Tunafishburk 0 Postad 9 Juli , 2013 Hej. Håller på att räddar en gammal trä/plastbåt. Ska till och börja med att ta bort fernisan och slipa trät. Trät är plyfa med ett ca 2.5mm lager mahogny ytterst. När man tittar på fören ser man att det är, har varit linjer som liknar nåtning.(bifogar bild) Skulle gärna vilja ha nåtning elle någon form av imitation där. hur löser jag det på bästa sätt ? Man kan även se fina vita linjer på instrumentbrädan, när jag kollade närmare på dessa så såg jag att det var något typ av tunn vit gummi tape, vad är det för något ? Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tunafishburk 0 Postad 9 Juli , 2013 Hoppas bilden kommer med nu då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 223 Postad 9 Juli , 2013 Det är inte ovanligt att man fusknåtade på plywooden genom att t ex måla linjer. Ingen anledning att nåta om det inte är ribbor av massivt trä som behöver något som tar upp dess naturliga rörelser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tunafishburk 0 Postad 11 Juli , 2013 Hej ! Tack för svaret ! Ja nog var det fusknåtning allt ser ut som vit plast tape (bifogar bild ) Hur fusk nåtar man bäst ? måla, tape eller vad gäller ? Tacksam för tips på detta. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tunafishburk 0 Postad 11 Juli , 2013 provar att få in bilden igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 223 Postad 11 Juli , 2013 Jag hade målat ett par lager vitt - sedan lackat över allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 536 Postad 11 Juli , 2013 Om du föreslår att hela instrumentbrädan ska bli vit håller jag inte med. Endast plasten i båten är helvit i övrigt så det skulle kännas fel. Däremot kan väl några väl avmaskade vita streck i ett par lager funka när trät är iordningställt. Alternativet är väl att köpa en durkplywood med coto-inlägg som liknar originalet rätt väl. http://www.erlandsonsbrygga.se/sv/DURKPLYWOOD_6MM_1_4_SKIVA?id=11546 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tunafishburk 0 Postad 11 Juli , 2013 ja kanske är lättast att måla, men då lär man ha någon färg som inte löser upp sig av lacken /fernisan ,, någon som har tips på bra färg ? Misstänker att jag lär olja /betsa det obehandlade trät för att få rätt färg , hur funkar det att båla på sen känns rent spontant som att färjen borde ha svårt att fästa, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 11 Juli , 2013 Skapa gärna en renoveringstråd så är det lättare att följa ditt projekt, jag och många andra gillar att följa sådana trådar Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 223 Postad 11 Juli , 2013 Vanlig alkydoljelack borde funka - annars har ju t ex International oljebaserade enkompsfärg (Toplac) i olika kulörer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tunafishburk 0 Postad 17 Juli , 2013 Tack för tipsen ,, nu har jag skapat en renoveringstråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=506300&modified=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser