Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Tunafishburk

nåtning ?

Rekommendera Poster

Hej.

Håller på att räddar en gammal trä/plastbåt. Ska till och börja med att ta bort fernisan och slipa trät.  Trät är plyfa med ett ca 2.5mm lager mahogny ytterst.

När man tittar på fören ser man att det är, har varit linjer som liknar nåtning.(bifogar bild) Skulle gärna vilja ha nåtning elle någon form av imitation där. hur löser jag det på bästa sätt ?

Man kan även se fina vita linjer på instrumentbrädan, när jag kollade närmare på dessa så såg jag att det var något typ av tunn vit gummi tape, vad är det för något ?

Mvh

Johan  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte ovanligt att man fusknåtade på plywooden genom att t ex måla linjer. Ingen anledning att nåta om det inte är ribbor av massivt trä som behöver något som tar upp dess naturliga rörelser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Tack för svaret !

Ja nog var det fusknåtning allt :) ser ut som vit plast tape (bifogar bild )

Hur fusk nåtar man bäst ? måla, tape eller vad gäller ?

Tacksam för tips på detta.

Mvh

Johan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade målat ett par lager vitt - sedan lackat över allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du föreslår att hela instrumentbrädan ska bli vit håller jag inte med. Endast plasten i båten är helvit i övrigt så det skulle kännas fel.

Däremot kan väl några väl avmaskade vita streck i ett par lager funka när trät är iordningställt.

Alternativet är väl att köpa en durkplywood med coto-inlägg som liknar originalet rätt väl.

http://www.erlandsonsbrygga.se/sv/DURKPLYWOOD_6MM_1_4_SKIVA?id=11546

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja kanske är lättast att måla, men då lär man ha någon färg som inte löser upp sig av lacken /fernisan ,, någon som har tips på bra färg ? 

Misstänker att jag lär olja /betsa det obehandlade trät för att få rätt färg , hur funkar det att båla på sen känns rent spontant som att färjen borde ha svårt att fästa,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa gärna en renoveringstråd så är det lättare att följa ditt projekt, jag och många andra gillar att följa sådana trådar

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vanlig alkydoljelack borde funka - annars har ju t ex International oljebaserade enkompsfärg (Toplac) i olika kulörer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...