såg att den kommer från biltema så det bör väl vara enkelt att reparera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 10 Juli , 2013 ....eller bara köpa ny ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 10 Juli , 2013 Hehe. Feltema-manicker till X99 kronor är inte enkla att reparera *lol* Till TS: Jag tror skovel/impeller har lossnat från axlingen efter skit i pumphuset. (Kinetiskt limm....) Köp limm til 9,90, demontera och limma om eller en ny til 99,- ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 11 Juli , 2013 Biltema? Försök inte ens laga. Byt. Det man köper där är engångsgrunkor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser