tveskagg 0 Postad 9 Juli , 2013 Hej. Jag är ny inom båtvärlden och bryggsnack. Jag kom över en swemax 690 till bra pris och jag gjorde affär på den men föregående ägare har kastat orginalmotorn (vp aq130) och köpt en bättre begagnad VP aq171a som jag nu har skruvat isär för en genomgång med nya lager och slitdelar. Hur mycket behöver jag bygga om för att det ska gå att montera den? Motorfästen? Går det att montera aq171 mot ett 280 drev eller måste jag köpa ett 290 drev? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gullringen67 0 Postad 12 Juli , 2013 visst kan du montera mot ett 280 drev du kan sätta V8 mot ett 280 drev det är bara utväxlingen som skiljer. sen är frågan vad det är för 171 motor du har det finns en 20ventils 4 cyl och en rak 6a om det är 6an du har så passar svänghjulskåpan rakt av men har du den 4 cyl motorn så måste du byta kåpa då den lutar. jag skulle rekommendera ett par motorfästen i framkant på motorn. åtminstonne om det är den raka 6 an du ska montera. då borde även avgasröret passa. i övrigt så kan det räcka med att kupa om propellern. det är ju klart att det inte skadar med helt rätt utväxling på drevet kolla med en penta handlare vilken utväxling som lämpar sig det för att få bästa möjliga ekonomi ur motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 12 Juli , 2013 Det finns ingen rak sexa som heter 171. Den heter AQ165, eller AQ170, svänghjulskåpan från en fyrcylindrig motor, passar inte på en sexa. Den har större diameter. Avgasröret till en AQ 170, är speciellt, och det går inte med något avgasrör från någon annan motor. Det går inte heller att montera en V8, på en 280- sköld från en fyrcylindrig motor. Bockhornet passar inte, utan en massa svetsarbete på skölden. Däremot går det bra att montera en svänghjulskåpa från en AQ 130, på en AQ 171, om man använder främre motorfästen. Det gör inget att kåpan lutar lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tveskagg 0 Postad 12 Juli , 2013 Okej. Var kan jag utläsa vilken utväxling jag har? Jag har sprängkåporna från både aq130 och aq171 men det verkar vara olika splines på axlarna i dom, men det går säkert att flytta över axlarna. Passar dom främre motorfästena som är inplastade i båten eller måste jag göra om dom för att montera aq171an? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 13 Juli , 2013 Utväxlingen står innanför zinkringen, annars kan du kolla den genom att vrida ingående axeln. Kan du vrida den mer än 2 varv, när propellern går ett varv, så är det 2,15:1, som det ska vara till AQ 171. Du måste förmodligen plasta ny bädd. Primäraxeln kan du flytta över till den nya kåpan. Har du löst problemet med avgasröret i skölden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tveskagg 0 Postad 22 Juli , 2013 Okej, utväxlingen får jag kolla när jag kommer hem. Är avgasröret i skölden ett problem? Det har jag inte löst i sådanafall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rickardp 2 Postad 23 Juli , 2013 AQ171 är en 4 cylindrig bensinmotor baserad på volvos B230 block med en 16V topp (liknar den topp som sitter på B234, men den är inte identisk), strokad (86mm i slag) med 2.5l i slagvolym. Det djupa svänghjulet som sitter monterat på denna motor gör att det inte går in i svänghjulskåpan för ett 280-drev. Det skall tydligen gå att använda ett svänghjul från en Volvo 360 med B19/B200 som är kompakt nog, men som har renix/bendix tändlägeshål så det befintliga tändsystemet kan användas om man modifierar svänghulskåpan. Monteringen är nog identisk med den konvertering som görs på http://ockelbo.plars.org där man byter från en sköldhängd AQ130 till en AQ145 (visserligen modifierad med K-jetronic insprut), där kan du nog fä en hel del tips. Avgasröret inbillar jag mig faktiskt kan fungera att para ihop med en B20 krök till 280-drev då det är rätt rakt. Minst problem får du tyvärr genom att byta till 290-drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser