Deikoo 1 Postad 9 Juli , 2013 Hej, Vi köpte igår en Crescent 53 DC med en Mercury 80hp Thunderbolt. Vi fick provköra den i förrgår och den gick hur fint som helst. Idag när vi sjösatte den i en sjö i närheten så gick den hur bra som helst till en början. Vi toppade mätaren på 30 knop utan problem (gick nog närmre 40). Efter ett tag så började vi trolla och gick ca 10 min på tomgång men sen dog motorn. Den startade hur lätt som helst igen men dör lätt på tomgången samt att den inte går i mer än 25-26 knop. (fast motorn är gammal så har den precis passerat 60 gångtimmar!) Vi vet inte riktigt åldern på motorn men den verkar vara från sent 70 tal eller tidigt 80 tal enligt mitt väldigt otränade öga. Vad i hundan kan ha hänt? Någon som har något förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 494 Postad 9 Juli , 2013 Köra en gammal tvåtaktare på tomgång under längre tid är att be om problem. De sotar/surar igen och i bästa fall är det bara att blåsa ur motorn på nästan fullvarv ett tag, eller så får man plocka ur och göra ren stiften. I sämsta fall så får du inte igång motorn igen utan att göra ren stiften. Motorn har blivit för sur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 9 Juli , 2013 Som föregående inlägg, att gå längre stunder på tomgång med en 2-taktare är inte lämpligt, speciellt inte om den är 30år gammal. Motorn blir sur och sotar igen stiften. Vill man trolla är det lämpligt med en liten extramotor som kan gå på lite högre varv i låg fart. Vet du att den kyler som den skall? Skulle även kunna vara dålig kylning som gör att den går varm på låga varv och värmenyper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Deikoo 1 Postad 9 Juli , 2013 Tack för att det ni säger är detsamma som vi tror. Vår förhoppning var ju nämligen att den surat igen. Jag är ju väldigt insatt i bilmotorer men 2 taktare är något nytt för min del. Nu plockar vi ju ur båten efter användning och har den på land mellan gångerna då vi kommer använda oss av olika sjöar så det är inte så lätt att bara gå ner att testa. Dock så plockade vi ur stiften och kollade på dem och iaf ett var riktigt blött. Vi har rengjort samtliga stift men vi pratade även med förra ägaren och han har inte bytt stift på iaf 4 år så det ska vi göra imorrn. motorn verkar kyla som den skall, avkylningsvattnet kommer iaf igenom motorn ordentligt. Det var faktiskt det första vi tittade på när vi startade motorn igen. Med tanke på det så tror jag iaf inte att det är problemet. Ni som kan 2 taktare lite mer, brukar man inte kunna köra motorn för att få igång den cylindern som blivit sur, som på en bilmotor? Ja, som ni hör, jag är väldigt novice på dessa motorer På torsdag så blir det en ny tur iaf! Förhoppningsvis så hjälper det med nya stift Tack för era svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 494 Postad 9 Juli , 2013 Jag tror att skillnaden mellan en fyrtaktare och tvåtaktare som blivit sura är att du har olja i bränslet på tvåtaktaren och geggar stiftet igen av olja så är det väldigt svårt att självrensa det genom belastning på motorn. Blir däremot motorn lite småsur så brukar det hjälpa att varva ur ett tag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grillkorv 1 Postad 10 Juli , 2013 En till anledning att inte använda en gammal tvåtaktare till trolling (dvs låång tid på tomgång) är att motorn drar för lite bränsle och därmed får för lite olja så smörjningen blir för dålig. Nya tvåtaktare (Etec, OptiMax) har separat oljesmörjning pga direktinsprutat bränsle så där finns inte problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 10 Juli , 2013 Att den får för lite smörjning på tomgång, njaä Det som händer vid körning på låga varv är att det blir för dålig gasväxling i motorn, oljan ventileras inte ut tillräkligt snabbt efter att den utfört sina smörjande uppgifter, det samlas massa oförbränt bränsle och överbliven olja i vevhuset för att sedan tryckas upp i förbränningsrummet då med en jäkla hög olje% vilket gör att siften slår igen. Detta märks om man kört länge på tomgång o gasar ur en gammal 2-pluggare så rycker det satan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 10 Juli , 2013 O LYSSNA på Wanmar http://www.maringuiden.se/forum/;thread=503972&highlight=t%C3%A4ndstift%20mercury Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Deikoo 1 Postad 10 Juli , 2013 Lite uppdatering. Efter era tips så har vi köpt nya tändstift och satte i. Vi satte en vattenbalja under motorn för kylning och drog igång den. Nu var det annat ljud i motorn! En jäkla skillnad i gång på motorn. Nu ville vi inte köra motorn mer än någon minut då baljan inte var så stor men imorgon ska båten i igen, då ska det testas ordentligt Mer uppdatering kommer under kvällen imorrn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grillkorv 1 Postad 11 Juli , 2013 Oj fan, så var det ja, problemet är inte för lite olja utan för mycke, fel av mej.. Det är därför som Etec/OptiMax funkar bättre, dom pytsar lagom med olja även på tomgång. Däremot kan väl snarare fyrtaktare va lite känsliga för detta, oförbränt bränsle tar sej förbi kolvringarna och blandar ut motoroljan. Man ska kanske byta olja oftare om man trollar mycke med en sån? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Deikoo 1 Postad 11 Juli , 2013 Vi har ju ingen separat oljetank utan vi blandar direkt i vår. Vi ligger ute på sjön nu och motorn går bra på lägre gas men när man gasar så känns det inte som det kommer 100 med soppa. Den går iofs bättre nu med nya stift men toppfarten är fortfarande klen. 100% gas nu känns som 50% tidigare. Frågan är om bränslefilter inte är igensatt lite. Vad tror ni? Följdfrågan är ju, vart hittar man det på denna? Crescent 53 med inbyggd tank och en mercury 2 takt 80hk från 79? Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grillkorv 1 Postad 11 Juli , 2013 Vet inte vart filtren sitter på din båt/motor, men deb borde finnas ett nånstans under motorkåpan, i närheten av bensinpumpen. Är det fast tank sitter det förmodligen något slags filter eller sil på pickupen i tanken, prova att skruva loss anslutningen från tanken och se hur det ser ut. Det kan även sitta ett separat filter/vattenavskiljare nånstans på ledningen från tanken till motorn, så du får försöka följa slangen och se vad du hittar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Deikoo 1 Postad 12 Juli , 2013 Fan vad svårt detta ska vara då... Vi har nu kontrollerat gnista vilket var över förväntan. Dvs, vi får riktigt fin gnista från alla 4 tändspolar. Dock så ser det ut som att den inte går på 3ans cylinder nu när vi har satt i nya stift. Vi kan se brännmärken på 3 av 4 stift medans det 4e ser helt nytt ut, utan några som helst tecken på att det har gått. (3ans cyl) Det som gör mig lite konfunderad, det är att när man tar ut samtliga stift så är det lite blött runt samtliga gängor till stiften i toppen förutom på 3ans. Kommer det kanske ingen soppa till den cylindern? Hur fasen skulle det gå till? Det är ju dubbla förgasare på den med ett gemensamt insug som det ser ut. Vi börjar få slut på ideer.... Jag har nu även kollat bränslenätet som sitter i motorn. Visst, det var lite skit i det men inte på långa vägar så att den inte får soppa som den skall. Det är säkert ett skitfel men vi hittar det fan inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grillkorv 1 Postad 12 Juli , 2013 Sitter det separata reeds för varje cylinder kan det väl va ett sånt som krånglar kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Deikoo 1 Postad 12 Juli , 2013 Hmm... frågan är då, vart sitter dessa? Jag har letat lite och vissa skriver att de sitter bakom förgasarna medans andra skriver att de sitter på vevaxeln. Sitter de bakom förgasarna så kan jag ju grejja det själv, annars vette fan... En annan fråga, handpumpen för bränslet blir aldrig riktigt hård hur mycket vi än pumpar på den. Kan det spela in i detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grillkorv 1 Postad 12 Juli , 2013 Ni kan väl kontrollera om den bara går på tre cylindrar genom att ta bort tändhatten för den cylinder ni tror är död och se om den går likadant eller annorlunda. Försök inte rycka tändhatten med motorn igång bara, då gör det ont.. Jag är lite osäker om en cylinder som inte får något bränsle får tillräcklig smörjning, cylinderväggen får väl olja från vevhussidan så det kanske inte är ett problem. Om det nu är så att en cylinder är död, och det inte är separata förgasare till varje cylinder så måste det va blockerat antingen i insuget eller avgaset på den cylindern, och då är reed ventilerna den mest sannolika orsaken, om det inte är ofattbara mängder sot eller oljekladd i avgaskanalen men det låter inte troligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Deikoo 1 Postad 12 Juli , 2013 Så, nu har vi kontrollerat att den verkligen inte går på cyl 3. Den gick precis lika illa med som utan den tändkabeln. Det är ju som sagt dubbla förgasare på denna, vi har tagit bort locket osv som sitter för dessa. Sedan pumpade vi med handpumpen på bränsleslangen, då flödade den övre förgasaren över medans den undre inte hände något alls med. vi tog då bort munstycket som sitter längst ned på förgasaren. Vet inte vad man kallar det för men det rinner ju ut soppa från förgasaren då iaf. Anmärkningsvärt så kom det massor ur den övre förgasaren men nästan inget från den undre. Kan det vara så enkelt att något skit har satt igen den undre bränsletillförseln så att förgasaren knappt får någon soppa, med följden av att den övre av de två undre cylindrarna inte får bensin? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 12 Juli , 2013 Komp.prov nästa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Deikoo 1 Postad 12 Juli , 2013 Nja, det tror jag verkligen inte behövs. Detta pga två anledningar. Nr1, motorn har bara gått 62 timmar (mätare inbyggd i motorn) nr2, hade kompen varit dålig så borde den iaf tänt på cylindern men inte fått någon kraft. På stiftet syns det att den inte ens bränt någon soppa. Nä, det lutar åt att motorn får komma in till verkstad :/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 12 Juli , 2013 Men du skriver ju att det finns bra gnista på alla 4: stiften men att den inte tänder på 3:e burken. Då 80 hk har 2 förgasare, en gemensam för cylinder 1 o 2 och en för 3 o 4 skulle det knasa med förgasaren/ soppan så skulle även 4:an vara drabbad, men det kanske den också är fast ni inte märker det. Då finns det bara 3 saker som gör att förbränning uteblir 1: gnistan är inte så bra som ni tror på 3:e burken eller 2: kompet räcker inte til för att ge kraft l. 3: reedventilpaketet till 3:e burken har tackat för kaffet. Inte så vanligt fel men händer, inget kul för motorn måste rivas för att komma åt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Deikoo 1 Postad 12 Juli , 2013 Gnistan är tyvärr så bra som vi tror. Har kontrollerat mot andra stiften. 4ans cyl får iaf bränsle, det syns på stiftet(de är ju splitt nya) 3ans cyl har inte tänt någon gång enligt stiftet fast gnista kommer. Så här långt är detta inom mitt område då jag är bilmek i grunden. Mao så ger den nedre förgasaren soppa, frågan är då om det är ventilerna som du säger eller (nu är det min teori) att den nedre förgasaren ger soppa men inte tillräckligt för att tända upp på den övre cyl. Om det skulle vara ventilerna, sitter de på vevaxeln eftersom motorn måste Isär? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 12 Juli , 2013 Har oxå en burk på min murcla som inte vill hänga med, misstänkte först bränsleproblem eftersom gnista fanns båten åkte upp rev pump förgasare mm allt och gick bra på land, tog en tur idag med ungar och vid belastning märktes att en cylinder inte gav fullt. Bra gnista men 1'an stift kallt efter gång, misstänkte att en spole börjat ge sig så jag knackade ihop ett stift till minimalt gap och nu plötsligt gick motorn bra korta perioder vid belastning. Även spolen kändes varmare än de andra så troligen är den på väg att lämna in. Så innan du river motorn helt kolla att minska gapet eller skifta spole. ang för fet blandning flödande förgasrare mm så finns det utbytes nålventiler gumerade som tål modern soppa bättre, var bland de första spök felen jag råkade ut för på min 80hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Deikoo 1 Postad 13 Juli , 2013 Det vi har gjort idag då, Vi har skiftat tändspole fysiskt sedan plockat av tändkabel för att se vilken cyl som fortfarande inte går. Fortfarande 3ans cyl. Mätt upp tändkablar - samtliga visar 0 Ohm. Jag har mätt upp statorn. Den låg på 6350 Ohm mellan blå - blåvit och 155 Ohm mellan röd - rödvit. Jag har mätt upp triggern. Mellan Lila - vit hade ca 750 Ohm. Mellan brun - vitsvart hade vi ca 750 Ohm. (riktvärde ska vara 800-1400 Ohm men motorn är ju nu iskall) Eftersom jag inte har tillgång till kompprovare så har jag iaf kikat in i cyl 3 och den ser hur fin ut som helst. Inte ett märke på cylinderväggen. Vi har ju inte kunnat utesluta att det är dålig komp men det verkar iaf som den är bra med tanke på att den är så fin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Deikoo 1 Postad 23 Juli , 2013 Idag har båten fått åka in på verkstad... Lite smånervös över vad som komma skall faktiskt. Aja, jag återkommer när domen är fastslagen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
50sman 55 Postad 14 Augusti , 2020 2013-07-23 vid 16:17 skrev Deikoo: Idag har båten fått åka in på verkstad... Lite smånervös över vad som komma skall faktiskt. Aja, jag återkommer när domen är fastslagen! Bidde det ngn "dom" - de borde vara klara vid det här laget med felsökningen? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser