Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Svartviken

Marina drog inte åt oljepluggen...

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte att jag kunde få lite input i en fråga! I våras lämnade jag in en Yamaha F150 på service och nu 45 drifttimmar senare märker jag att undre oljepluggen på växelhuset inte är åtdragen. Pluggen gick att skruva åt ca 1-1,5 varv med bara fingrarna, måste ha  varit farligt nära att tappa den helt!

Jag har sett att jag har fått lite oljefilm på vattnet bakom båten sedan servicen men har antagit att det kommit av att alla smörjpunkter blev rikligt infettade. Idag började jag ändå undra och klängde mig ut på motorn och kände på pluggen som alltså var lös.

Det jag nu undrar är dels vad man kan förvänta sig att detta har gett för effekter på växelhuset och dels vad jag ska kräva för åtgärd av marinan.

Jag vill ju naturligt vis vara med när oljan töms ut för att se hur den ser ut. Finns det något annat att vara uppmärksam på? Ska jag be att få växelhuset genomsköljt med en omgång olja innan det fylls på på nytt?

En lös teori jag har är att luft och olja värms upp under drift för att sedan svalna och skapa ett undertryck i växelhuset som i sin tur leder till vatten sugs in genom läckan. Någon med verklig erfarenhet av detta?

Summa summarum, jag vill alltså vara väl förberedd innan jag kontaktar marinan imorgon! Alla synpunkter tas tacksamt emot!

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du vänder på steken...dokumentera allt samt kanske även spela in ert samtal , komentarer ..osv .

Dom kan ju kanske göra helt rätt , eller börja valsa ...

Hade det hänt mig , så skulle jag tömma oljan i en glasbruk för att senare se om det skiktar sig . Fylla upp VXL huset igen , dra igång så den för blanda runt sig ...tömma på samma sätt igen som ovan !

Sen i med ny olja . Beroende på hur olja burk nr1 och olja i burk nr2 ser ut kan det bli nya beslut efter det !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast det är väl ändå inget som han ska göra själv om han har haft den på service? Det arbetet och den kostnaden ska verkstaden stå för. Sedan är förslaget som sådant vettigt så be därför verkstaden göra det och kolla så att de verkligen gör det. Behöver inte alls bli en otrevlig situation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det hade hänt mig ...som servar själv ..!

Kanske jag skulle ha lagt till :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...